Consiliul Local a aprobat un regulament pentru închirierea locurilor de parcare din Ploieşti, anunţând că acesta se va aplica numai după inventarierea spaţiilor disponibile şi a eventualelor solicitări. Tarifele anuale pleacă de la 120 de lei la periferie, respectiv 150 în centru, dar pot să urce fără limită dacă se ajunge la licitaţii. Locurile vor fi închiriate 24 din 24 de ore, ceea ce înseamnă că nimeni în afară de riverani nu va mai avea dreptul să parcheze în centrul oraşului spre exemplu.
Regulamentul a fost aprobat cu 17 voturi favorabile, din partea consilierilor PSD, ALDE şi PMP, 9 abţineri şi un vot împotrivă, în şedinţa de joi a forului legislativ local, asta după ce iniţiatorii au venit cu o lungă listă de amendamente, aducând modificări şi clarificări la textul suspus iniţial dezbaterii publice. Unele dintre acestea au venit ca răspuns la scăpările semnalate de Direcţia Juridică din Primărie şi secretarul municipiului. Consilierul social-democrat George Botez a anunţat că, înainte de aplicarea lui, va fi nevoie de o perioadă de trei luni în care SGU să facă un inventar al locurilor disponibile, iar conducerile asociaţiilor de proprietari să întrebe locatarii dacă vor să îşi rezerve locurile de parcare şi să facă o centralizare a numărului de doritori. Senzaţia este că autorităţile s-au aruncat cu capul înainte, alegând să aprobe un regulament deşi poate ar fi fost normal ca mai întâi să aibă aceste date, tocmai ca să ştie pe ce se bazează. Şi asta cu atât mai mult cu cât în administraţia locală se vorbeşte despre posibilitatea îbchirierii parcărilor condominiale încă din mandatul Bădescu. De altfel, consilierii PSD au recunoscut că regulamentul proaspăt votat este "perfectibil", afirmând că, în viziunea lor, tot e mai bine să existe unul, fie el şi prost, decât deloc şi dând exemplul regulamentului privind chioşcurile, care încă n-a intrat în vigoare, amânat de la un an la altul şi în lipsa căruia nu se mai pot amplasa noi chioşcuri pe domeniul public. Dacă e să fim sinceri până la capăt, exemplul nu se prea aplică, totuşi, la discuţia despre parcări.
Regulamentul riscă să creeze mai multe probleme decât soluţii, în contextul în care evidenţa ne arată că, în foarte multe cartiere, locurile de parcare sunt insuficiente, lăsând senzaţia că autorităţile au fost mai degrabă interesate să obţină surse suplimentare de venituri la buget decât să rezolve problemele de trafic din oraş.
Principalele prevederi
Regulamentul aprobat de Consiliu Local Ploieşti vizează parcările din vecinătatea locuinţelor şi prevede că orice persoană care are domiciliul sau reşedinţa în blocul arondat sau orice societate care deţine un imobil în zonă poate să solicite închirierea unui spaţiu. Numai dacă rămân locuri libere, cei care deţin mai multe maşini pot solicita închirierea suplimentară de spaţii sau se pot oferi locuri de parcare către locatarii altor blocuri din zonă care nu au mai găsit în parcarea la care erau arondaţi. Cei care nu pot fiprezenţi la procedura de atribuire au posibilitatea să mandateze alte persoane fizice pentru a-i reprezenta. În întreaga procedură sunt implicate asociaţiile de proprietari, care vor avea obligaţia să centralizeze cererile şi să depună documentele la Registratura Primăriei. Unde sunt mai puţine solicitări decât locuri disponibile, asociaţiile vor face repartizarea. Este, totuşi, un scenariu puţin probabil, în condiţiile în care în multe cartiere există o criză de locuri de parcare. Astfel, dacă sunt mai multe cereri decât numărul de spaţii disponibile, se va ajunge la licitaţie, arată articolul 22 din regulamentul aprobat de Consiliul Local Ploieşti. Mai departe, articolul 24 arată că supralicitarea se poate face din 10 în 10 lei.
Închirierea se va face pe o perioadă de cinci ani, iar oamenii vor fi nevoiţi să plătească în fiecare an o taxă, la casieriile Serviciului Public Finanţe Locale, de unde vor primi o vignietă doveditoare, care trebuie păstrată la loc vizibil în maşinăpentru un eventual control, mai spune regulamentul. Dacă beneficiarii nu achită taxa în termen de 30 de zile de la atribuire, vor pierde locurile primite, iar acestea intră la redistribuire.
Taxele sunt de 150 de lei pe an în zona A, 140 în zona B, 130 în zona C şi 120 în zona D, dar pot fi actualizate de Consiliul Local, mai prevede hotărârea. De asemenea, beneficiarii vor fi nevoiţi să plătească şi impozit pe terenul aferent spaţiului de parcare primit în folosinţă. Pentru persoanele cu handicap se vor atribui în continuare locuri gratuite. De asemenea, veteranii de război, foştii deţinuţi politici înscrişi în AFDPR şi beneficiarii Legii 189/2000 pot primi locuri gratuite în parcările unde nu s-a ajuns la licitaţii. Beneficiarii vor fi obligaţi să păstreze curăţenia, să nu obţină venituri din eventuala subînchirierea a locurilor de parcare şi să elibereze necondiţionat locurile în situaţia în care se impune efectuarea unor lucrări edilitare.
Maşinile abandonate pe domeniul public sau cele care vor bloca locurile proaspăt atribuite vor fi ridicate de către municipalitate şi trecute într-un registru special, disponibil la sediul Primăriei, mai prevede regulamentul. Dacă proprietarii nu se prezintă într-un anumit termen să le ridice, vehiculele vor intra în proprietatea administraţiei locale.
Sancţiuni
Ocuparea fără drept a unui loc de parcare constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă între 200 şi 300 de lei, pe lângă care Poliţia Locală poate dispune şi ridicarea autoturismului. Şi neafişarea vignietei la loc vizibile se poate sancţiona cu amendă între 50 şi 100 de lei. Deşi plătesc pentru locuri, beneficiarii nu vor avea voie să monteze dispozitive pentru blocarea lor când sunt plecaţi, montarea unor dispozitive de acest gen fiind sancţionabilă cu amendă contravenţională între 1.000 şi 2.000 de lei plus confiscarea dispozitivului, în timp ce blocarea prin alte mijloace se sancţionează cu amendă între 1.000 şi 1.500 de lei.
Totuşi, în regulament mai scrie că, acolo unde situaţia permite, se pot monta bariere, cu respectarea legislaţiei în vigoare.
24 din 24 de ore
O altă prevedere controversată a acestui regulament "perfectibil" este că locurile de parcare plătite de ploieşteni vor fi rezervate pe întreaga durată a zilei. Spre comparaţie, în alte localităţi, de regulă locurile sunt disponibile doar de seara şi până dimineaţa pentru plătitori, în rest putând să se parceheze la liber. La Ploieşti, prin regulamentul aprobat acum, există riscul să se creeze o adevărată criză a locurilor de parcare pe timpul zilei, în special în zona centrală. Practic, aici nu vor mai avea voie să parcheze oamenii veniţi la muncă din alte cartiere, pentru că locurile, chit că ar fi neocupate, sunt rezervate 24 din 24 de ore de riverani. Singura soluţie legală pentru aceşti oameni veniţi cu maşinile în centru ar fi, evident, folosirea parcărilor cu plată de la SGU, însă şi aici sunt doar câteva sute de locuri în zona respectivă, care şi în condiţiile de acum sunt ocupate. Practic, consilierii locali ar putea argumenta că, voit sau nu, încurajează folosirea transportului în comun. În realitate, însă, această prevedere din regulament riscă să ducă la o supraaglomerare în zonele de case şi la înmulţirea cazurilor de parcări neregulamentare.
Legat tot de parcările neregulamentare, regulamentul nu prevede prea clar ce se întâmplă în situaţia în care un plătitor de bună-credinţă vine acasă seara şi îşi găseşte locul ocupat de o altă maşină. Unde apelează? Vine SGU la 10 noaptea de exemplu să-i elibereze locul plătit? Are administraţia locală capacitatea să gestioneze aceste cazuri? Cam greu de crezut...