Creşterea influenţei reţelelor de socializare în viaţa noastră a dus la apariţia unui nou cuvânt, adjectivul „instagramabil”, derivat, evident, din numele platformei Instagram şi care se referă la un obiect sau un spaţiu demn de a fi fotografiat şi promovat. Cu alte cuvinte, suficient de ofertant şi de atrăgător din punct de vedere vizual încât să convingă pasionaţii să-l fotografieze şi să distribuie imaginile pe reţelele de socializare, determinându-i pe cei care văd imaginile să vină ei înşişi să pozeze şi să distribuie... şi aşa mai departe. Nu trebuie să-ţi placă termenul, dar, vrem, nu vrem, el poate fi un indicator şi în acelaşi timp un motor pentru dezvoltarea turistică a unei localităţi. Pe internet circulă o glumă, că dacă desenezi nişte aripi pe o clădire, undeva la nivelul umerilor, o să ţii nişte hipsteri ocupaţi pentru multă vreme. La un nivel mult mai extins, unul din primele exemple de lucruri „instagramabile” din România se leagă de iluminatul festiv. Să nu uităm că mii de oameni se duceau, acum vreo patru-cinci ierni, să vadă şi să pozeze luminiţele din centrul Sibiului, apoi prim-planul a fost luat de cele din Bucureşti! În restul anului, a fost o modă să vedem poze cu palmierii de la Therme, cu plaja pustie de la Tuzla, care, evident, numai pustie n-a mai fost, sau, mai aproape de noi, cu dealul plin de lavandă din Ţipăreşti. După tot acest preambul, în episodul actual din rubrica „Se Poate!”, dedicată unor sugestii pentru autorităţi, vă propunem o idee inedită şi „instagramabilă”: muzeul de iluzii optice.
Dacă alte muzee îţi impun o distanţă faţă de exponate, acesta se bazează în întregime pe ştiinţă, perspectivă, distracţie şi interacţiunea cu vizitatorul, care, practic, devine parte simultan dintr-un experiment ştiinţific şi un truc de magie.
{cwgallery}
La nivel mondial există numeroase exemple de muzee de acest gen, cu un lanţ de renume în New York şi numeroase oraşe mari europene, dar şi cu proiecte inedite derulate la nivel local, în oraşe ca Barcelona, Praga sau Amsterdam. Şi România are cel puţin două exemple, „Museum of Senses”, situat în Cotroceni, care promite „o experienţă de neimaginat într-o lume a senzaţiilor şi a iluziilor optice”, respectiv „Fabrica de Ştiinţă Turda”, care găzduieşte un labirint de oglinzi, un tunel vortex, o cameră Ames și o cameră Upside Down, holograme didactice şi numeroase alte exponate şi experimente ştiinţifice.
Campania „Se poate!” continuă zilele viitoare cu noi exemple, idei şi soluţii creative. Urmăreşte în continuare Telegrama.ro! Ne poţi ajuta şi lăsându-ne comentarii aici sau pe pagina de Facebook a redacţiei şi distribuind acest articol dacă ţi-a plăcut.
Publicată de Marius Daniel pe Vineri, 19 martie 2021