După o scurtă perioadă de testare a sistemului, „Radarul pădurilor” a devenit funcțional în toată țara. Însuși premierul Victor Ponta a participat, ieri, la lansarea oficială a programului conceput ca un sistemul informatic de control pentru prevenirea tăierilor ilegale, unul care ar putea schimba radical bilanțul infracțiunilor din această categorie, la nivel național, în general, și în special în județele care se remarcă anual prin numărul mare de tăieri ilegale de arbori. Iar la acest capitol, Prahova deține primul loc.
Un raport întocmit de Greenpeace România, raportat la anul 2012, plasează Prahova pe primul loc la nivel național, în clasamentul întocmit în funcție de numărul cazurilor de tăieri ilegale de arbori. Astfel, în perioada indicată, aici au fost identificate 2.067 de astfel de cazuri, peste 10% din totalul înregistrat la nivel național. “În urma răspunsurilor primite de la autorități, în anul 2012 s-au înregistrat în total 19.495 de cazuri de tăieri ilegale, adică aproape 53 de cazuri pe zi, sancționate cu amenzi contravenționale sau cu întocmirea de dosare penale. Inspectoratele Teritoriale pentru Regim Silvic și Vânătoare au înregistrat un total de 3.008 cazuri, Direcțiile Silvice au înregistrat 3.732 de cazuri, iar la Poliție au fost înregistrate 14.513 cazuri. Comparativ cu situația anilor 2009-2011, perioadă în care s-au înregistrat în total 31.456 de cazuri de tăieri ilegale, numărul de cazuri înregistrat în 2012 este aproape dublu față de media numărului de cazuri înregistrate în cei trei ani. Cele mai multe cazuri de tăieri ilegale s-au înregistrat în județele Prahova, acesta fiind pe primul loc cu 2.067 de cazuri, Mureș, Bacău, Suceava, Brașov și Maramureș, în fiecare județ înregistrându-se peste 1.000 de cazuri de tăieri ilegale”, arată raportul organizației, care acordă o atenție deosebită situației din Prahova unde în 2012 „s-au înregistrat cazuri de tăieri ilegale de arbori de aproape de trei ori peste media înregistrată în perioada 2009-2011, analizată în raportul Greenpeace lansat în 2012”. Practic, aici, dacă în intervalul 2009-2011 au fost raportate 2.297 de cazuri, însemnând o medie de 765 pe an, în 2012 hoții de lemn au reușit să bată orice record, furând cât în trei ani.
În ceea ce privește anul trecut, bilanțul pe 2013 al Inspectoratului Judeţean de Poliție Prahova a arătat că la nivelul judeţului Prahova au fost sesizate 340 de infracţiuni silvice (faţă de 320 în 2012) şi constatate 190 de infracţiuni (faţă de 154). „Activităţile specifice s-au intensificat în perioada sfârşitului de an pe raza întregului judeţ, având ca principal scop diminuarea ilegalităţilor îndreptate împotriva fondului forestier naţional şi pentru prevenirea tăierii fără drept a pomilor de Crăciun. Astfel, în perioada 15.11 - 24.12.2013, au fost organizate şi executate 378 acţiuni pe linie de silvicultură, dintre care 237 pe drumurile publice, 105 în fondul forestier şi 36 în pieţe, târguri şi oboare. În desfăşurarea acţiunilor, au fost angrenaţi lucrători ai Inspectoratului Judeţean de Poliţie Prahova, Inspectoratului Teritorial de Regim Silvic şi de Vânătoare Ploieşti, precum şi ai Direcţiilor Silvice şi ai Gărzii de Mediu”, mai precizează raportul IJP.
Este lesne de înțeles,așadar, de ce în Prahova s-ar putea cunoaște imediat efectele introducerii noului sistem de control pentru prevenirea tăierilor ilegale. Hotărârea de Guvern care reglementează funcționarea acestuia prevede înscrierea în sistemul informatic SUMAL a datelor fiecărui transport de lemn ce va putea fi urmărit, astfel, în timp real, până la beneficiarul final. Practic, sistemul eliberează un cod unic care trebuie înscris în avizul de însoţire. Lipsa documentului atrage, la un eventual control, confiscarea mărfii. Inclusiv la destinație, beneficiarul va trebuie să acceseze sistemul și să verifice dacă transportul recepționat prezintă un aviz valabil, pentru a avea garanția că nu cumpără lemn provenit din tăieri ilegale de arbori. De asemenea, odată sistemul devenit funcțional, oricine poate cere, prin sistemul unic de urgență 112, verificarea legalității unui transport de masă lemnoasă, indicând put și simplu numărul mașinii care îl realizează.