2014 marchează împlinirea a zece ani de când se tot discută, la Ploieşti, despre automate de bilete şi sisteme integrate de transport public. Acum, Primăria încearcă să motiveze prin bazaconia asta scumpirea biletului la doi lei.
Pe lângă problemele financiare ale societăţii de transport public din Ploieşti şi încercarea de a promova cumpărarea de abonamente, scumpirea biletelor de călătorie de la 1,6 la 2 lei a mai avut, la finalul anului trecut, o explicaţie. Consilierii USL au afirmat, atunci, că se doreşte achiziţionarea de automate de bilete și că acestea nu vor putea elibera restul de 40 de bani. Prin urmare, era nevoie de o sumă „rotundă”. Propunerea ar fi părut una credibilă... dacă nu ne-am fi amintit că şi atunci când s-a scumpit biletul de la 0,95 la un leu s-a invocat, printre altele, acelaşi motiv. Şi asta era, din ce ne arată arhiva lui Google, prin 2004.
Istoria unei promisiuni neonorate
De zece ani, aşadar, ideea achiziţionării de automate de bilete şi implementării unui sistem integrat de transport în comun îşi tot face apariţia, fără un rezultat concret, în administraţia Ploieştiului. O regăsim, în diverse forme, în mai toate operele de ficţiune ale acestei decade: proiectele lui Calotă, promisiunile electorale ale lui Andrei Volosevici, discursurile actualilor consilieri USL, proiectele conducerii fostei RATP. Ea apare peste tot, dar lipseşte cu desăvârşire, ca să parafrazăm din clasici.
În 2005 chiar a existat un contract semnat pentru aşa ceva. A fost prima dată când se părea că promisiunile se vor adeveri, însă a avut loc o schimbare la conducerea Regiei de Transport, iar Radu Popescu nu numai că n-a pus în practică proiectul găsit de la Mircea Vulcan, dar a ajuns cu firma respectivă în instanţă, obţinând, câţiva ani mai târziu, rezilierea înţelegerii. Apoi a venit criza financiară.
Ce aduce nou 2014
Conducerea de la Transport Călători Express, fosta RATP, spune că achiziţionarea de automate de bilete se numără printre obiectivele pe 2014, însă totul depinde de cum va arăta bugetul. Prima pe lista de priorităţi este, însă, reconfigurarea întregului sistem de transport public odată ce liniile de tramvai vor intra în lucrări pe bani europeni. Altfel spus, fosta Regie, care abia reuşeşte să rămână pe linia de plutire, îşi ia automate de bilete, dar rămâne de văzut dacă îşi şi permite. Primele date arată că nu. Ceea ce ne face din nou să ne întrebăm de ce-a mai fost adus acest argument, al achiziţionrii unor automate care nu dau rest, în momentul scumpirii biletului.
„În martie se opresc tramvaiele, pentru începerea lucrărilor la calea de rulare. Este vorba despre acel proiect foarte amplu, din fonduri europene. Acest moment va fi extrem de important, în funcţie de cum decurge reorganizarea activităţii în martie vom şti şi cum se prefigurează întreg anul. Trebuie să vedem cum facem redistribuirea personalului de pe tramvaie. Avem în derulare şi licitaţia pentru achiziţia de autobuze. Automatele de bilete sunt prinse în buget, ne dorim ca anul acesta să demarăm acţiunea”, ne-a declarat Cristian Iancovici, directorul Transport Călători Express, societate comercială aflată în subordinea Consiliului Local Ploieşti.