„Omul care a văzut moartea” - premieră la Teatrul „Toma Caragiu”, în această săptămână

Image
Ne vedem și pe Facebook!
Image
Rămâi conectat, cu Google News!

La sfârşitul acestei săptămâni, vineri şi sâmbătă de la orele 18.30, Teatrul „Toma Caragiu” Ploieşti va prezenta în premieră publicului ploieştean „Omul care a văzut moartea”, o piesă de Victor Eftimiu, cu o distribuţie inspirată, în regia lui Cristi Juncu. Pusă în scenă la Ploieşti cu ceva zeci de ani în urmă, această comedie trezeşte şi acum interesul, datorită similitudinii situaţiilor create cu cele ale zilelor noastre.

Lăsăm publicul să descopere farmecul personajului principal, vagabondul interpretat de Bogdan Farcaş, şi ne vom opri asupra actorilor aflaţi în rolurile celor doi contracandidaţi la Primărie, Ion Radu Burlan (Alexandru Filimon) şi Ilie Gâlea (Domnul Leon). Alegerea este cât se poate de provocatoare, având în vedere că Filimon este interpretat de un actor mult mai tânăr decât vârsta personajului, iar domnul Leon este jucat de unul din veteranii teatrului ploieştean. Din distribuţie mai fac parte Oxana Moravec (Raluca Filimon), Cristian Popa (George) şi Mihaela Popa (Alice Filimon).

Aflăm de la Ionuţ Burlan că Filimon este un podgorean, uşor parvenit, care toată viaţa şi-a dorit să ajungă şi el cineva, iar pentru asta candida la Primărie. Printr-un concurs de împrejurări, scapă de la moarte un tânăr care voia să se sinucidă, se aruncă după el în apă şi-l salvează. Omul care a văzut moartea nu mai vrea să plece din casa acestuia, vrea să devină ca fiul lui. În final, ne dăm seama că vagabondul este un fel de peştişor de aur care le îndeplineşte tuturor câte o dorinţă şi încearcă să-i facă mai buni, mai oneşti. Ionuţ mărturiseşte că personajul i-a creat câteva probleme de abordare. „În primul rând este un om mult mai în vârstă decât mine şi cu o mai mare experienţă de viaţă, a fost greu să mă apropii de el pentru că este un personaj destul de diferit de mine, tipologic vorbind. Este taciturn, închis în el, eu fiind exuberant şi un om cu multă energie. A trebuit să găsim o cale de mijloc, să ne împăcăm amândoi, astfel că a luat şi el ceva din  mine, şi eu ceva din el, ca orice personaj până la urmă, dar m-a pus pe gânduri şi mi-a pus nişte probleme, nu numai ca actor, ci şi ca om”, ne-a mărturisit actorul teatrului ploieştean. 

 În tabăra opusă se află personajul lui Ilie Gâlea: „Domnul Leon este omul cel mai impozant din localitate, a condus de 7 ori consiliul comunal. Are un băiat şi cred că de aici începe povestea lui, pentru că băiatul lui trebuie să se căsătorească cu fata podgoreanului. În pofida faptului că toată lumea, de la salvarea vagabondului, parcă înnebuneşte cu totul, domnul Leon pare, paradoxal, omul cel mai calm, cu o privire de ansamblu, corectă, dar nu poate să accepte un contracandidat ca Filimon, pe care că îl consideră mult sub statutul său. De aici se naşte un conflict, care este uşor condus şi către mariajul copiilor lor, dar până la urmă toate lucrurile se termină cu bine. Pe parcursul piesei are şi el o cădere nervoasă şi izbucnirea lui este evident comică, chiar dacă interiorul este foarte încărcat şi motivat personal”. Ilie Gâlea ne spune amuzat că a ajuns bătrânul teatrului şi joacă astfel de roluri. „Înaintând în vârstă, personajele devin din ce în ce mai complexe şi a trebuit şi calitatea actorului să fie cât mai rafinată şi sunt mulţumit”, afirmă actorul, fără a ne ascunde că a acumulat deja, în această stagiune, două piese destul de solicitante, „Suflete moarte” şi „Omul care a văzut moartea”, şi se resimte, mai ales că joacă punând „tot sufletul şi toată mintea la bătaie”, iar consumul e mare.

Image