În mai 2012, la scurt timp de la lansarea pe piaţă, cotidianul „Telegrama” a publicat o anchetă jurnalistică despre modul în care conducerea Consiliului Judeţean Prahova a împărţit peste 13 milioane de lei, prin contracte fără licitaţie, unor firme care astăzi se regăsesc în cazul penal de evaziune fiscală cunoscut ca „dosarul Alexe-Păvăleanu”.
„Săltarea” preşedintelui CJ Prahova, Mircea Cosma, de către procurorii anticorupţie, a urmărit o serie de contracte încheiate de instituţie, din bani publici, în 2012 şi 2013. Acestea au vizat întreţinerea sau deszăpezirea unor drumuri judeţene, iar anchetatorii DNA încearcă să demonstreze cu probe că valorile lucrărilor au fost supraevaluate. Practic, potrivit Direcţiei Naţionale Anticorupţie - Serviciul Teritorial Ploieşti, banii mergeau de la Consiliul Judeţean către diverse firme, iar o parte din ei se întorcea la Vlad Cosma, fiul preşedintelui CJ, prin intermediul unor contracte încheiate de aceste societăţi cu firme controlate de acesta prin interpuşi. Procurorii vorbesc despre comisioane de aproape un milion de euro.
„Telegrama de Prahova” a scris despre contractele dubioase de la Consiliul Judeţean încă din 2012. În luna mai, cotidianul nostru a publicat o anchetă jurnalistică în care a dezvăluit că foarte multe contracte au fost date, fără licitaţie, prin simple negocieri directe, unui număr restrâns de firme, toate cercetate acum în „dosarul Alexe-Păvăleanu” de evaziune fiscală şi spălare de bani.
Iată ce scriam în 18 mai 2012: „Peste 13 milioane de lei, echivalentul a aproximativ trei milioane de euro, au fost date de Consiliul Judeţean Prahova în 2011 şi 2012 fără licitaţii publice. Sume însemnate, de la zeci de mii de lei până la câteva milioane, au fost oferite în baza unor contracte încheiate prin ocolirea acestui tip de procedură. Conducerea Consiliului Judeţean a selectat constructorii prin negociere directă. Un alt lucru foarte interesant pe care îl observăm la o scurtă privire pe listă este că numărul firmelor care au primit bani este restrâns. Asta înseamnă, pe şleau, că instituţia a împărţit banii publici către câteva societăţi alese”.
Mai mult, scriam noi atunci, au existat şi acte adiţionale prin care au fost suplimentate valorile lucrărilor ulterior semnării contractelor de execuţie. Un exemplu concludent a fost la firma Cast, către care au fost făcute plăţi de aproape 930.000 de lei pentru lucrări suplimentare la protejarea platformei drumului DJ 102I, Şotrile, km.11+000. Cast a câştigat contractul în decembrie 2011, în valoare de 4,77 milioane de lei. Pentru ca, în 27 martie 2012, pentru aceeaşi lucrare, Consiliul Judeţean Prahova să anunţe o suplimentare de 929.480 de lei la acelaşi contract, adică de 19,4% din valoare iniţială a înţelegerii.
Aceeaşi firmă a primit, prin aceeaşi metodă, un contract de 3,3 milioane de lei, cu tot cu TVA, pentru consolidarea DJ 207 Nistoreşti-Şotrile-Câmpina.
Matero-Ama, o altă firmă care an de an a făcut deszăpezire şi întreţinere de drumuri în Prahova în ultima vreme, a primit, în perioada 2011-2012, un contract de 143.000 de lei pentru protejarea DJ 233, Ariceştii Zeletin (un kilometru) şi un altul de aproape 83.000 de lei pentru amenajarea unei variante ocolitoare la podul peste pârâul Doftana.
S-au invocat situaţii de urgenţă
Explicaţia oferită de conducerea Consiliului Judeţean Prahova pentru „plasarea“ acestor contracte fără licitaţie a fost bazată pe urgenţa lucrărilor. „Tipul procedurii: Negociere fără anunţ de participare. Justificarea alegerii procedurii de negociere fără publicarea prealabilă a unui anunţ de participare: Situaţie de urgenţă extremă survenită în urma unor evenimente care nu puteau fi prevăzute de autoritatea contractantă“, este explicaţia postată de instituţie pe SEAP în dreptul fiecăruia dintre aceste contracte.