Cinci oferte depuse în termen, pentru construirea autostrăzii Ploiești - Brașov. Asociația Pro Infrastructura: "Este o GLUMĂ PROASTĂ făcută pe bani publici"

Image
Ne vedem și pe Facebook!
Image
Rămâi conectat, cu Google News!

Cinci investitori au depus, până pe 17 decembrie, oferte pentru atribuirea contractului de parteneriat public-privat pentru realizarea Autostrăzii Ploieşti- Braşov. Luni a fost ultima zi de depunere a cererii de participare, se arată într-un comunicat de presă al Guvernului. Potrivit presei centrale, printre investitori se numără firme din China, Turcia, Elveţia, Austria şi Spania.

"Ofertele pentru primul contract strategic de parteneriat public-privat din România, depuse la Comisia Naţională de Strategie şi Prognoză, sunt analizate de către o Comisie de evaluare, care include şi experţi cooptaţi, reprezentanţi ai partenerului public. Ofertele au fost deschise în prezenţa investitorilor privaţi care au depus solicitarea de participare la acest proiect", a precizat Excutivul.

Din acest moment, procedura legală prevede următoarele acţiuni:

  1. Comunicarea, în aproximativ cinci zile, a candidaţilor selectaţi, în vederea depunerii ofertei tehnice şi financiare;
  2. Depunerea ofertelor detaliate în termen de 60 de zile de la comunicarea acceptării;
  3. Negocierea competitivă a clauzelor contractului de parteneriat public-privat;
  4. Desemnarea partenerului privat câştigător şi a variantei de contract de parteneriat public-privat ce va fi supus aprobării Guvernului;
  5. Semnarea contractului de parteneriat public-privat aprobat de Guvern;
  6. Constituirea societăţii de proiect de către CNAIR şi partenerul privat.

"Numărul ofertelor depuse arată atât interesul deosebit al investitorilor pentru proiectele strategice ce urmează să fie realizate în parteneriat public-privat, cât şi încrederea mediului de afaceri în economia românească. De asemenea, înscrierea pentru acest prim proiect arată că este apreciat de investitori demersul Guvernului de a îmbunătăţi cadrul legal şi de a aproba realizarea în parteneriat public-privat a 21 de proiecte strategice de investiţii", precizează reprezentanții Executivului.

În conformitate cu prevederile Ordonanţei de Urgenţă nr. 39/2018 privind parteneriatul public-privat şi ale Hotărârii Guvernului nr.667/2018 prin care s-a aprobat Studiul de fundamentare pentru acest obiectiv strategic de investiţie, proiectarea şi construcţia autostrăzii Ploieşti-Brașov se va realiza prin parteneriat public-privat instituţional, respectiv printr-o societate de proiect ce va avea ca acţionari partenerul public, respectiv CNAIR, şi un partener privat, desemnat în urma procedurii de achiziţie publică, prin negociere competitivă, procedură care începe practic de astăzi.

Autostrada Ploieşti-Braşov prevede o durată de proiectare, execuţie şi operare de 24 de ani. În cadrul proiectului este inclusă şi operarea tronsonului de Autostradă Bucureşti – Ploieşti, încă de la semnarea contractului de atribuire.

Valoarea estimată pentru acest contract este de 1,36 miliarde euro. Contractul prevede, de asemenea, plăţi anuale din fonduri publice care să asigure recuperarea investiţiei de către partenerul privat.

După anunțul Guvernului, Asociația Pro Infrastructura a transmis opoziție fermă în care apreciază că povestea este doar o "glumă proastă". Argumentul este că toate clauzele contractuale pot fi negociate ulterior, total netransparent și subiectiv, așa că, susțin reprezentanții Asociației, "teoretic, se poate oferta absolut orice deoarece regulile nu sunt bătute în cuie!"

"CNSP a răspuns zilele trecute la ultimele clarificări cerute de potențialii candidați în cadrul licitației. Ce aflăm din afirmațiile CNSP? Toate clauzele contractului pot fi negociate la o etapă ulterioară! Nu este necesară nicio garanție de bună execuție pe perioada derulării lucrărilor.

Mai mult, CNSP nu deține un studiu de trafic, nu poate spune cine își asumă neatingerea prognozelor de trafic, nu are studiul de fezabilitate, analiza cost-beneficiu, nici măcar traseul aproximativ al viitoarei autostrăzi!

Nu există culoar expropriat, analize financiare de risc, acord de mediu, nu se cunoaște nimic despre ecoducte, nu au informații despre cum s-au făcut estimările de cost, habar nu au despre condițiile geologice/geotehnice, viteză de proiectare sau fonduri europene.

Cu alte cuvinte, CNSP NU ȘTIE NIMIC! Toate clauzele contractuale pot fi negociate ulterior, total netransparent și subiectiv. Pe lângă riscul evident de corupție, incertitudinea este flagrantă. Teoretic, se poate oferta absolut orice deoarece regulile nu sunt bătute în cuie! Pe forum găsiți răspunsurile halucinante la întrebări.

Cu toată seriozitatea și responsabilitatea, credem cu tărie că această licitație pentru PPP Ploiești-Brașov este o GLUMĂ PROASTĂ făcută pe bani publici.

Solicităm (i)responsabililor din Guvernul României să renunțe de urgență la actuala MASCARADĂ PENIBILĂ și să lanseze procedurile pentru pregătirea corespunzătoare a proiectului!

Fără baze solide (studii de teren, geologie, geotehnică, impact asupra mediului), orice încercare de tip PPP pe sectorul Comarnic-Brașov (traseu montan foarte dificil) va fi un eșec, așa cum au fost și precedentele trei!" se arată în punctul de vedere al Asociației Pro Infrastructura.

Sursa foto: Asociația Pro Infrastructura

Image