Consiliul Concurenței a anunțat, joi, că a declanșat trei investigații privind posibile înțelegeri de stabilire a prețurilor pe piețele producției de ulei de floarea soarelui, unt și zahăr. Mai mulți mari producători sunt suspectați de autorități că ar fi crescut prețurile nejustificat, mai mult decât o impunea evoluția pieței, obținând "profituri mai mari, nemeritate".
”Avem suspiciuni că unii producători au profitat de contextul economic actual, respectiv de creșterea inflației, și s-au înțeles să crească suplimentar prețurile de vânzare pentru unele produse, obținând, astfel, profituri mai mari, nemeritate. Dacă, în urma investigațiilor, vom constata acest gen de practici, le vom sancționa drastic”, susține Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței.
Autoritatea de concurență menționează că, în cadrul celor trei investigații, “s-au desfășurat inspecții inopinate la sediile și punctele de lucru ale mai multor firme de pe piața producției și comercializării de ulei de floarea soarelui, precum Bunge România SRL, Expur SA, Prutul SA şi Ardealul SA, dar și de pe piaţa producţiei şi comercializării de unt, printre companiile vizate fiind Albalact, Covalact şi Dorna Lactate (parte din grupul Lactalis), Friesland România SA, Lacto Food SRL și Fabrica de Lapte Braşov (Olympus).
În ceea ce privește piața fabricării şi comercializării de zahăr s-au derulat inspecții la firmele Agrana România SRL, Pfeifer & Langen România SRL și Lucsor Impex SRL.”
Documentele ridicate în cadrul inspecțiilor inopinate sunt analizate acum de autoritatea română de concurență, în cadrul procedurilor specifice.
“Inspecțiile inopinate sunt autorizate de Curtea de Apel București și sunt justificate de necesitatea obținerii tuturor informațiilor și documentelor necesare clarificării posibilelor practici anticoncurențiale analizate. Efectuarea acestora nu reprezintă o antepronunțare în ceea ce privește vinovăția companiilor.
Legea concurenței interzice orice înțelegeri între companii și practici concertate care împiedică, restrâng sau denaturează concurența pe piața românească, în special cele care stabilesc prețuri de cumpărare sau de vânzare sau orice alte condiții de tranzacționare”, subliniază Consiliul Concurenței.
Trebuie subliniat și faptul că produsele alimentare la care face referire autoritatea de concurență fac parte dintre cele de bază și sunt unele dintre alimentele care s-au scumpit cel mai mult în ultimul an. Conforma datelor publicate de Institutul Național de Statistică, acum două săptămâni, în perioada februarie 2022 – februarie 2023, prețul uleiului a crescut cu aproape 30%, untul s-a scumpit cu aproape 45%, iar zahărul a devenit mai scump cu peste 63%.
Urmăreşte pagina de Facebook „Telegrama” pentru ştiri şi analize de ultimă oră!