După ce au învârtit
taxa auto după cum au dorit, în funcţie de partidul aflat la putere, Guvernul vrea
să modifice iar taxa auto.
Guvernanţii ar
dori să se numească din nou taxă de mediu, dar fără a preciza în mod clar cum
se va calcula şi la cât se va ridica aceasta. „Taxa veche, după cum ştiţi, a
fost declarată împotriva regulilor europene şi banii trebuie daţi înapoi”, a
precizat primul ministru Victor Ponta. Acesta a spus că noua taxă auto, acum în
fază de proiect, se va concretiza numai după ce statul român se va consulta cu
Comisia Europeană, pentru a evita sa fie dat în judecată de către proprietarii
de autovehicule. Acesta a mai explicat că
nu taxa va deveni una de protecţie a mediului, deci implicit banii se vor duce
la bugetul Agenţiei pentru Protecţia Mediului, dar va fi pusă în aplicare când
proiectul va fi finalizat. Premierul a promis că, de data aceasta, deciziile
vor fi luate după consultări cu importatorii auto.
Deocamdată taxa
auto este impusă de Legea 9/2012, privind taxa pentru emisiile poluante
provenite de la autovehicule, care stabileşte că această obligaţie este plătită
o singură dată, atât pentru autovehiculele noi, cât şi pentru cele second-hand,
care sunt înmatriculate pentru prima dată în România. Taxa se calculează după
anumite criterii, precum tipul motorizarii, capacitatea cilindrică, emisia de
CO2 şi norma de poluare, luând în considerare şi deprecierea autoturismului. Legea
mai stipula că taxa trebuie achitată şi pentru autovehiculele înmatriculate înainte
de anul 2007 la momentul primei transcrieri a dreptului de proprietate a
autovehiculelor, în cazul instrăinării acestora, însă Guvernul a hotărât la începutul
anului suspendarea acestei prevederi până
la 1 ianuarie 2013.
De asemenea
legea a adus şi veşti bune şi în sensul că există posibilitatea restituirii
unor sume de bani pentru cei care au platit din 1 iulie 2008 până în 2012 o
taxa auto mai mare decât cea rezultată din aplicarea prevederilor legale. Mai
trist este că la administraţiile financiare nu a venit nicio metodologie de
aplicare a acestor norme, iar şoferii sunt obligaţi să achite taxa umflată
pentru ca apoi să dea în judecată statul pentru recuperarea diferenţei de bani.
Alex Policală