VIDEO | Probleme la un proiect european de 32 de milioane de euro al Primăriei Ploieşti

VIDEO | Probleme la un proiect european de 32 de milioane de euro al Primăriei Ploieşti
Proiectul europeaninclude lărgirea străzii Depoului, ceea ce presupune exproprieri suplimentare (Foto: Alex Călinoiu - Telegrama)
Image
Ne vedem și pe Facebook!
Image
Rămâi conectat, cu Google News!

Proiectul de modernizare a zonelor din faţa Gării de Sud şi Gării de Vest din Ploieşti şi de construire a unei noi şosele care să le lege, împărţit în două etape şi finanţat din fonduri europene, riscă să ajungă într-un blocaj. Anunţul a fost făcut de Andrei Volosevici, primarul municipiului Ploieşti, care a declarat că este nevoie de o nouă procedură de expropriere la acest proiect european, pentru dobândirea unui teren de 1.800 de metri, în zona străzii Depoului.

Obiectivul european e împărţit în două etapa. În prima etapă, estimată la 50,4 milioane de lei cu TVA inclus conform unei actualizări de preţ aprobate luni de Consiliul Local, intră refacerea zonelor din faţa celor două gări. Proiectul include reconfigurarea în întregime a Pieţei 1 Decembrie, amenajarea unor pasaje pietonale, crearea de parcări pentru maşini şi facilităţi pentru biciclete şi crearea unei staţii de aşteptare moderne la capătul de linie al traseului 101, în capătul sudic al întregului traseu, respectiv crearea unei parcări şi a unor spaţii de tip bike sharing în zona buclei tramvaielor de la Gara de Vest şi amenajarea unui sens giratoriu la intersecţia străzilor Libertăţii şi Domnişori, în capătul vestic. Tronsonul din mijloc, adică noul drum care să lege cele două gări, ar urma să fie construit în etapa a doua a proiectului, conform datelor din HCL 547 pe 2018 şi toate hotărârile adoptate ulterior pe această temă. Noua şosea ar urma să meargă în prelungirea străzii Libertăţii, trecând prin zona fostei rafinării Columbia şi apoi continuând pe traseul Rudului - Depoului - Piaţa 1 Decembrie. Conform actualizării de preţ aprobate luni de consilierii locali, această etapă va costa un pic peste 108 milioane de lei cu tot cu TVA.

"Poate fi un pic întârziat şi - de ce nu? - în pericol"

În timpul şedinţei de luni a forului legislativ local, primarul Andrei Volosevici a anunţat că e nevoie de dobândirea a încă 1.800 de metri pătraţi şi că, din cauza procedurii de expropriere, proiectul ar putea fi "în pericol".

"Avem o problemă cu ceea ce însemană mult lăudatul drum Libertăţii. El este etapizat pe trei calupuri, calupul numărul unu este absolut în regulă, trei la fel, la al doilea trebuie să începem procedura de expropriere pe încă 1.800 de metri, deoarece sunt nişte probleme legate de proiect şi verificatorii de la ADR ne-au cerut lucrul acesta. Deci poate fi un pic întârziat şi - de ce nu? - vă spun clar, şi în pericol, pentru că este logic ca la un moment dat cei care analizează implementarea proiectelor pe fonduri europene să nu înţeleagă cum ai prima bucată de drum, n-o ai pe a doua şi o ai pe a treia. Cam asta este logica. Trebuie să ne grăbim în sensul acesta", le-a transmis primarul consilierilor locali înainte de dezbaterea proiectelor de hotărâre din şedinţa de luni.

Potrivit unor surse din Primărie, ar fi nevoie de obţinerea unor terenuri suplimentare situate pe strada Depoului, în apropierea aşa-zisului pod de lemn, aflate în proprietatea UZUC.

Ședință pe tema proiectelor europene majore ale Ploieștiului Cum sunt afectate proiectele europene ale municipiului de scumpirea materialelor de construcţii ---> https://tinyurl.com/2p8v9x79

Publicată de Telegrama pe Luni, 21 februarie 2022

Hotărârile adoptate luni de Consiliul Local Ploieşti vin în conformitate cu Ordonanţa 15 din 2021, pentru actualizarea devizelor, ca urmare a creşterii preţurilor materialelor de construcţii. Pentru acest proiect european, creşterea a fost de 22,9 milioane de lei, ajungându-se la un total de aproximativ 158,5 milioane de lei cu tot cu TVA pentru ambele etape, echivalentul a 32 de milioane de euro. De unde vine pericolul? Autorităţile ploieştene au explicat faptul că evoluţia preţurilor la materiale de construcţii din ultima vreme a făcut, peste tot în ţară, ca datele din proiectele de investiţii să nu mai corespundă realităţilor din piaţă, ducând la un interes scăzut al firmelor executante pentru preluarea acestor contracte sau chiar la rezilierea unor contracte. Din acest motiv, s-au pierdut luni întregi în aşteptarea unei modificări legislative care să permită actualizarea de preţuri, iar după ce a apărut respectiva ordonanţă de Guvern au mai trecut luni bune până s-au refăcut calculele, ajungându-se, în cazul de faţă, în situaţia ca noile devize să fie aprobate în februarie 2022, ceea ce lasă foarte puţin timp pentru semnarea unor contracte, începerea şi încheierea lucrărilor până la 31 decembrie 2023. O altă problemă este că suma suplimentară nu este considerată printre cheltuielile eligibile, ceea ce înseamnă, mai pe româneşte, că va trebui suportată în întregime de Primărie, cel puţin la cum arată lucrurile în momentul de faţă, dacă nu apare pe parcurs vreo altă modificare legislativă prin care de exemplu Guvernul să preia diferenţele.

Într-un scenariu pesimist, există riscul ca aşa-zisa străpungere Libertăţii, unul dintre cele mai mari proiecte de infrastructură din istoria Ploieştiului din punct de vedere al costurilor estimate, să se blocheze încă dinainte de începerea propriu-zisă a lucrărilor. Aici se mai poate face şi o dezbatere mult mai amplă referitoare la utilitatea proiectului. De exemplu, despre ideea unei noi legături între cele două gări se discută de peste 14 ani, încă din administraţia Calotă. Nu i s-a mai dat foarte mare importanţă la momentul respectiv, probabil consderându-se că există cel puţin două rute, una pe Domnişori, Mărăşeşti şi Bulevardul Independenţei, pe traseul 2 de autobuz, şi una pe traseul Domnişori-Sondelor-Depoului, suficiente pentru a prelua valorile de trafic de la acea vreme. În aceeaşi notă, la depunerea proiectelor europene de mobilitate în cadrul Polului de Creştere Ploieşti, în sesiunea de finanţare 2007-2013, obiectivul n-a fost considerat prioritar. El a primit mai multă atenţie abia în mandatul 2016-2020, când primarul de atunci, Andrian Dobre, explica faptul că noua şosea ar fi utilă, în viziunea lui, pentru că ar completa un inel rutier descris de Şoseaua Nordului şi Şoseaua Vestului şi pentru că ar permite punerea în valoare a zonei industriale traversate. De altfel, în aceeaşi idee a inelului rutier, municipalitatea a mai lucrat la proiecte care să poată fi depuse pe viitor pentru atragerea de fonduri europene vizând prelungirea coridorului de mobilitate, între Gara de Sud şi zona FeroEmail şi, mai departe, de pe strada Mihai Bravu până în dreptul străzii Ştrandului.

În tot acest context, întrebarea pe care şi-o pot pune acum autorităţile ploieştene este dacă respectivul proiect european vizând străpungerea Libertăţii, ajuns la o valoare de 158,5 milioane de lei, din care contribuţia Primăriei trebuie să fie de 35,4 milioane, merită tot efortul. Dacă răspunsul e favorabil, atunci a doua întrebare este în ce măsură el se poate finaliza la timp...

Urmăreşte pagina de Facebook „Telegrama” pentru ştiri şi analize de ultimă oră!

Image