Consiliul Judeţean Prahova a lansat licitaţia pentru studiul de fezabilitate aferent viitorului drum Azuga - Valea Doftanei - Gura Vitioarei, care include aşa-zisul Transbaiul şi urmează să străbată judeţul de la vest la est. Documentaţia tehnică este finanţată din fonduri europene, cu şanse foarte mari ca şi lucrările să primească finanţare nerambursabilă, în viitoarea sesiune de programare.
Obiectivul de investiţii este inclus într-un portofoliu mai amplu de proiecte pentru care Agenţia de Dezvoltare Regională Sud Muntenia a primit finanţare europeană, în cadrul unui program dedicat pregătirii proiectelor pentru viitoarea sesiune de programare. Mai pe româneşte, autorităţile primesc acum bani europeni ca să pregătească documentaţia tehnică, iar în viitoarea sesiune pot să solicite fonduri direct pentru începerea lucrărilor. La nivelul întregii regiuni a fost semnat recent un contract în valoare de 32,6 milioane de lei, din care aproape 24,3 milioane de la Uniunea Europeană şi 3,7 milioane de la bugetul de stat. Din aceşti bani, proiectul propus de judeţul Prahova are o valoare totală estimată la 3,9 milioane cu TVA inclus, din care suma eligibilă nerambursabilă este de 2.610.616 lei.
Ce aduce nou Transbaiul
Proiectul prevede contsruirea unui nou drum care să traverseze munţii Baiului şi "legarea" lui la reţeaua de drumuri judeţene deja existente, plus lărgirea şi modernizarea acestora, astfel încât să se creze o arteră care să traverseze localităţile Azuga, Buşteni, Valea Doftanei, Bertea, Aluniş, Vărbilău şi Gura Vitioarei.
Raportat la reţeaua actuală de drumuri, axată mai degrabă pe relaţia sud-nord, cu artere care pornesc din jurul Ploieştiului şi merg spre Valea Prahovei, Valea Doftanei, Valea Slănicului şi Valea Teleajenului, această nouă arteră ar urma să aibă o importanţă strategică, fiind prima care străbate aproape în totalitate judeţul de la est la vest. Sigur că mai există câteva drumuri locale care permit asta, cel puţin pe câteva tronsoane, însă acestea nu au capacitatea de a prelua un volum mare de trafic, iar pe unele porţiuni au şi probleme de viabilitate, cum ar fi porţiunea dintre Brebu şi Aluniş, renumită pentru alunecări de teren, sau cea dintre Slănic şi Teişani, care leagă Valea Slănicului de cea a Teleajenului, însă în sezonul rece e închisă din cauza înclinaţiei mari.
Practic, noua şosea ar fi prima care leagă cu adevărat, în condiţii de trafic moderne, cele patru văi. În plus, în zona de nord, ea poate asigura o alternativă la problema aglomeraţiei de pe Valea Prahovei, răspunzând totodată şi unor solicitări foarte vechi pentru crearea aşa-zisului TransBaiul, noul drum care să lege oraşele Azuga şi Buşteni de comuna Valea Doftanei.
Licitaţie pentru studiul de fezabilitate
Proiectul european derulat la nivelul întregii regiuni Sud Muntenia are o durată de implementare până la finalul lui 2022. Cu partea de bani care-i revine, Consiliul Judeţean Prahova a anunţat că a lansat deja licitaţia pentru elaborarea studiului de fezabilitate pentru proiectul care se numeşte "Modernizarea, reabilitarea și extinderea traseului Azuga - Bușteni - Gura Vitioarei, prin Accesibilizarea golului alpin Munții Baiului și a drumurilor județene DJ 102I, DJ 101T, DJ 102, DJ 100G".
Drumul are o lungime de aproximativ 88,6 kilometri, a mai anunţat CJ Prahova într-un comunicat de presă transmis marşi, în care menţionează că, ţinând cont de amplasarea şi specificul acestuia, va necesita o serie de lucrări de amploare, precum tunele, viaducte sau separații de versant.
"TransBaiul va fi un motor al dezvoltării economice într-o zonă cu aproximativ 35.000 de locuitori de pe raza a șapte unități administrativ-teritoriale (Azuga, Bușteni, Valea Doftanei, Bertea, Aluniș, Vărbilău și Gura Vitioarei). Iar printre beneficiarii acestei investiţii se vor afla şi șoferii aflați în tranzit, care vor putea ocoli aglomerația de pe Valea Prahovei", a declarat, cu această ocazie, Iulian Dumitrescu, preşedintele Consiliului Judeţean Prahova.