Primăria Ploieşti e în pragul colapsului! Încasările s-au diminuat cu peste 20 de milioane de lei din cauza pandemiei

Primăria Ploieşti e în pragul colapsului! Încasările s-au diminuat cu peste 20 de milioane de lei din cauza pandemiei
Image
Ne vedem și pe Facebook!
Image
Rămâi conectat, cu Google News!

Cu un buget pe 2020 construit din start pe un deficit real de vreo 50 de milioane de lei potrivit specialiştilor, Primăria Ploieşti a mai pierdut încă mai bine de 20 de milioane din cauza pandemiei de coronavirus, conform calculelor prezentate la şedinţa din această săptămână a Consiliului Local, când a fost aprobat, după mai multe certuri, un proiect pentru amânarea ratelor pe care municipalitatea trebuie să le plătească la BCR, în urma unui credit luat cu aproape un deceniu în urmă. La anumite categorii, sursele de venituri au scăzut acum şi cu 50% faţă de cele prognozate, făcând extrem de dificilă asigurarea lichidităţilor şi plata ratelor.

Hotărârea adoptată joi de Consiliul Local Ploieşti a stabilit o perioadă de graţie de şase luni pentru creditul BCR, în urma negocierilor purtate cu banca. Asta va aduce, însă, o creştere cu circa 32.000 de euro a sumelor totale pe care municipalitatea va trebui să le achite. Acesta a fost motivul pentru care consilierul PNL Gheorghe Sârbu a propus în timpul dezbaterilor amânarea proiectului de hotărâre, chit că acesta fusese iniţiat de primarul Adrian Dobre, colegul său de partid. Propunerea a fost susţinută de un alt consilier liberal, Gheorghe Popa, care a argumentat că municipalitatea urmează să primească în câteva zile o sumă importantă de bani de la Telekom, în urma unui litigiu câştigat şi a eşalonării convenite în această primăvară. În cele din urmă, după intervenţia primarului şi a consilierilor de la PSD şi ALDE, care n-au ratat ocazia de a puncta contrele din interiorul PNL, propunerea de prorogare a fost retrasă, iar proiectul de hotărâre a fost votat cu 26 de voturi favorabile din tot atâtea posibile. Gheorghe Sârbu i-a solicitat, totuşi, primarului un răspuns scris cu privire la situaţia creditelor bancare, reclamând că administraţia locală nu şi-a plătit ratele la EximBank în martie şi aprilie.

"Ni se spune că nu sunt bani, dar văd că la rectificarea bugetară s-a trecut o sumă de un milion de lei pentru o consultare, din trei propuneri să alegem una pentru 2022. La EximBank avem două rate neplătite, n-am achitat nici pe martie nici pe aprilie", a reclamat consilierul Sârbu.

Imposibilitate de plată

Obţinerea perioadei de graţie a fost prezentată de ceilalţi consilieri ca un "balon de oxigen pentru şase luni", în contextul în care bugetul local a fost văduvit în ultimele luni de surse consistente de venituri, lăsând Primăria în faţa riscului de a intra în imposibilitate de plată. Consilierul Paul Palaş, preşedintele comisiei interne de buget-finanţe, a argumentat că bugetul pe 2020 oricum plecase încă de la începutul anului cu lipsuri serioase: "În luna februarie, când am adoptat bugetul, el a plecat din start cu un deficit de 50 de milioane de lei. Ştiţi foarte bine că nu avem sumele acoperite în totalitate pentru TCE, nu avem sumele toate pentru SGU, nu avem sumele pentru salubritate, fiindcă nu am putut să previzionăm venituri mai mari la nivelul cheltuielilor pe care considerăm că le vom avea. Pentru subvenţie, avem 21 de milioane (n.r. alocate) şi avem deja facturi emise de 40 de milioane. În plus faţă de aceste lucruri pe care le cunoşteaţi deja, vă informez că în martie, aprilie şi mai, din cotele din impozitul pe venit ce ni se cuveneau conform bugetului pe care noi l-am adoptat, în fiecare lună trebuia să încasăm 20 de milioane de lei, iar în realitate în fiecare lună am încasat 17 milioane de lei. Asta înseamnă că noi suntem deja pe un deficit de 9 milioane de lei în trei luni de zile din IVG, Dumnezeu ştie ce va fi mai încolo".

În completare, primarul Adrian Dobre a declarat că scăderile din IVG au fost mai degrabă mai aproape de 14 milioane de lei, explicând că au fost scăderi importante şi în privinţa veniturilor proprii, la taxe şi impozite locale.

Orice lună câştigată prin amânarea rambursării creditelor ne dă posibilitatea achitării unpr restanţe pe care le avem. Avem o diminuare drastică pe încasări, atât la IVG, între 6 şi 8 milioane de lei pe lună în martie şi aprilie. La taxe şi impozite locale am avut o diminuare, faţă de luna martie, de aproximativ 15 milioane de lei. Noi plătim în fiecare lună 7 milioane de lei pe dobânzi şi credite.

Adrian Dobre, primarul municipiului Ploieşti

"Este o realitate cu care ne confruntăm. Cred că domnul Sârbu, care este de atâta timp în Consiliul Local, a votat acele credite pe care noi le plătim astăzi. Asta ca prim aspect. De asemenea, ar trebui să ştie la ora actuală care sunt încasările. Domnul Palaş a prezentat încasările din IVG, aş spune că sunt corecte mai puţin cele pentru luna martie. Noi în luna martie încasam între 22 şi 24 de milioane de lei, iar acum am încasat cu aproape 8 milioane mai puţin. Dar vrea să vă spun altceva, din taxe şi impozite locale noi am încasat în luna ianuarie 10 milioane, în februarie aproape 15 milioane, în martie aproape 20 de milioane şi în luna aprilie am încasat 3 milioane de lei. Deci problema noastră în momentul de faţă este legată de cash flow. O să sosească şi raportul Curţii de Conturi, în care ni se atrage atenţia să plătim, astfel încât să nu creăm penalităţi suplimentare pentru neplata la termen. Trebuie să fim foarte atenţi cu aceste aspecte. Într-adevăr, pentru bănci aveam oricum trei luni de zile la final de an care nu au fost bugetate de la început, pentru că astea sunt veniturile. Nu avem cum să suplimentăm la infinit şi să umflăm un buget pe nişte date incerte, mai ales într-o perioadă ca aceasta, ar fi o inconştienţă. De aceea, orice lună câştigată prin amânarea acestor rambursări ne dă posibilitatea achitării unor restanţe pe care le avem şi care pot genera ulterior penalităţi", a declarat primarul Adrian Dobre.

Image