Cei care au încercat, în cursul zilei de luni, 15 martie, să se înscrie pe listele de așteptare ale centrelor de vaccinare, în primele ore de la deschiderea acestora, au pierdut zeci de minute în fața calculatorului. Indiferent de rețeaua de internet folosită sau browserul utilizat, de cele mai multe ori platforma fie nu funcționa deloc, fie nu se încărca, fie nu încărca informațiile despre beneficiarii înscriși în contul persoanei respective.
Pe principiul “nu credeți ce vedeți, credeți ce vi se spune”, Comitetul Național de Coordonare a Activităților privind Vaccinarea împotriva COVID-19 a transmis, luni seară, în comunicat de presă în care a anunțat că, până la ora 18.00, peste 350.000 de persoane reușiseră să se înscrie pe listele de așteptare. Totodată, pe aceeași cale, CNCAV a precizat că, în intervalul 13.00 – 15.00, s-a ajuns la aproape 3.657 rezervări/minut între orele 13:00-15:00, iar “platforma nu a înregistrat întreruperi în funcționare pe parcursul zilei”, sfidând practic ceea ce experimentaseră peste zi sute de mii de persoane.
“De la lansarea etapei pentru populația generală (luni, ora 9.00 – n.r.), până la ora 18.00, 47.000 persoane s-au programat la vaccinare, iar 353.332 persoane s-au înscris pe listele de așteptare pentru a fi notificate atunci când vor fi locuri disponibile.
În cursul zilei de astăzi (luni – n.r.), ritmul de înscriere pe listele de așteptare a crescut de la 322 rezervări/minut în intervalul 09.00-10.00, la 1.243 rezervări/minut între orele 11.00-13.00, ajungând la un maximum de 3.657 rezervări/minut între orele 13:00-15:00. Platforma nu a înregistrat întreruperi în funcționare pe parcursul zilei.
Reamintim că programarea se poate realiza atât online în platformă, cât și telefonic în Call Center, la numărul 021.414.44.25. Fiecare persoană se poate înscrie pe o singură listă de așteptare, iar după ce este notificată că este un loc disponibil trebuie să acceseze platforma și să se programeze în termen de 24 de ore. Dacă nu se programează în intervalul respectiv, se mai primesc încă două notificări ulterioare. În lipsa unei confirmări în acest interval de timp, persoana rămâne pe lista de așteptare, însă pierde poziția ocupată inițial.
Platforma de programare a fost actualizată în cursul nopții, iar în această dimineață listele de așteptare au fost activate progresiv, potrivit unei programări pe județe. De asemenea, pe toată durata desfășurării operațiunilor tehnice de implementare a listelor de așteptare platforma a fost deschisă publicului. Menționăm că datele statistice ne-au fost furnizate de STS”, informează CNCAV.
Marți dimineață, platforma putea fi accesată fără probleme sau întârzieri.
Pe de altă parte, nu poate să treacă neobservat faptul că România, deși se laudă cu una dintre cele mai bune viteze la internet din lume și cu specialiști în informatică recrutați de mari companii chiar de pe băncile facultății, reușește să dea chix la acest capitol în momentele cheie. Problemele cu sistemele informatice sunt o constantă începând de la momentul afișării, on-line, a rezultatelor la evaluarea națională și culminând cu celebrul Sistem Informatic Unic Integrat (SIUI) folosit în sistemul de sănătate și care cedează periodic, deși este implementat de ani buni și până acum ar fi trebuit actualizat și îmbunătățit pentru a face față unui număr mare de accesări simultane.
Cât despre importanța funcționării platformei STS care permite înscrierea pe liste de așteptare în vederea vaccinări împotriva Covid, aceasta este evidentă din moment ce, în vederea programării în momentul în care există locuri disponibile, "notificarea persoanelor aflate pe lista de așteptare se va realiza în funcție de categoriile de vaccinare stabilite ca prioritare, conform Strategiei naționale de vaccinare, și de ordinea cronologică de înscriere", așa cum arăta o altă informare a CNCAV, transmisă la finalul săptămânii trecute.