Ploieştiul riscă să piardă şansa la o finanţare europeană de aproape 12 milioane de euro pentru achiziţia a 22 de autobuze electrice şi amplasarea câtorva zeci de staţii de încărcare. Şedinţa de joi a Consiliului Local a adus un scandal de proporţii între primarul Volosevici, iniţiatorul unui proiect de atragere a finanţării în asociere cu vecinii din Ariceştii Rahtivani, şi consilierii de la PNL, care au refuzat punerea lui în dezbatere.
Autorităţile vor să obţină fonduri europene, prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă, pentru înnoirea parcului auto şi instalarea unor staţii de încărcare pentru vehicule electrice. O hotărâre în acest sens fusese adoptată deja de către Consiliul Local, forul legislativ al Ploieştiului, însă autorităţile şi-au dat seama ulterior că aceasta ar fi fost inutilă, deoarece, pentru a atrage finanţarea, e nevoie să existe o asociere între cel puţin două unităţi administrativ-teritoriale. Şi aşa a apărut proiectul de joi, iniţiat de primarul Andrei Volosevici şi care propunea asocierea între municipiul Ploieşti şi comuna vecină Ariceştii Rahtivani.
Consilierii PNL, colegii de partid ai primarului, au votat împotriva introducerii proiectului de hotărâre pe ordinea de zi a şedinţei, sub pretextul că nu a existat o hotărâre prin care vecinii din Ariceşti să se arate de acord cu intrarea în această asociere, ceea ce a generat un întreg scandal.
Cearta de joi vine pe fondul unor neînţelegeri mai vechi privind constituirea unei asociaţii de dezvoltare intercomunitară pe tema transportului de călători în zona periurbană. Consiliul Judeţean a iniţiat demersurile, toate localităţile din jurul Ploieştiului au adoptat hotărârile necesare, inclusiv Consiliul Local Ariceştii Rahtivani, însă Ploieştiul a amânat discuţia, după ce primarul a contestat statutul propus pentru viitoarea asociaţie, reclamând că, la fel ca la ADI Deşeuri, acesta ar fi lăsat municipiul fără putere de decizie şi adăugând că intrarea în asociere în forma propusă risca să ducă în final la desfiinţarea TCE.
Până în Paşte, primarul a propus un proiect propriu, care viza asocierea cu aceleaşi localităţi, dar fără Consiliul Judeţean, însă acesta nu a fost aprobat. În replică, reprezentanţii Consiliului Judeţean au declarat recent că iau în calcul constituirea ADI-ului pentru transport metropolitan fără Ploieşti, localitate care este, până la urmă, centrală în această poveste. Potrivit unor surse din administraţie, statutul propus a fost rediscutat, iar o variantă îmbunătăţită, care să fie şi pe placul autorităţilor ploieştene, ar putea fi supusă dezbaterii zilele viitoare. Cert este că toată această procedură privind ADI-ul de transport a ţinut pe loc şi proiectul privind achiziţia de autobuze electrice la Ploieşti. Consilierii au argumentat că au evitat să pună în dezbatere proiectul pe motiv că acesta ar fi presupus intrarea într-o asociere pe tema transportului în comun cu administraţia din Ariceştii Rahtivani, care deja şi-a dat acordul să intre în altă asociere pe aceeaşi temp, fără a fi existat vreo hotărâre de renunţare la ADI-ul iniţial. Aceştia au mai argumentat şi că iniţierea unui proiect european cu un singur vecin ar fi riscat să ţină Ploieştiul "captiv" în această asociere, fără posibilitatea de a se extinde şi spre alţii, câtă vreme ar exista regula ca după finalizarea unui proiect european să nu se mai poată schimba condiţiile pentru o anumită perioadă. În replică, primarul Andrei Volosevici a arătat că municipiul Cluj-Napoca a iniţiat un proiect similar, alături de comuna vecină Floreşti, independent de un ADI de transport care deja există în zonă. El a mai reclamat că întregul scandal ar avea, de fapt, altă miză, dând de înţeles că grupul consilierilor execută ordine primite de la conducerea PNL Prahova.
Scandal între primar şi consilierii PNL: "Suntem de un circ extraordinar"
"Ar trebui să recunosc că e mai rar aşa ceva. Pe de o parte sunt acuzat că avem o problemă cu fondurile europene, pe o modificare a ghidului care s-a făcut pe 30 aprilie şi dumneavoastră nu completaţi ordinea de zi cu un subiect care ţine de cumpărarea a 22 de autobuze electrice? Dragă PNL, e real? Uşor dar sigur, fiecare dintre cei care întârziaţi aceste proiecte veţi răspunde în faţa ploieştenilor. Să nu discut proiecte pe fonduri europene care au data de depunere 16, spunând că aştept din partea cealaltă să se întâmple ceva este mai rar. Hotărârea celorlalţi înainte de cea a Ploieştiului nu este obligatorie pe nicio procedură. Ba, mai mult, este interesul nostru, pentru că este evident că cele 22 de autobuze electrice luate vor circula în Ploieşti, cu tot ce înseamnă staţii de încărcare. Nu ştiu ce se întâmplă. Dar nu faţă de mine, eu sunt obişnuit. O să vă rog să vă uitaţi în ochii ploieştenilor şi să le spuneţi lucrurile acestea", le-a transmis primarul consilierilor locali.
"Dumneavoastră aşteptaţi o hotărâre a Consiliului Local Ariceşti? În contextul în care există foarte clar în acest sens practică prin care, unu, nu este obligatoriu legal, doi, putem să solicităm noi Consiliului Local Ariceştii Rahtivani să se asocieze cu noi, ştiind cu bună-credinţă că pe 16 trebuie depuse proiectele... nefiind vreun pericol până vă hotărâţi dumneavoastră sau vă spun şefii dumneavostră politici ce aveţi de făcut. Vorbiţi despre poluare, putem să luăm 22 de autobuze electrice şi noi ne încurcăm de faptul că n-au dat primii cei din Ariceşti hotărârea de consiliu? Suntem de un circ extraordinar", a adăugat Andrei Volosevici. "Sunt neplăcut surprins. Nu mai vorbim de orgolii. Înţeleg că Ploieştiul, ca să acceseze nişte fonduri europene, cu fonduri rezervate, pentru autobuze electrice, care înseamnă, evident, o bucăţică mică din ceea ce înseamnă combaterea poluării, aşteaptă Ariceştiul sau un alt UAT. Părerea mea este că aşteaptă o decizie de pe la Casa Albă. E ireal!", a completat primarul.
Urmăreşte pagina de Facebook „Telegrama” pentru ştiri şi analize de ultimă oră!