Conducerea Consiliului Județean Dâmbovița și reprezentanții Companiei Naționale CFR SA au semnat săptămâna trecută, la Târgoviște, un protocol în vederea implementării de proiecte pentru dezvoltarea sectorului feroviar din județ. Planurile autorităților vizează trei rute existente și construirea uneia noi, care să asigure legătura cu rețeaua metropolitană din zona Capitalei, achiziția de tehnologii nepoluante și modernizarea stațiilor CFR.
Întâlnirea a debutat cu vizite de lucru la gările Titu și Târgoviște, dar și o deplasare cu trenul pe ruta Titu - Târgoviște. “În acest moment avem șase căi cu trecere la nivel cu calea ferată în jud. Dâmbovița, care sunt pregătite pentru a fi implementate și, în curs de implementare încă opt, chiar nouă cu cea de astăzi. În urma discuțiilor pe care le-am avut pe parcursul călătoriei noastre cu trenul de la Titu la Târgoviște, au mai apărut două. Nu sunt probleme de finanțare; există bani, important este să îi atragem și, de asemenea, să avem suficienți agenți economici care să poată accesa aceste lucrări, pe care să le ducă la bun sfârșit. După cum știți, prin compania națională, derulăm proiecte de mare anvergură pe aceste coridoare de circulație - coridorul 4 paneuropean, de la frontiera de intrare în România - din Curtici, până la Brașov, București, Constanța, care este reabilitat. Pentru jud. Dâmbovița, vorbim despre cele două stații, Târgoviște și Titu”, a punctat și Ion Alexandru Simu, directorul general al CN CFR SA.
Protocolul semnat în Dâmbovița prevede introducerea de servicii de tren urban și metropolitan în județ, cu asigurarea conexiunii cu rețeaua TNT în principalele coridoare feroviare. “Prin acest protocol de colaborare urmărim dezvoltarea unor comportamente sustenabile de mobilitate urbană, prin care alegerea autoturismului personal este descurajată pentru perioada următoare. În prima etapă, ne dorim să dezvoltăm serviciile de tren urban și metropolitan pe cele 3 rute feroviare existente, respectiv Târgoviște - Titu - Mija, Târgoviște - Fieni și Fieni Târgoviște. În a doua etapă a proiectului, ne dorim dezvoltarea unor servicii de transport călători moderne și eficiente și construcția unor rute noi, prin care să asigurăm conexiuni cu această rețea. Vorbim despre dezvoltarea unui serviciu de transport călători pe ruta Târgoviște - Titu - Săbăreni - Chitila, ce asigură conexiunea feroviară cu rețeaua metropolitană a municipiului Târgoviște și rețeaua metropolitană București - Ilfov. De aceste servicii moderne de transport vor putea beneficia peste 250.000 de dâmbovițeni și reprezentanți ai mediului privat din cele 30 de localități existente în acest Master Plan”, a explicat Corneliu Ștefan, președintele CJ Dâmbovița.
Proiectele vin în completarea celor de transport derulate deja pe plan local, așa cum a exemplificat primarul municipiului Târgoviște, Daniel Cristian Stan: “Municipiul a derulat și are în derulare câteva proiecte care, desigur, nu vizează transportul feroviar, însă aceste proiecte despre care discutăm vin să completeze celelalte două proiecte importante pe care le avem: unul pe transportul public local intern, care este deja în derulare, și celălalt pe CIVITAS, unde am depus un proiect de aproape 14 milioane de euro pentru achiziția de autobuze electrice (...) Discutăm despre investiții complexe în această zonă, investiții care pe noi ne bucură, mai ales că, în afara protocolului pe care CJD îl semnează cu CN CFR SA, mai sunt încă două investiții importante pentru târgovișteni. Este vorba despre reabilitarea clădirii Poștei, de pe strada Gării, și proiectul de la gară”.
Primele trenuri cu hidrogen vor circula pe rute din Dâmbovița
Prezent la Târgoviște, Ștefan Roșeanu, președintele Autorității pentru Reformă Feroviară, a punctat faptul că sunt necesare schimbări majore în acest tip de transport care trebuie adaptat actualelor nevoi ale populației, complet diferite de cele ale navetiștilor de odinioară.
„Nu este vorba doar despre mica vecinătate a municipiului Târgoviște, ci vorbim despre servicii în condiții moderne de organizare, care vor deservi comunitățile aflate de-a lungul căii ferate din județul Dâmbovița în nevoile lor de mobilitate zilnică - și încerc aici să evit termenul de «navetism». La noi există o problemă provenită din schimbarea tehnologică care a avut loc în ultimii 30 de ani în economia românească, în care anumite centre industriale și-au schimbat forma. Inclusiv aici, în Târgoviște, complexul siderurgic și-a schimbat complet fața iar acest lucru are un impact negativ pe un anumit tip de cerere de transport, respectiv, până în anii ‘80, transportul de navetă era organizat preponderent în jurul schimburilor de intrare - ieșire de pe platformele industriale; atunci, celebrele trenurile cu locomotivă, cu vagoanele pline cu oameni aveau un rost. Astăzi, oamenii vor să se deplaseze la diferite ore, au nevoi variate, grupurile de biciclete sunt mai mici și, de aceea, de-a lungul timpului, atracția către microbuze, autobuze și mașini personale a fost mult mai mare, pentru că a permis, cel puțin mental, o anumită flexibilitate în organizarea deplasării. Trenurile metropolitane despre care vorbim astăzi și tot pachetul de investiții, pe care îl vom sprijini, practic urmăresc să implementeze și în România modelele funcționale din Europa Centrală și de Vest, iar două concepte, care sunt bine cunoscute cel puțin în zona noastră feroviară, sunt modelele de servicii din Germania și Franța - modele din care încercăm să ne inspirăm și pentru comunitățile din România. Vorbim de trenurile care seamănă cu săgețile albastre, cu care suntem obișnuiți, care vin și astăzi în Târgoviște”, a spus Roșeanu.
Oficialul a subliniat și că va fi pus accent pe introducerea de tehnologii nepoluante, iar rute din Dâmbovița vor fi printre primele pe care vor circula trenurile cu hidrogen achiziționate în România. „Aceasta este una dintre cele două tehnologii nepoluante pentru liniile care sunt, din păcate, fără sistem clasic de electrificare, și am reușit, prin modelul de tren pe care l-am analizat, să aducem primele servicii pe care le vom introduce, începând cu 2025/2026, inclusiv la Târgoviște. Cele 12 trenuri pe hidrogen, primele de acest gen care vor veni în România în următorii ani, vor deservi direct linia până la Titu și, pe de o parte, linia din Pitești și Craiova, iar, pe de altă parte, zona Târgoviște, iar în zona București, vor deservi linia către aeroport. În plus, prin programul de tren metropolitan, ne așteptăm și la o îmbunătățire a sistemului de tarifare, de acces la biletul de tren, astfel încât în situația pe care o avem astăzi pe linia dintre Titu și Târgoviște, unde avem operatorul de stat și un operator privat, cetățenii să aibă acces, cu un bilet, la oricare dintre trenurile care sosește în gară. Un alt aspect pentru care am lucrat împreună cu conducerea ministerului este cel legat de parteneriatele pentru modernizarea zonelor gărilor; trebuie să avem piațete ale gărilor - moderne, atractive și care să permită mai mult decât un acces curat, adică să existe un punct unde să putem aștepta trenul, să putem bea o cafea în condiții așa cum le vedem în străinătate, accesul în tren să se facă fără treaptă - peronul să fie la nivelul înălțimii trenului etc. Toate gările care sunt incluse în programul pentru trenul metropolitan vor avea parcări nu doar pentru mașini - vor avea sisteme securizate și pentru depozitarea bicicletelor, trotinetelor, adică dorim să încurajăm și alte moduri de deplasare, mai ales în zonele de deservire pe distanțe mai mici”, a completat președintele Autorității pentru Reformă Feroviară.