ALEGERI 2020 | Bogdan Toader analizează problemele din Prahova. Vezi cum a răspuns la chestionarul „Telegrama”!

ALEGERI 2020 | Bogdan Toader analizează problemele din Prahova. Vezi cum a răspuns la chestionarul „Telegrama”!
Image
Ne vedem și pe Facebook!
Image
Rămâi conectat, cu Google News!

„Telegrama” i-a provocat pe cei mai importanţi candidaţi de la alegerile locale din 2020 să răspundă la un chestionar despre subiecte de interes, care au fost sau încă sunt la ordinea zilei şi care fie au creat opinii împărţite, fie au rămas fără soluţii. Este o dezbatere de la distanţă, despre soluţii, viziune şi dezvoltare. Iată ce a răspuns Bogdan Toader, preşedintele Consiliului Judeţean şi candidatul Alianţei pentru Prahova pentru un nou mandat de preşedinte.

Poluarea

Ce poate face instituţia pentru a reduce poluarea din Prahova în general şi din Ploieşti şi localităţile învecinate în special ? 

Deși foarte mulți arată cu degetul spre autoritățile publice locale în privința poluării, nici primăriile și nici consiliile județene nu pot face prea multe, din păcate, conform legislației în vigoare. În primul rând, trebuie modificată legislația de mediu, astfel încât să existe posibilitatea intervenției locale asupra poluatorilor. Și, din acest punct de vedere, pot fi impuse sancțiuni la un număr de depășiri de noxe emanate.

Ploieștiul a fost și va rămâne un oraș înconjurat de rafinării și tocmai de aceea ar trebui ca autoritățile, organizațiile de mediu, instituțiile responsabile cu protecția mediului să discute în mod concret despre măsurile care trebuie luate pentru a reduce orice poluarea. Și nu numai rafinăriile sunt în această situație, pentru că în Ploiești și în localitățile limitrofe există societăți comerciale care au impact direct asupra mediului.

Trebuie să luăm în calcul și traficul rutier. Centrul Ploieștiului este, la orele de vârf, îmbâcsit de noxe emanate de țevile de eșapament ale autovehiculelor. Și în această privință, specialiștii în protecția mediului și autoritățile trebuie să ia măsuri, pentru că, ne place sau nu, și traficul generează mari probleme în poluarea aerului.

Tot de protecția mediului țin și stațiile de epurare și sistemele de canalizare, iar extinderea acestora este extrem de importantă pentru anii viitori.

La nivelul judeţului Prahova este în curs de implementare un plan de investiții pentru managementul integrat al deşeurilor, care are ca scop un sistem modern de gestionare a deșeurilor, dimensionat după cerințele județului, prin intermediul căruia să fie îndeplinite atât cerințele naționale, cât și cele europene pentru reducerea cantității de deșeuri menajere care ajung la rampă.

Bugetul administraţiei judeţene

Ce strategii ar trebui adoptate, care credeţi că vor fi domeniile prioritare care ar putea aduce bani în plus la buget?) 

Bugetul consolidat al județului Prahova include și resursele financiare externe, provenite fie de la bugetul de stat, fie din fonduri europene. Trebuie să recunoaștem că bugetul propriu al unui județ sau al unei alte unități administrativ-teritoriale nu poate acoperi – decât cu mici excepții – cheltuielile de investiții necesare pentru dezvoltare. De aceea finanțările europene, alte surse externe destinate obiectivelor majore de investiții sunt extrem de necesare. Pe de altă parte, pe umerii consiliilor județene au căzut cheltuieli care trebuie finanțate de la bugetul de stat. Mă gândesc acum la sumele impresionante pe care le cheltuim cu funcționarea DGASPC, un sistem-colos care ar trebui să primească fonduri de la Guvern. La fel, zilele acestea s-a discutat despre asigurarea gratuității transportului elevilor. Și în acest caz, banii ar trebui să vină de la Guvern, lucru care nu se întâmplă, iar singurii care pierd sunt elevii care fac naveta.

Trebuie regândit modul în care sunt împărțite fondurile bugetare pentru autoritățile publice locale. Nu este normal ca în Prahova, care se află în topul național al județelor din multe puncte de vedere, să se întoarcă de la bugetul de stat sume considerabil mai mici decât contribuția județului nostru la PIB.

Salubritatea

Cum vi se pare că stăm cu ţintele de colectare selectivă, ce s-a făcut bine în ultimii ani, ce s-a făcut rău, de ce au existat probleme, ce ar trebui îmbunătăţit?

Ar fi multe de spus în privința serviciilor de salubritate. Însă trebuie să recunoaștem, din start, că lucrurile nu au mers așa cum ar fi fost necesar până acum, în special din cauza schimbărilor majore care au apărut de la organizarea licitațiilor, semnarea contractelor cu operatorii și până în prezent. Colectarea selectivă este una dintre aceste probleme, pe care ADI Deșeuri ar fi fost necesar să o managerieze mult mai bine, astfel încât operatorii de salubritate să fie ținuți din scurt pentru a aplica prevederile contractuale. Consiliul Județean Prahova a achiziționat pentru municipiul Ploiești, din fondul de înlocuire, întreținere și dezvoltare, într-o primă fază, 100 de module destinate colectării selective a deșeurilor provenite din gospodăriile populației. Pe de altă parte, și populația și operatorii de salubritate trebuie să respecte regulile, astfel încât atât depozitarea, cât și transportul deșeurilor să fie făcute în regim special, separat, pentru că, altfel, vorbim degeaba despre colectare selectivă.

Sportul în Prahova

Cum vă poziţionaţi faţă de finanţarea echipelor de la bugetele locale, investiţii în baze sportive, sport de masă sau de performanţă, doar juniori sau şi seniori, mărcile şi palmaresul Petrolul, CSM Ploieşti/CS Activ?

Prahovenii vor să susținem activitățile sportive și o vom face în continuare. Anul trecut, am înființat echipa de handbal feminin a județului Prahova “Activ-Prahova Ploiești”,  echipă care a promovat în Liga Națională cu sprijinul direct al Consiliului Județean. Iar obiectivul principal este menținerea echipei în Prima Ligă, cu posibilitatea de a accesa competițional în Cupele Europene. Pe de altă parte, trebuie sprijinite, de asemenea în limitele legii, și celeltalte sporturi. De aceea, avem în vedere și înființarea unei echipe de fotbal de Liga a III-a, unde juniorii prahoveni să aibă șansa practicării fotbalului într-un cadru organizat și să li se ofere ulterior șansa de a juca la echipe de fotbal profesioniste.

În privinţa bazelor sportive, trebuie reținut că, prin parteneriatele cu primăriile din județ, și până acum am alocat fonduri pentru refacerea, modernizarea sau construirea unor astfel de baze sportive sau terenuri de sport.

Însă unul dintre proiectele viitoare este construirea unui complex sportiv în comuna Bărcănești, pentru toți iubitorii sporturilor, care va cuprinde o sală polivalentă cu capacitate de 5.000 de locuri, o arenă multifuncțională, terenuri de baschet, fotbal, handbal și tenis, atât pentru profesioniști, cât și pentru sportul de masă.

Termoficarea

Cum vedeţi viitorul sistemului de încălzire din Ploieşti? 

Termoficarea din Ploiești este un subiect destul de delicat, pentru că de acest sistem depind zeci de mii de apartamente din municipiu și majoritatea instituțiilor publice, inclusiv școli și spitale. Am susținut întotdeauna menținerea acestuia la Ploiești, pentru că este – să recunoaștem acest lucru – unul dintre cele mai viabile din țară în momentul de față.

Pentru a fi menținut cel puțin la nivelul actual, însă, trebuie investiții susținute atât din partea operatorului, dar și din partea autorităților.

În ultimii ani au fost luate în discuție mai multe variante privind viitorul sistemului centralizat de termoficare din municipiul Ploiești, dintre care două opțiuni au ieșit în evidență în urma analizelor de risc: societate proprie a municipalității ploieștene și respectiv concesionarea serviciilor, așa cum este în prezent.

Chiar în luna august 2020, a fost finalizată revizuirea studiului de oportunitate privind gestiunea serviciului de alimentare cu energie termică în sistem centralizat pentru Ploiești. Concluziile acestui studiu realizat de specialiști au fost foarte clare: contractul de concesiune prezintă avantaje financiare pentru autoritatea locala, prin transferul riscurilor comerciale și investiționale către operator, lucruri care trebuie specificate foarte clar în caietul de sarcini ce va fi întocmit pentru un viitor contract de concesiune.

Prin urmare, având în vedere că actul adițional încheiat cu operatorul Veolia expiră la jumătatea lunii mai 2022, municipalitatea trebuie să pregătească un caiet de sarcini corect, complet și neatacabil în instanță, astfel încât să nu apară sincope în sistemul centralizat de termoficare al Ploieștiului.

Pe termen lung, trebuie avută în vedere atragerea fondurilor necesare pentru reabilitarea sistemului de producere, transport, distribuție și furnizare, astfel încât acesta să devină mult mai performant. 

Image