Românii din Italia sunt nemulţumiţi de modificările Codului rutier, iar informarea pe această temă, publicată de Ambasada României, a stârnit revoltă printre români.
Ambasada României în Italia a publicat, pe pagina oficială, de Facebook, lista modificărilor aduse Codului rutier din țara respectivă, în conformitate cu Legea nr. 132 privind convertirea în lege, cu modificări, a Decretului-Lege nr. 113 din 4 octombrie 2018. Principala problemă este legată de faptul că persoanele care au rezidența în Italia nu mai pot circula cu un vehicul înmatriculat în străinătate decât cel mult 60 de zile. Sancțiunile ajung l aproape 3.000 de euro și sechestrarea mașinii.
"Articolul 29-bis al Legii nr. 132 aduce modificări art. 93 (referitor, între altele, la cartea de circulație a vehiculului), art. 132 (privind circulația vehiculelor înmatriculate în străinătate) și art. 196 (privind solidaritatea în cazul încălcărilor care se pedepsesc cu sancțiuni administrative pecuniare) din Codul Rutier.
- Modificările aduse articolului 93 din Codul Rutier interzic persoanelor care au rezidența în Italia de mai mult de șaizeci de zile să circule cu un vehicul înmatriculat în străinătate. Sunt exceptate de la această interdicție anumite cazuri de concesiune în leasing, închiriere sau în comodat, pentru care vă rugăm să faceți referire la textul integral al legii.
- Pentru cazurile de încălcare a interdicției de circulație a vehiculului înmatriculat în străinătate, amenzile administrative variază între 712 și 2.848 euro. Autoritatea Rutieră italiană (Ufficio Motorizzazione Civile) dispune interdicția de circulație pentru vehiculul în cauză, care este sechestrat. În cazul în care, după 180 de zile de la data infracțiunii, nu au fost îndeplinite formalitățile pentru înmatricularea vehiculului în Italia, vehiculul este confiscat.
- Articolul 132 al Codului Rutier prevede că vehiculul înmatriculat în străinătate, pentru care au fost îndeplinite formalitățile vamale și cele prevăzute de articolul 53 Cod Rutier, poate circula în Italia un an pe baza certificatului de înmatriculare din statul de origine, cu îndeplinirea tuturor obligațiilor vamale și plata taxelor de vânzare-cumpărare. După încheierea perioadei de un an, titularul vehiculului trebuie să solicite autorităților italiene competente o foaie de parcurs și înregistrarea vehiculului pentru a putea părăsi teritoriul italian. Sancțiunile prevăzute pentru încălcarea dispozițiilor articolului 132 sunt aceleași ca la articolul 93.
- Articolul 196 conține precizări în legătură cu cei cărora le revine, în mod solidar, responsabilitatea în cazul încălcării dispozițiilor Codului Rutier privind circulația vehiculelor înmatriculate în străinătate", a transmis Ambasada României în Italia.
Mesajul a stârnit un val de reacții din partea românilor:
"Dacă noi românii suntem cetățeni europeni , atunci cu ce ne ajută Comunitatea Europeană dacă noi nu putem circula cu mașinile înregistrate în România pe teritoriul altor state europene ???"
"In loc sa ne traduceti legea nu ati putea sa va faceti treaba pentru ce sinteti platiti .Adica sa aparati interesele romanilor peste hotare? Doar impozitele si asigurarile intrau in visteria Romaniei".
"Bine că la noi in Romania pot sa circule cu mașinile înmatriculate în Bulgaria! Cunosc o familie de romani care au dubla cetățenie, au casa cumpărată în Italia dar s-au întors în România, aia ce fac înmatriculează mașina în Italia de cate ori vin aici în vizită ?"
Există, însă, și mulți măsuri cara laudă această măsură și îi îndeamnă pe conaționalii lor să intre în legalitate.