Ziua Internațională a cărții și a drepturilor de autor sau Ziua Internațională a Cărții se sărbătorește anual pe 23 aprilie și este organizată de UNESCO în scopul promovării lecturii, publicării și a drepturilor de autor. Prima astfel de manifestare s-a desfășurat în 1995.
Prin Hotărârea de Guvern nr. 293 din 14 aprilie 2005, ziua de 23 aprilie a fost declarată "Ziua Bibliotecarului din România", astfel că, începând din acestan, în fiecare zi de 23 aprilie se sărbătorește și Ziua Bibliotecarului concomitent cu Ziua Internațională a cărții și a drepturilor de autor.
Astăzi este ziua dedicată cărții și bibliotecarului.
David Lankes afirma că „o bibliotecă nepregătită construiește colecții, o bibliotecă bună construiește servicii, iar o bibliotecă minunată construiește comunități de oameni în jurul ei”. Augustine Birrelle spunea că ”bibliotecile nu se fac, ele cresc”.
Cel mai mare obstacol de care trebuie să ținem seama în evidențierea rolului pe care îl are o bibliotecă în comunitate este ideea preconcepută conform căreia biblioteca a rămas oarecum în urmă, nemaiputând să țină pasul cu tehnologia.
Trebuie să recunoaștem, pare mai simplu să utilizezi un motor de căutare, unde cu ajutorul câtorva cuvinte cheie dobândești accesul la ceea ce pare un volum infinit de informație, cu un minim de efort, decât să cauți fizic printre cărțile care conțin informația.
Argumentul folosit de bibliotecari, ca răspuns la utilizarea internetului, este cel după care își conduc activitatea profesională – biblioteca înseamnă mult mai mult decât a împrumuta o carte. Biblioteca înseamnă un serviciu cultural adus comunității de către oamenii din jurul ei,serviciu ce are la bază, e adevărat, cartea, însă într-o versiune în care bibliotecarul ajută la găsirea materialului; biblioteca înseamnă a învăța, fie prin joc, fie prin lectură proprie, fie prin sprijin reciproc între cititori. Biblioteca înseamnă inovație, înseamnă locul unde ideile se concretizează pe un material nemuritor. Pentru bibliotecar, biblioteca este un sanctuar.
Într-o eră a suporturilor informatice care așază informația la vârful degetelor, rolul bibliotecarului este mai important ca niciodată. Acesta este un ghid care te poartă unde poate nici nu te gândeai să cauți și care te îndrumă pe calea cea mai rapidă către ceea ce vrei să găsești. Un cititor mi-a spus că nu vede nicio distincție între pașaport și permisul de bibliotecă, pentru că ambele au puterea de a-l transporta într-o altă lume, avantajul fiind că la bibliotecă nu trebuie să își aducă și bagajul. La bibliotecă te poți cufunda într-o altă cultură, într-o altă viață, poți cunoaște trăirile altei persoane mult mai intens atunci când le citești scrise la persoana I, poți fi martorul unor miracole sau al unor tragedii, poți retrăi clipe demult apuse ori poți fi uimit de puterea imaginației semenilor tăi. Impersonalul calculator nu va putea face diferența între ceea ce cauți și ceea ce vrei să descoperi.
Biblioteca se află și ea într-o constantă evoluție, în mare parte datorată tocmai tehnologiei a cărei victimă o presupun oamenii, pentru că trebuie să își păstreze individualitatea, în timp ce se cioplește după nevoile societății moderne. Lectura a căpătat o nouă dimensiune prin introducerea accesului la calculator în sălile de lectură și de acces liber pentru împrumut. Beneficiind de îndrumarea bibliotecarilor, cititorii pot sorta materialele găsite cu ajutorul acestei surse de informații într-un cadrul destinat studiului. Bazele de date care se găsesc pe computere simplifică efortul necesar pentru a căuta documente cu ajutorul unor programe complexe de căutare. Așadar, această instituție are o mare putere de adaptare fundamentată pe nevoile și pe interesele utilizatorilor, oferind servicii culturale tot mai variate – învățăm permanent de la cei care ne trec pragul și depunem eforturi pentru a le răspunde cerințelor. Ca bibliotecari, punem accent pe dialogul deschis cu utilizatorii și pe feedback-ul pe care aceștia ni-l oferă și ne propunem să implementăm cât mai multe dintre sugestiile lor. Una dintre pietrele de temelie ale viziunii legate de bibliotecă a fost depășirea limitelor în care societatea fixează biblioteca și afirmarea acesteia drept o instituție de cultură cu multiple fațete care se adresează unei game largi de pasiuni și interese.
Proiectele pe care le desfășurăm sunt propuse în scopul aducerii laolaltă a membrilor comunității cu interese comune pentru cultură și pentru educație.
Proiectele dezvoltate de bibliotecă au oferit bibliotecarilor șansa de a purta discuții cu utilizatorii care frecventează biblioteca,dar și cu non-utilizatori – abordând această a doua categorie în spațiul lor de confort: magazine, cafenele, parcuri.
Am menționat anterior că biblioteca este un sanctuar – este un spațiu care reprezintă o evadare din cotidian, un templu al cărții și al culturii, un loc în care putem cunoaște oameni ambițioși, curioși și fascinanți. Cu sprijinul tehnologiei încercăm să ducem o bucățică din acest sanctuar în casele tuturor membrilor din comunitate, prin instituirea unei biblioteci virtuale, accesibilă de oriunde – experiența este diferită, desigur, diamantele de hârtie își pierd suportul, însă am conștientizat că este important să lăsăm în urmă barierele convenționale care îl despart pe utilizator de resursa pe care o caută. Ne întrebăm, oare, dacă efectul de catharsis pe care ni-l oferă lecturarea unei cărți ar putea fi diluat de un suport electronic, dacă ne-ar împiedica să ne cufundăm în cuvintele autorului faptul că nu simțim hârtia în mână și dacă ne-ar mai bate inima ceva mai tare când ar trebui să schimbăm pagina.
În această eră a tehnologiei, a inovației, biblioteca are un rol deosebit de complex în ceea ce privește educația, pentru că accesul rapid la informație naște un fenomen de memorare, de copiere a formei fără a săpa după fond – informațiile pe care le căutăm pentru a le folosi imediat ne solicită exclusiv memoria de scurtă durată. Biblioteca are, însă, un avantaj foarte mare – se bucură de respectul membrilor comunității și de deschiderea acestora către nou. Instituția se adaptează constant cerințelor societății, se modernizează pentru a integra nu numai profesorii și elevii care sunt asociați în mod clasic cu acest loc, însă și oamenii pasionați de cunoaștere. Bibliotecarii sunt interesați să servească drept model și exemplu de pregătire și competență celor care ne solicită ajutorul.
Noi, bibliotecarii considerăm că rolul bibliotecii în educație și aportul pe care aceasta îl aduce succesului școlar este unui deosebit de important, cu un potențial parțial neexploatat de o mare parte a comunității. Împreună, ne dorim să îndepărtam aceste linii desenate în nisip, pentru a descătușa întregul potențial pe care îl posedă biblioteca și pentru a aduce minți noi și curioase în sanctuarul nostru, cât și o bucățică de sanctuar în casele celor care îi trec pragul.
MIHAELA RADU
BIBLIOTECA JUDEȚEANĂ ”NICOLAE IORGA”