Mai multe voci au criticat, în ultimele săptămâni, în spațiul public, unul dintre proiectele de amploare derulate din fonduri europene la Sinaia. Atacurile vizează construirea unei structuri tip Park&Ride, cei care sunt contra acestui obiectiv susținând că el ar urma să compromită monumente istorice din stațiunea prahoveană.
În mediul on-line există, de câteva săptămâni, o petiție on-line pentru "salvarea Aleii Caraiman", demers care, până vineri, adunase aproape 1.300 de semnături. Punctul de vedere al inițiatorilor este susținut și de Ordinul Arhitecților din România, într-un comunicat amplu transmis pe 1 august și care cuprinde argumente în favoarea modificării actualei soluții adoptate pentru implementarea proiectului.
"Deși există practici la nivel european privind amplasarea parcărilor de tip Park&Ride lângă gara unei localități, rareori acestea se aplică în așezări în care gara face parte din centrul istoric sau din zone reprezentative pentru peisajul cultural și natural și atunci doar în condiții bine stabilite. În cazul stațiunii Sinaia suntem de părere că este necesară identificarea unei alte soluții de amplasare a parcării de tip Park&Ride, soluție care să nu pună în pericol identitatea localității. Ansamblul Gării Sinaia este compus din două monumente istorice, fiind emblematic pentru istoria și peisajul urban al stațiunilor montane din România, al cărui potențial este identificat în planurile de dezvoltare a stațiunii. Considerăm că Sinaia este valoroasă atât datorită monumentelor sale istorice identificate izolat, cât și felului în care acestea sunt integrate în peisajul natural. Tipică pentru stațiunea montană, Aleea Caraiman, aleea pietruită cu trepte din parcul vertical care unește gara de centrul orașului, este mărturia unui model de infrastructură locală care se regăsește și în ariile de lângă Castelul Peleș sau de lângă Mănăstirea Sinaia, fiind o parte integrantă din valoarea istorică a stațiunii Sinaia și fiind asociată în mentalul colectiv cu startul traseelor culturale și sportive pentru care Sinaia a fost întotdeauna recunoscută și admirată", susțin reprezentanții OAR.
Aceștia consideră că, "datorită elementelor originale de infrastructură și datorită stilului arhitectural unic prin unitate și coerență, amplasarea un proiect de tipul Park&Ride, care presupune un corp voluminos, va fragmenta atât funcțional, cât și estetic, o zonă reprezentativă care face parte din centrul stațiunii. Înțelegem rațiunea conform căreia un proiect de acest tip urmărește scăderea densității de mașini în interiorul orașului Sinaia, prin introducerea autobuzelor de tip hibrid, ca un pas important în creșterea calității aerului, creșterea calității vieții locuitorilor și îmbunătățirea experienței vizitatorilor și felicităm Sinaia pentru eforturile sale de eficientizare și modernizare a infrastructurii locale. Avem convingerea că Primarul orașului Sinaia, alături de Administratorul Public și Arhitectul Șef al Primăriei Sinaia pot identifica o soluție mai potrivită pentru amplasarea unei parcări de tip Park&Ride, conform Planului de Mobilitate în vigoare și a documentațiilor de urbanism existente, într-o altă zonă a orașului, mai flexibilă din punct de vedere arhitectural. Chiar dacă amplasamentul oportun este la o oarecare distanță de centrul orașului, există soluția mijloacelor de transport în comun nepoluante cu ajutorul cărora ambele nevoi pot fi respectate - atât aceea de modernizare, cât și de păstrare a identității estetice".
În punctul de vedere prezentat de OAR, "câștigător în acest scenariu este orașul Sinaia, care are ocazia să fie un exemplu de bună practică, prin adaptarea deciziei în acord cu nevoile comunității, cu valoarea patrimoniului construit și natural, dar și cu bunele practici din alte orașe europene care s-au confruntat cu același tip de nevoi".
Contestatarii proiectului au organizat, recent, și un fel de protest, la Sinaia, militând pentru "salvarea Aleii Caraiman". Voluntari din Sinaia și din județul Prahova au prezentat localnicilor și turiștilor ceea ce, spun ei, este "planul de distrugere a unei zone verzi și a unei alei cu o bogată valoare istorică și de patrimoniu". Ca și reprezentanții OAR, inițiatorii protestului spun că nu contestă necesitatea locurilor de parcare într-un oraș turistic cum este Sinaia, dar că nu sunt de acord cu soluția adoptată de autorități.
În esență, este vorba despre un proiect "Park&Ride", în valoare de 5 milioane de euro, care beneficiază de finanțare europeană și pentru care contractul cu ADR Sud Muntenia a fost semnat la finalul lunii aprilie. "Pentru realizarea obiectivului propus, Primăria Orașului Sinaia, beneficiar de fonduri Regio, va asigura condițiile pentru realizarea unui transfer sustenabil al unei părți din transportul privat cu autoturisme, către transportul public («Construire park&ride»), dezvoltând totodată un sistem de transport public de călători atractiv și eficient («Eco-bus»). Prin implementarea acestor proiecte complementare, locuitorii orașului, precum și turiștii care aleg ca destinație stațiunea Sinaia, vor beneficia de o parcare cu o capacitate de 300 de locuri, precum și de două stații de reîncărcare a autovehiculelor alimentate electric. De asemenea, beneficiile vizate includ creșterea capacității de transport public, extinderea traseelor rutiere și modernizarea sistemului de transport, prin introducerea unui sistem inteligent de management al traficului, al unui sistem de e-ticketing, precum și prin achiziționarea a 11 autobuze ecologice, nepoluante pentru transportul public de călători. Proiectul «Construire park&ride» are o valoare totală de 27.097.223,07 lei, din care peste 19 milioane de lei sunt alocați din Fondul European pentru Dezvoltare Regională (FEDR), aproximativ 3 milioane de lei provin din bugetul de stat, în timp ce peste 450 de mii de lei constituie cofinanțarea beneficiarului. Perioada de implementare a acestui proiect este de 54 de luni, începând cu 1 septembrie 2017", anunța, la vremea respectivă, ADR Sud Muntenia.
La rândul său, primarul stațiunii, Vlad Oprea, arăta, la începutul lunii iulie, că "Proiectul Park&Ride face parte dintr-o viziune mai largă asupra orașului, viziune care se axează pe componenta de dezvoltare pentru oameni, biciclete, mijloace de transport verzi. Această viziune a fost votată de către sinăieni. Pasarelele pietonale din Platou - Izvor - 1 Mai, autobuzele electrice, proiectele parcărilor de la DN 1, dar și alte măsuri viitoare vor face din Sinaia un oraș mai bine protejat de noxe și trafic auto, mai funcțional, mai prietenos pentru toate categoriile de trafic, dar în special pentru cel nepoluant și neintruziv. Toate acestea au fost prezentate sinăienilor de mai multe ori. A existat dezbatere publică pe planurile de mobilitate urbană, întâlniri și formulare online. Necesitatea locurilor de parcare este indiscutabilă, dar proiectul Park&Ride nu se referă doar la o parcare. Ci și la căi de acces subteran, ascensoare, acces facil pentru persoanele cu dizabilități, dinspre și de la Gară, integrarea a patru opțiuni de mobilitate spre obiectivele turistice din oraș: pietonal, autobuz verde, bicicletă sau bicicletă/trotinetă electrică".
Edilul a subliniat că "Park&Ride înseamnă constituirea unui element arhitectural perfect integrat în specificul zonei, format din subsoluri și demisoluri retrase succesiv și acoperite de vegetație, care vor urmări linia pantei existente, crearea unui nod de transport intermodal, stație pentru transportul urban, stație pilot de încărcare electrică, spații verzi-pietonale, accese carosabile, utilități și branșamente. Este un proiect necesar, aflat în interdependență cu alte proiecte", anunțând că nu este singurul proiect de parcare pregătit de administrația locală pentru zona aflată în vecinătatea DN 1. "Motivele sunt simple: avem aproape 700 de navetiști, dar și un număr mare de turiști sau oameni de afaceri care poposesc în Sinaia pentru câteva ore sau câteva zile. Cea mai bună variantă atât pentru ei, cât și pentru comunitate, este intrarea direct din DN1 într-o parcare modernă, unde își pot lăsa în siguranță automobilul, pentru ca apoi să acceseze facil zona centrală a orașului, pe jos, cu autobuzul sau cu bicicletele si trotinetele electrice care vor putea fi închiriate de pe esplanada creată sus, la Bulevardul Carol I. Astfel, după modelul confirmat de experiența altor orașe europene, minimalizăm traficul auto în interiorul orașului și protejăm zonele istorice de și mai multe mașini parcate pe trotuare sau carosabil, ambuteiaje și trafic sufocant în sezon", a argumentat edilul.
Acesta apreciază că obiectivul va fi "un punct de acces real către oraș. O intrare modernă, integrată, prietenoasă, adaptată nevoilor de azi, din 2019. Foarte important de precizat: este un proiect care va pune în valoare clădirile din jur. Hotelul Caraiman, primul hotel al orașului, va câștiga pe latura estică o esplanadă pietonală, o prelungire la nivel a Parcului Dimitrie Ghica, iar oamenii vor putea să admire această clădire de patrimoniu din unghiuri inaccesibile azi. La fel și Gara, surghiunită de centura orașului – DN1 – factorul poluant numărul unu zonei. Terasa care va rezulta din proiect va putea reprezenta un bun punct de belvedere asupra celor trei Gări, care nu pot fi admirate de nicăieri în acest moment, dinspre oraș".
Contactat de redacția Telegrama, cu privire la acțiunile derulare la Sinaia, împotriva implementării acestui proiect, edilul nu a dorit să comenteze cu privire la acțiunea de protest și a subliniat că își menține punctul de vedere exprimat luna trecută.
Sursa foto: Facebook/ Salvați Aleea Caraiman