Spărgătorul de gheaţă Nuyina, construit în Şantierul Naval Damen Galaţi, a intrat luni, 3 august, în malul Canalului Sulina, în timp ce era transportat cu ajutorul unor remorchere în vederea efectuării unor probe pe Marea Neagră.
Acest eveniment a readus în memoria colectivă eşuarea navei ucrainene „Rostok”, în 1991, tot în apropiere de Partizani şi care a paralizat navigaţia pe Dunăre pentru o lungă perioadă de vreme. Pentru deblocarea transporturilor a fost nevoie de realizarea unei rute ocolitoare. Lucrările ulterioare de ranfluare au fost extrem de dificile şi de costisitoare.
„În timpul manevrei de tranzitare a Canalului Sulina, l-au scăpat din remorci la malul stâng. Nu s-a pus traversa, s-a pus într-un unghi de 45 de grade față de axul șenalului. S-a lucrat timp de o oră, perioadă în care s-au dat alte remorci. Nava a fost repusă în șenal și își continuă voiajul, fără avarie. Singura chestie a fost că nu s-a putut trece pe lângă el în intervalul acesta de o oră. Mergea în mare liberă, e la export, e făcut la Șantierul din Brăila (sic!) și era remorcat către mare liberă. Fiind o navă mai lungă decât lățimea canalului nu avea cum să îl blocheze, că mulți au speculat legat de Rostock, dar acolo a coincis lungimea navei cu lățimea canalului. Acesta a rămas într-un unghi de 45 de grade față de axul șenalului. De scufundat nu avea cum, nu e zonă cu piatră ca să se spargă. Singurul inconvenient e că a blocat navigația în zonă aproape o oră. Am reușit să o aducem la mal cu remorcherele pe care le avea el în convoi. E un corp de navă, de fapt, și era remorcat către mare. Avea și un remorcher al Șantierului și unul de-al AFDJ-ului”, a declarat Dan Iulian Ichim, Căpitan Şef de Port Tulcea, potrivit viata-libera.ro, citând Radio România Constanţa.
Evenimentul nu s-a soldat cu victime, au precizat autorităţile portuare.
Potrivit sursei citate, lucrările la spărgătorul de gheaţă Nuyina, parte a unui contract de 2 miliarde de dolari, au demarat în 2017, fiind destinat Diviziei Antarctice Australiene. Nava, una dintre cele mai importante comenzi din istoria SN Damen, are o lungime de peste 160,3 de metri şi o lăţime de 25,6 metri și ar urma să înlocuiască, din 2020, spărgătorul Aurora Australis.
Sursa foto ziaruldetulcea.ro.