Se scumpeşte din nou parcarea în Ploieşti! Primăria încearcă să descurajeze accesul auto spre zona centrală

Image
Ne vedem și pe Facebook!
Image
Rămâi conectat, cu Google News!

La jumătate de an de la scumpirea abonamentelor, autorităţile ploieştene pregătesc o nouă majorare de tarife în parcările cu plată din oraş, urmând să introducă, în premieră, o împărţire pe trei zone a acestor spaţii. Pentru persoanele fizice, un abonament lunar ar urma să crească de la 80 de lei până la 120, 160 sau chiar 200 de lei.

Primăria Ploieşti a publicat, la finalul săptămânii trecute, un proiect de hotărâre de Consiliu Local vizând parcările cu plată din municipiu. Dacă va fi aprobat, documentul va aduce, în premieră, o împărţire pe trei zone a locurilor administrate de SGU. Implicit, vor exista şi tarife diferenţiate, atât pentru ocuparea unui loc timp de o oră sau o jumătate de oră, cât şi pentru abonamentele lunare, trimestriale, semestriale sau anuale.

Cuvântul de ordine este „scumpire”. Conform proiectului de hotărâre, publicat zilele trecute pe site-ul ploiesti.ro, ocuparea unui loc în parcările cu plată date către SGU va fi din ce în ce mai scumpă cu cât aceste spaţii sunt mai aproape de centrul oraşului. Calculele pleacă de la tariful actual, de 2 lei pe oră indiferent unde se află parcarea, şi ajung, în cazul zonei C, la 3 lei pe oră, respectiv 1,5 lei pentru 30 de minute. În zona B, tarifele de parcare vor fi de 4 lei pe oră, respectiv 2 lei pentru jumătate de oră, iar la zona A ajung până la 5, respectiv 2,5 lei.

Noile abonamente propuse

Se scumpesc şi abonamentele, unde intervin de asemenea modificări majore faţă de ultimele valori, stabilite de Consiliul Local Ploieşti în această primăvară. Pentru persoane fizice, abonamentul pe o lună, în prezent de 80 de lei, va costa 120, 160 sau 200 de lei, în funcţie de zona aleasă. Mai departe, dacă se păstrează valorile din propunerea publicată, un abonament pe trei luni va costa 288 de lei în zona C, 384 la zona B şi 480 la A, unul semestrial va avea valorile de 504, 672, respectiv 840, iar unul pe un an întreg va costa 864, 1.152 sau 1.440, în funcţie de zone.

Pentru persoanele juridice, un abonament pe o lună e propus la valorile de 270 de lei în zona C, 360 la B şi 450 la A, tarifele pentru un trimestru ajung la 648, 864 sau 1.080, cele pe şase luni la 1.134, 1.512 sau 1.890, iar cele pe 12 luni la 1.944, 2.592, respectiv 3.240.

Program nou

Documentul propune şi un nou program de funcţionare, din nou diferenţiat. Astfel, trebuie achitate aceste tarife în cazul ocupării unui loc de luni până vineri, în intervalul orar 8.00 - 16.00, în cazul parcărilor deservite de casieri SGU, respectiv de luni până sâmbătă, de la 7.00 la 20.00 în perioada octombrie - mai şi de la 7.00 la 21.00 în perioada iunie - septembrie, în parcările gestionate prin parcometre sau pentru care există varianta de plată prin SMS. Separat, parcările din zona Oborului Ploieşti, situate pe străzile Apelor, Oborului şi Ostaşilor, au program de funcţionare doar sâmbăta şi duminica, în intervalul orar 7.00 - 14.00.

Noile zone de tarifare

Studiind anexele, observăm că în noua zonă C de tarifare vor fi incluse cele trei parcări din zona Oborului, totalizând 417 locuri, şi cea de lângă Cimitirul Viişoara, care oferă 115 locuri.

În zona B intră parcările de la Gara de Sud, Rondul I de pe Bulevardul Independenţei, străzile Rahovei, Anul 1907, Mihai Eminescu, Ana Ipătescu, Vasile Boierescu, Veronica Micle, Depoului, Miciurin, B.P. Hasdeu, Nicolae Iorga, Anul 1848, Dr. Bagdasar (zona 2, cu 27 de locuri), Buna-Vestire, Praga şi din Piaţa Anton.

În zona A, cea mai scumpă, rămân parcările situate în centrul oraşului sau în imediata apropiere. Este vorba despre spaţiile amenajate lângă Halele Centrale, blocul 7 Etaje, Palatul Culturii şi Hotel Prahova şi cele de pe străzile Constanţei, Armoniei, C.D. Gherea, Romană, Unirii, Ştefan cel Mare, Gheorghe Lazăr, Goleşti, Mihai Bravu, Dr. Bagdasar (zona 1, cu 16 locuri), Gheorghe Doja, Carpaţi, Văleni, Ulierului, Decebal, Vasile Lupu, Trei Ierarhi, Maramureş, Aurel Vlaicu, Săpunari, Anton Pann şi Mărăşeşti.

Scopul şi durata

Din informaţiile noastre, unul dintre principalele motive din spatele acestui demers ţine de o obligaţie a administraţiei locale de a avea un nou regulament în privinţa parcărilor publice pentru a putea obţine fonduri europene dedicate mobilităţii urbane, regulament care să demonstreze, măcar scriptic, că municipalitatea se preocupă de fluidizarea traficului şi reducerea emisiilor de dioxid de carbon, prin încurajarea transportului public şi, implicit, descurajarea accesului cu maşinile înspre centru. În Occident, conceptul, chiar dacă nu întotdeauna pe placul şoferilor, se aplică de ani de zile, numeroase oraşe mari europene recurgând la măsuri similare tot pentru reducerea numărului de autoturisme care tranzitează zonele centrale. În multe dintre acestea există aşa-zisa „congestion charge”, o taxă aplicabilă şoferilor care pătrund în aceste zone, calculată raportat la tipul de combustibil sau capacitatea motorului şi care nu se aplică maşinilor electrice spre exemplu. Asta duce la un număr mai mic de maşini care ajung în aceste zone, deci la emisii mai scăzute, precum şi la reducerea aglomeraţiei din trafic, ceea ce, din nou, se traduce prin reducerea timpilor de deplasare şi a emisiilor nocive generate de automobile.

La Ploieşti, succesul măsurilor propuse acum va ţine de abilitatea autorităţilor de a explica efectele pozitive dorite. Altfel, există riscul evident ca lumea să le perceapă strict ca o tentativă de a mai „stoarce” nişte bani de la şoferii de bună credinţă. Primele semnale nu sunt neapărat pozitive, în condiţiile în care, studiind proiectul de hotărâre, observăm că nu scrie nimic aici despre modelele din alte oraşe, fonduri europene sau proiecte de mobilitate urbană. În schimb, motivele invocate pentru această scumpire se leagă de fluidizarea traficului, gestionarea corectă a locurilor de parcare, evoluţia cursului valutar, evoluţia cheltuielilor de personal la nivelul SGU şi nevoia societăţii de a obţine venituri mai mari, prin creşterea atât a tarifelor, cât şi a programului de lucru. Semnatarul expunerii de motive, viceprimarul Cristian Ganea, vorbeşte, totuşi, despre creşterea standardelor de calitate resimţite de cetăţeni şi despre faptul că aceste venituri suplimentare „vor duce la dotarea parcărilor cu aparate de taxare automată, de ultimă generaţie”.

Data la care aceste prevederi vor intra în vigoare urmează să fie stabilită de Consiliul Local, forul legislativ al Ploieştiului. Pentru că la Primărie publicarea unui proiect pe site e sinonimă cu punerea lui în dezbatere publică, ne putem aştepta ca documentul să intre pe ordinea de zi a CL undeva în ianuarie sau februarie 2019, după ce vor trece 30 de zile lucrătoare de la prima afişare. Până atunci, dacă tot e dezbatere publică, ploieştenii interesaţi pot citi întregul document pe ploiesti.ro, la secţiunea „Consiliul Local / Proiecte de hotărâre” şi pot trimite sugestii sau întrebări pe adresa Primăriei, mai ales că e evident că autorităţile ar mai trebui să lămurească unele aspecte. De exemplu, ce se întâmplă cu abonamentele valabile mai multe luni, achiziţionate la tarifele actuale? Sau cum va funcţiona sistemul de zonare? Se subînţelege că un abonament în zona A îi permite utilizatorului să parcheze şi în celelalte zone inferioare valoric, sau îi va trebui câte unul pentru fiecare zonă în parte? Sau, dacă e să fim cârcotaşi, care va fi programul de funcţionare în parcările care se presupune că sunt deservite de parcometre, dar aceste aparate sunt defecte?

 

Image