Clubul Sportiv Municipal Ploieşti a luat, la o prelungire de abonament de 122.000 de lei, televizoare cu diagonala de 139 de centimetri, laptopuri performante şi telefoane de ultimă generaţie. Şi mai scandalos este că multe dintre aceste obiecte nu mai sunt de găsit!
Într-o perioadă în care suferea din punct de vedere financiar şi încă se mai vorbea despre asigurarea cheltuielilor de deplasare la competiţii apelând la contribuția părinţilor, în timp ce antrenorii stăteau cu emoţii în zilele de salariu, Clubul Sportiv Municipal Ploieşti a găsit bani ca să-şi cumpere aparatură de ultimă generaţie. Printr-o prelungire de abonament, CSM a obţinut 10 laptopuri performante, 3 tablete, 11 telefoane mobile de ultimă generaţie şi 10 televizoare mari, cu diagonala de 139 de centimetri. Interesant este că acum, la mai bine de un an de la acel moment, aceste obiecte nu mai sunt de găsit! Din discuţiile cu mai mulţi oameni de la club, înţelegem că nimeni nu prea ştie pe unde a ajuns toată această aparatură. Directorul de atunci a declarat că nu el s-a ocupat de repartizarea obiectelor, că nu-şi mai aminteşte mare lucru, dar că prelungirile de abonament din perioada sa au dus la diminuarea facturilor lunare.
Achiziţia s-a făcut anul trecut, prin trei acte adiţionale la contractul cu un cunoscut operator de telefonie şi internet, semnate de Silviu Crângaşu, directorul de la acea vreme al CSM, iar două dintre ele contrasemnate de mai mulţi funcţionari din club.
Adunând sumele trecute în respectivele documente, ajungem la o valoare totală de 1.085 de euro, echivalentul, la cursul la zi, al aproape 5.100 de lei. Este valoarea abonamentului lunar care ar trebui plătit de CSM. În actele adiţionale se mai precizează că durata contractuală este de doi ani, astfel că ajungem, presupunând că moneda europeană nu va avea vreo fluctuaţie imprevizibilă, la o valoare finală, pe întreaga perioadă contractuală, de 122.400 de lei.
Reduse la abonament
„Telegrama” a intrat în posesia celor trei acte, care la un moment dat păreau păzite cu sfinţenie în interiorul clubului. În ele se precizează că CSM plăteşte către Telekom tarife pentru servicii de internet, iar toate laptopurile, tabletele, televizoarele şi telefoanele sunt oferite gratuit de operator.
Sistemul este unul extrem de răspândit în domeniu, în care operatorii includ aparatură la preţuri reduse în momentul prelungirilor de abonament. Cum ştim că nimic nu e gratis, în realitate, în cele mai multe cazuri, preţul acestei aparaturi este „amortizat” din tarifele de servicii achitate de clienţi pe durata contractului. Este, în general, o combinaţie între un cadou făcut de operator pentru fidelizare şi o plată în rate făcută de client.
În cazul de faţă, la CSM, obiectele figurează în contract ca fiind oferite cu reducere 100% de Telekom, după ce reprezentanţii clubului au acceptat anumite oferte pentru servicii de internet.
Primul act adiţional include cinci laptopuri Dell Vostro 3578, fiecare cu Windows 10 Pro preinstalat, procesor Intel Core i5, memorie RAM de 8 GB, placă video de 2 GB şi spaţiu de stocare de 1 TB. Analizând configuraţia, vorbim despre nişte laptopuri foarte perfomante, mai ales dacă ne raportăm la nevoie clubului care, presupunem, nu are nevoie să facă editare grafică, de exemplu, sau să ruleze cine ştie ce aplicaţii sofisticate. Folosite pe post de calculator de serviciu, ar fi mai mult decât suficiente pentru angajaţii de la CSM şi, oricum, mult mai performante, la "ani-tehnologie" distanţă chiar, decât majoritatea calculatoarelor din Primăria Ploieşti.
Mai departe, vorbim despre trei tablete Galaxy Tab S3, care „la liber” au preţuri pe bucată în jurul sumei de 2.200 de lei, patru televizoare JVC cu diagonala de 139 de centimetri, cinci telefoane iPhone 8 cu memorie de 64 GB cotate la liber pe la 2.500 de lei bucata şi trei telefoane Samsung S8 cu o valoare la zi de vreo 3.200 de lei. În contract sunt incluse, tot gratuit, şi patru licenţe antivirus.
Următorul act adiţional a oferit trei telefoane mobile Samsung S8 şi trei laptopuri Apple.
În fine, al treilea act adiţional pe care l-am studiat a mai adus la CSM două laptopuri Lenovo V310, cu o configuraţie similară celor descrise mai devreme, singurele diferenţe majore fiind un spaţiu de stocare extins cu 128 de gigabaiţi şi dar o placă video mai puţin performantă. Alături de ele au mai fost incluse şi şase televizoare JVC.
Unde e aparatura?
Pentru ce-i trebuia CSM-ului toată această aparatură modernă? Ca telefoane sau calculatoare de serviciu, acestea fi fost foarte perfomante, transformându-i pe salariaţii CSM Ploieşti, din acest punct de vedere, într-unii dintre cei mai răsfăţaţi angajaţi din administraţia publică locală din România. Problema este că, din câte înţelegem, aceste obiecte n-ar fi ajuns la ei. De fapt, nimeni din club nu prea ştie pe unde sunt, ceea ce dă de bănuit că televizoarele, tabletele, laptopurile şi telefoanele or fi pe la unii pe acasă. Sigur, pentru o administraţie locală care gestionează un buget municipal de peste 720 de milioane de lei în doi ani, un abonament de 122.000 de lei pare o nimica toată. Dar dacă se confirmă suspiciunile că obiectele respective au fost făcute dispărute, pentru o persoană sau o mână de persoane, această achiziţie poate fi un „tun” de proporţii.
Descoperind contractele, actualul director al CSM Ploieşti, Cristi Nica, i-a trimis săptămâna trecută, pe finalul perioadei sale de preaviz, potrivit surselor noastre, o notificare oficială predecesorului său, invitându-l pe Silviu Crângaşu să vină la sediul clubului pentru identificarea obiectelor de inventar.
Ce-şi aminteşte fostul director
Contactat de „Telegrama”, fostul director Silviu Crângaşu spune că actele adiţionale au fost semnate pentru reducerea facturilor la servicii şi că nu ştie pe unde au ajuns respectivele obiecte. „Din ce-mi aduc aminte - cred că a trecut un an şi jumătate de atunci - s-au semnat nişte acte pentru diminuare, pentru că fuseseră identificate nişte contracte supradimensionate. Contractele cu Vodafone şi Telekom existau dinainte să vin eu la club, eu doar am făcut aceste demersuri pentru reducerea facturilor. Nu mai ţin minte cum s-a finalizat discuţia cu cei de la Vodafone, dar la Telekom chiar am obţinut o reducere de câteva sute de euro pe lună”, ne-a declarat Silviu Crângaşu.
Referitor la obiectele date dispărute, acesta spune că nu s-a ocupat de repartizarea lor şi, implicit, nici nu ştie pe unde ar putea fi găsite, recomandându-i actualei conduceri să verifice mai atent gestiunea ținută: „Orice obiect trebuie să intre într-o gestiune. Domnul Nica ştie la fel de bine ca mine că nu directorul ţine gestiunea. Sunt proceduri, obiectele ajung la magazie, de unde sunt repartizate secţiei care a făcut referatul de necesitate”.