170 de grădinițe particulare și de stat, sancționate de Protecția Consumatorilor. Lista neregulilor

Image
Ne vedem și pe Facebook!
Image
Rămâi conectat, cu Google News!

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor a desfăşurat, în perioada 11 – 15 aprilie, o acţiune de control pentru verificarea modului în care se respectă prevederile legale din domeniul protecţiei consumatorilor în grădiniţele cu program prelungit, particulare şi de stat. În total, comisarii au verificat 355 grădiniţe cu program prelungit, din care la 160 (aproximativ 45%) s-a constatat că nu respectau în totalitate prevederile actelor normative în ceea ce priveşte modul de asigurare a calităţii serviciilor prestate. S-au verificat 25 tone alimente, pentru 167 de kilograme constatându-se că prezentau abateri de la prevederile legale în vigoare.

 

 

Măsuri dispuse:

 - oprirea definitivă de la comercializare şi/sau utilizare a 32 kg alimente în valoare de 431 lei  care puteau fi periculoase pentru consumatori;

- oprirea temporară de la comercializare şi/sau utilizare a 89 kg alimente în valoare de 790 lei până la remedierea deficientelor;

- aplicarea de 170 sancţiuni contravenţionale din care 57 amenzi contravenţionale în valoare de 224.500 lei şi 113 avertismente pentru încălcarea reglementărilor privind protecţia consumatorilor.

 

Principalele abateri constatate:

-  Lipsa avizelor, autorizaţiilor şi acreditarilor- grădiniţe care nu deţineau autorizaţie/acreditare de  la Agenţia Romană de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar- ARACIP lipsa autorizaţiei/acreditarii de către Agenţia Romană de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar sau demersuri premergătoarea obţinerii autorizaţiei/acreditarii, lipsa  autorizaţie sanitară eliberată de Direcţia de Sănătate Publică, autorizaţie provizorie emisă de ARACIP pe numele Fundaţiei, însă pentru altă locaţie, decât cea verificată; lipsa afişării sau existeneti unui Regulament de Ordine Interioară

-  Lipsa contractului de prestări servicii de învăţământ preşcolar, încheiat între conducerea grădiniţei şi părinţi sau redactarea incompletă a acestuia.

-  Deficienţe privind informarea părinţilor în mod corect şi complet asupra activităţilor desfăşurate în grădiniţă

-  Lipsa informaţiilor oferite părinţilor legate de programul educaţional specific preşcolarilor şi activităţilor de masă/ odihnă specifice grădiniţelor cu program prelungit, informaţii care trebuie să se regăsească în contractele încheiate cu aceştia.

Abateri privind clauzele contractuale privind informarea corectă, completă şi precisă şi lipsa menţionării clare în contracte a sumelor alocate pentru serviciile de învăţământ şi cele pentru hrana copiilor în cazul grădiniţelor particulare- în contractele încheiate între reprezentantul grădiniţei şi părinţi nu erau specificate în mod clar sumele alocate pentru serviciile de învăţământ şi cele pentru hrana copiilor.

- Nerespectarea suprafeţei şi a volumului din spaţiile de cazare şi dimensionarea corespunzătoare a acestora  sau inexistentă unor spaţii dedicate- nu se asigura cubajul de 8 m³ aer pentru un copil

- Existenţa grupurilor sanitare în număr insuficient în funcţie de capacitatea de cazare, vasele de toaletă nu erau adaptate dimensiunii copiilor, chiuvetele nu erau amplasate la înălţimea corespunzătoare vârstei copiilor sau lipsea contractul de dezinfecţie sau/şi dezinsecţie.

- Alimente cu data durabilităţii minimale/ data limită de consum depăşită

- Nerespectarea temperaturilor de depozitare, a monitorizării temperaturilor

- Dotarea necorespunzătoare a saloanelor de servire cu mobilier, veselă, fără fete de masă din material textil

- Lipsa reţetelor de preparare, specifice fiecărui sortiment din mâncărurile preparate menţionate în lista-meniu din ziua curentă în unităţile cu bucătării proprii

- Lipsa întocmirii foii zilnice de alimente

- Lipsa avizării meniurilor zilnice de către personalul medical din unitate

- Nerespectarea prevederilor privind informarea consumatorilor- lipsa oricăror elemente de identificare-caracterizare ale alimentelor utilizate ca materii prime sau ca atare, acestea fiind practic neetichetate

-  Lipsa afişării zilnice, la loc vizibil, a listei – meniu cu preparatele care urmau a fi servite în ziua curentă sau nerespectarea acestei liste

-  Neinformarea completă a părinţilor cu privire la cantităţile nete ale porţiilor oferite copiilor, precum şi lipsa evidenţierii cantităţii de carne din ciorbe sau supe şi din felurile de mâncare în care carnea apărea alături de legume

-  Neafişarea la loc vizibil a listei de tarife.

 

 

Detalii:

 

  1. Asigurarea calităţii serviciilor prestate în spaţiile în care se desfăşoară activitatea de educare, instruire şi joacă ale copiilor.

 

  1. Legalitatea funcţionării (aviz PSI, autorizare de la Inspectoratele şcolare judeţene, grădiniţele particulare trebuie să fie autorizate/acreditate de Agenţia Romană de Asigurare a Calitatatii în Învăţământul Preuniversitar, conform prevederilor Legii nr. 1/2011 privind educaţia naţională);

-       Bucureşti - printr-o adresă din data de 12.04.2016, ARACIP a informat operatorul economic cu privire la "neacordarea autorizării de funcţionare provizorie pentru unitatea de învăţământ preuniversitar particular Grădiniţă”. Unitatea de învăţământ a depus un nou raport de evaluare internă în vederea autorizării; amendă 8. 000 lei

-       Bucureşti: unitatea de învăţământ a depus cerere de evaluare externă pentru autorizarea de funcţionare provizorie a unei noi unităţi de învăţământ înregistrată la ARACIP în 13.04.2016; amendă 8.500 lei

-       București - urmare a sesizării unui părinte, al cărui copil este înscris la grădiniţă respectivă erau invocate nerespectări ale legislaţiei în vigoare, respectiv: legalitatea funcţionarii, legalitatea formelor de angajare a educatoarelor/ personalului auxiliar, condiţiile igienico-sanitare asigurate în grădiniţă s-a efectuat un control la această unitate ce avea înscris în Certificatul de lnregistrare la Registrul Comerţului ca activitate principală "învăţământ preşcolar". În urma controlului, s-a constatat că Grădiniţă dispune de Document sanitar-veterinar şi pentru Siguranţa Alimentelor pentru obiectivul „cantină”. De asemenea, s-a prezentat procesul verbal de constatare a condiţiilor igienico-sanitare emis de Direcţia de Sănătate Publică a Municipiului Bucureşti (documentul a fost eliberat în anul 2013, momentul începerii activităţii grădiniţei). S-a prezentat dovada efectuării unor demersuri în vederea obţinerii autorizării din partea ARACIP, dar autorizaţia în sine nu există la momentul verificărilor, justificarea fiind lipsa autorizării lSU. Amendă 10.000 lei

-       Jud. Brașov- societate care nu deţine autorizaţie provizorie în vederea obţinerii  acreditarii  ARACIP; amendă 2.000 lei.

-       Jud. Cluj- grădiniţă aparţinând unei asociaţii care nu deţine acreditare ARACIP din cauza faptului că nu s-a obţinut amplasare PSI şi nu s-a realizat prelungirea contractului de închiriere a imobilului; 3.000 lei

-       Jud. Cluj- grădiniţă fără autorizare/acreditare ARACIP;  amendă 2.000 lei

-       Jud. Arad- diverse asociaţii care nu deţineau au autorizaţie de funcţionare. Au fost aplicate trei amenzi în cuantum de 12.000 lei.

-       Jud. Caraș-Severin - grădiniţă care funcţiona cu program normal şi care servea masa neavând autorizaţiile impuse de lege. Societatea a fost sancţionata contravenţional cu amendă în valoare 1.000 lei.

-       Jud. Vaslui - grădiniţe cu program prelungit  care desfăşurau activităţi de educare, instruire şi joacă ale copiilor şi care nu deţineau autorizaţie sanitară de funcţionare – au fost sancţionate cu avertisment.

-       Jud. Constanța -  grădiniţă nu deţinea autorizaţie eliberată de Direcţia de Sănătate Publică  Constantă; amenda- 3.000 lei

-       Jud. Constanța - lipsa autorizaţiei/acreditarii de către Agenţia Romană de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar-  s-a mai constat şi în cazul centrelor educaţionale şi gradinite- s-au aplicat 4 amenzi/10.000 lei;

-       Jud. Vrancea – fundație- grădiniţă care a prezentat autorizaţia de încredere acordată de Inspectoratul Şcolar Judeţean Vrancea în anul 2004, în care se precizează necesitatea acreditarii în termenul legal. La data şi ora controlului nu s-a prezentat dovada autorizării de funcţionare provizorii, în vederea acreditarii. Există autorizaţie de funcţionare provizorie emisă de ARACIP pe numele Fundaţiei, însă pentru şcoala primară în altă locaţie şi care nu cuprindea nivelul preşcolar; amendă/5.000 lei şi termen de remediere de 30 zile.

 

  1. Existenţa şi respectarea Regulamentului de Ordine Interioară (activitatea internă din grădiniţă se organizează în baza prevederilor Regulamentului de Ordine Interioară aprobat de Consiliul de Administraţie, conform O.M. nr. 4464/2000);

 

- Neafişarea Regulamentului de Ordine Interioară: Jud. Giurgiu, Iaşi

- Lipsa contractului de prestări servicii de învăţământ preşcolar, încheiat între conducerea grădiniţei şi părinţi;

Jud. Vaslui-  contractul nu cuprindea disciplinele opţionale;

București- la încheierea contractelor între grădiniţă şi părinţi pentru disciplinele opţionale nu se precizează că sunt încheiate contracte de prestare de servicii între grădiniţă şi prestatori (ex: profesori care asigură predarea limbii engleze etc.)

Jud. Iași- contractul nu cuprinde disciplinele opţionale.

 

  1. Abateri privind clauzele contractuale privind informarea corectă, completă şi precisă şi lipsa menţionării clare în contracte a sumelor alocate pentru serviciile de învăţământ şi cele pentru hrana copiilor în cazul grădiniţelor particulare;

Jud. Vaslui- suma alocată pentru hrana este de 8 lei/zi, iar în documentele contabile rezultă că în perioada 15– 26.02.2016 s-a făcut o economie de 613 lei.

București- în contractul de prestare servicii de învăţământ preşcolar încheiat între conducerea grădiniţei şi părinţi nu se specificau în mod clar sumele alocate pentru serviciile de învăţământ şi cele pentru hrana copiilor.

București- în contractul de prestare servicii de învăţământ preşcolar încheiat între conducerea grădiniţei şi părinţi nu se specificau în mod clar sumele alocate pentru serviciile de învăţământ şi cele pentru hrana copiilor.

București- în contractele încheiate între reprezentantul grădiniţei şi părinţi nu erau specificate în mod clar sumele alocate pentru serviciile de învăţământ şi cele pentru hrana copiilor.

 

  1. Lipsa informării corecte şi complete a părinţilor asupra activităţilor desfăşurate în grădiniţă

Jud. Neamț - nu existau informaţii cu privire la intervalul orar de aducere a copiilor la unitatea de învăţământ, respectiv preluarea acestora de către părinţi.

 

  1. Asigurarea calităţii serviciilor de cazare

 

  1. Existenţa spaţiilor de cazare şi dimensionarea corespunzătoare a acestora (suprafaţa, volum)

-       grădiniţe la care nu se asigura cubajul de 8 m³ aer pentru un copil:

-       Jud. Vrancea- grupa mică numără 9 copii şi îşi desfăşoară activitatea educaţionala într-o clasă subdimensionata (30 m3, în loc de minim 45 m3).

judeţul Vrancea s-a constatat că numărul de copii pe grupe este prea mare, mai ales la grupa timpurie (33 copii, faţă de maximum 20 prevăzut de Ordin).

-        București- grădiniţe şi asociaţii care deţineau două dormitoare cu dublă funcţionalitate în care nu se respectă cubajul de aer 8 m³ pentru copil.

-       Jud. Vaslui- nu se asigura cubajul de min. 8 m³ aer pentru un copil, din cauza numărului mare de copii înscrişi la o grupă.

-       Jud. Arad-  nu se respectau condiţiile de volum/copil.

 

  1. Existenţa şi starea de funcţionare a instalaţiilor de alimentare cu apă potabilă, canalizare, instalaţii electrice şi sanitare (existenţa grupurilor sanitare în număr suficient funcţie de capacitatea de cazare)

-       Jud. Mureș-  în grupul sanitar scaunele WC nu erau adaptate vârstei, fiind pentru adulţi.

-       București-  prizele amplasate în sălile de curs şi dormitoare aveau asigurată protecţia doar în procent de 20-50%.

 

  1. Starea dotărilor interioare şi exterioare în vederea asigurării securităţii copiilor (utilizatorilor)

-       Jud. Sibiu- starea exterioară a clădirii era necorespunzătoare, zugrăveala era desprinsă pe alocuri.

-       Jud. Vrancea- o încăpere folosită ca dormitor pentru grupa mică nu avea ventilaţie şi iluminare naturală, copiii de la grupa timpurie nu erau schimbaţi în pijamale, la ora de somn, motivându-se că este cald în dormitor.

 

  1. Nivelul dotărilor cu mobilier, lenjerie, starea acestora etc.

- Jud. Giurgiu- starea mobilierului din lemn (scaunele pentru copii) din salonul de servire a mesei era necorespunzătoare, existând un număr de aproximativ 12 scaunele nesigure pentru copii: instabile, cu blat şezut incomplet cu scândurele lipsa ori cuie ieşite în afară.

- Jud. Constanța- existau scaunele cu spătarul uşor desprins.

- Jud. Mureș - mobilierul era învechit, uzat, necesitând înlocuire.

- București- nu există contract de prestări servicii pentru igienizarea lenjeriei, igienizarea se realizează în unitate cu maşinile de spălat proprii.

- Jud. Vaslui- numărul copiilor înscrişi la grupa mică era mai mare decât numărul de paturi din sală (erau înscrişi 27 copii,  iar sala avea 24 paturi.

- Jud. Neamț - lenjeria era insuficientă.

 

 

  1. CALITATEA SERVICIILOR PRESTATE PENTRU ASIGURAREA HRANEI COPIILOR

 

  1. CALITATEA ALIMENTELOR

Alimente cu data durabilităţii minimale/ data limită de consum depăşită

 

- Jud. Bistrița- Nasaud- în frigiderul unităţii erau carne de porc congelată şi vinete congelate fără etichetă cu elemente de identificare.

- Jud. Cluj- a fost identificată prezenta în cadrul blocului alimentar a unor materii prime nesigure, lipsite de elemente de identificare caracterizare privind denumirea produselor, denumirea/adresa producătorului şi mai ales încadrarea în data limită de consum.

- Jud. Arad- carne tocată cu data limită de consum depăşită.

-  Jud. Caraș-Severin- cotletul de porc folosit la prepararea hranei pentru copii era expirat, conform fiselor de magazie.

-  Jud. Ialomița- nu existau reţete pentru mâncărurile preparate.

-   Jud. Ialomița- pâinea preambalată feliata dată în alimentaţia copiilor era neetichetata şi nu s-a putut demonstra că produsul se încadrează în data durabilităţii minimale. De asemenea, pentru rulada de pui nu există reţetă de fabricaţie, necunoscându-se lista de ingrediente, ponderea acestora în preparat şi încadrarea în numărul de calorii zilnice reglementat prin cadrul legal în vigoare.

- Jud. Harghita-  existenţa unor produse cu data durabilităţii minimale depăşită.

-  Jud. Covasna- s-a constatat că produsele unt superior, biscuiţi, miere polifloră şi mix de cereale erau cu data durabilităţii minimale depăşită.

-   Jud.Vaslui- s-a constatat utilizarea de produse nesigure la prestarea serviciilor de alimentaţie preşcolari (carne de vită congelată, fără elemente de identificare– caracterizare şi  pâine preambalată (fără ca data durabilităţii minimale să fie bifată).

-   Jud. Bacău- antricot de vită cu data durabilităţii minimale depăşită.

 

  1. NERESPECTAREA CONDIŢIILOR DE DEPOZITARE

2.1. Lipsa monitorizării temperaturilor din spaţiile frigorifice de pastrare– depozitare a alimentelor

-       Jud. Neamţ, jud. Prahova- termometrul pentru spaţiul frigorific pentru depozitarea produselor congelate nu există, iar graficele de temperatură nu erau actualizate.

-       București- frigiderul în care se păstrau produsele lactate destinate copiilor era amplasat într-o încăpere unde se depozitau materiale de curăţenie precum şi legume vrac. Paharele copiilor nu erau personalizate şi nu existau substanţe dezinfectante pentru igienizarea şi dezinfectarea veselei destinate copiilor,

-       București- în spaţiile frigorifice din dotarea bucătăriei erau păstrate alimente destinate copiilor, precum şi ale personalului angajat. Tot aici s-au mai găsit sortimente care fuseseră servite copiilor la masă, cu o zi înainte. Graficele de temperatură aferente spaţiilor frigorifice nu erau actualizate.

 

  1. DOTAREA BLOCURILOR ALIMENTARE

3.1. Nerespectarea condiţiilor de amplasare şi compartimentare impuse pentru blocul alimentar

 

Jud. Ialomița- nu se respectă circuitul alimentelor şi al veselei utilizate.

 

3.2. Utilizarea în blocurile alimentare de cântare neverificate metrologic sau cu verificarea metrologică expirată

Jud. Bistrița- Năsăud, Giurgiu.

 

  1. DOTAREA SALOANELOR   DE  SERVIRE

Lipsa fetelor de masă din material textil

Jud. Ilfov, Ialomiţa, Sibiu şi Mun. Bucuresti- servicii de masă fără a asigura acoperirea măsuţelor din sala de mese cu feţe de masă din material textil.

Jud. Ialomița- personalul de îngrijire participa şi la debarasatul meselor şi nu existau fete de masă, iar mâncarea nu se aduce la mese în vase acoperite.

Jud. Neamț - mesele nu erau acoperite cu fete de mese, deşi grădiniţă dispunea de un stoc suficient.

  1. Lipsa întocmirii foii zilnice de alimente

Jud. Giurgiu, Bacau- lipsa foilor zilnice de alimente cu calculul valoric şi conţinutul caloric al acestora.

București- nu existau reţete de preparare a sortimentelor din mâncărurile preparate, precum şi foaia zilnică de alimente şi nu se poate verifica modul de încadrare a valorii alimentelor servite zilnic în sumele alocate pentru hrana zilnică a copiilor.

 

  1. Lipsa avizării meniurilor zilnice de către personalul medical din unitate, contrar prevederilor Legii nr. 123/2008 pentru o alimentaţie sănătoasă în unităţile de învăţământ preuniversitar

 

Jud. Cluj, Mureș - meniul afişat nu era avizat de către personalul medical.

 

  1. NERESPECTAREA PREVEDERILOR PRIVIND  INFORMAREA  CONSUMATORILOR

8.1. Lipsa oricăror elemente de identificare-caracterizare ale alimentelor utilizate ca materii prime sau ca atare, acestea fiind practic neetichetate

Jud. Ialomița- a fost servit alt meniu decât cel afişat

Jud.Constanța- lipsa informării complete a consumatorilor în contracte referitoare la costurile zilnice ale hranei informarea fiind făcută doar la modul general.

Jud. Covasna- produse alimentare în congelatorul unităţii, fără niciun element de informare/identificare.

Jud. Brașov -  lipsa cantităţii aferente porţiilor de mâncare menţionate în lista meniu.

 

8.2.  Lipsa afişării zilnice, la loc vizibil, a listei – meniu cu preparatele care urmau a fi servite în ziua curentă

Jud. Arad, Giurgiu, Teleorman, Vrancea, Timiş

 

Neinformarea completă a părinţilor cu privire la la ingredientele cu potenţial alergen conţinute în preparatele culinare

 

Jud. Cluj, Argeş, Mehedinţi, Constanța, Covasna, Bistrița - Năsăud, Iaşi.

București- preparate culinare destinate copiilor sunt aprovizionate în regim de catering, fără a se menţiona pe documentele de însoţire ingredientele alergene. Listele meniu cuprinzând preparatele servite în ziua curentă erau afişate, lipsind însă informaţiile privind ingredientele alergene din compoziţia felurilor de mâncare servite.

 

Sursă: comunicat ANPC

 

Image