Comerţul on-line este într-un proces de creştere accelerată. Acest tip de afacere se bazează pe relaţia de încredere într-o măsură mult mai mare decât comerţul tradiţional şi, totodată, mediul virtual expune consumatorul unor riscuri noi.
Din aceste motive, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor anticipează câteva posibile întrebări ale consumatorilor, ce pot apărea în momentul deciziei de a cumpăra online produse sau servicii, şi oferă răspunsurile în acord cu legislaţia în vigoare. Drepturile consumatorilor la achiziţiile online sunt reglementate prin OUG 34/2014 privind drepturile consumatorilor în cadrul contractelor încheiate cu profesioniştii.
Puteţi contacta comerciantul? Asiguraţi-vă că operatorul economic furnizează informaţii despre nume, adresa geografică, telefon, adresa de e-mail – toate aceste informaţii trebuie să fie clare şi inteligibile şi sunt obligatorii pentru comerciant.
Vă doriţi un anumit produs sau serviciu? Asiguraţi-vă că site-ul afişează toate informaţiile despre principalele caracteristici ale produselor şi serviciilor comercializate, inclusiv preţul total al acestora, pentru a putea fi siguri că acestea sunt ceea ce vă trebuie.
Intenţionaţi să cumpăraţi conţinut digital (jocuri, cărţi, muzică, software)? Asiguraţi-vă că primiţi informaţii despre modul în care conținutul digital poate fi folosit, interoperabilitatea relevantă - mediul hardware și software standard cu care conținutul digital este compatibil (sistemul de operare, versiunea necesară și anumite caracteristici hardware), eventualele resticții tehnice.
Ştiţi din ce se compune preţul total? Acesta este format din preţul produsului ssu serviciului, taxa pe valoare adăugată care poate fi inclusă sau nu în preţul produsului, taxele de livrare şi eventuale alte costuri suplimentare despre care comerciantul trebuie să vă informeze şi să vă ceară acordul înainte de a da click pe butonul “cumpără”.
Ştiţi cât costă livrarea unui produs său serviciu? Comerciantul trebuie să vă informeze despre modalităţile de livrare disponibile şi preţul aferent acestora chiar în pagina de prezentare a produsului.
Aţi găsit în pagina de prezentare a produsului informaţia despre dreptul de retragere? Prin legislaţie, dispuneţi de 14 zile în care puteţi să vă răzgândiţi. Trebuie să returnaţi produsele la adresa indicată de comerciant, achitând taxa de transport şi fără să motivaţi renunţarea la achiziţie.
Ţineţi cont că operatorul economic trebuie să vă pună la dispoziţie – în format electronic – un formular de retragere sau să vă ofere posibilitatea de a completa orice altă declaraţie prin care să vă exprimaţi decizia de retragere din contract.
Comerciantul nu a furnizat în mod clar informaţii despre dreptul de retragere din contract? În acest caz, perioada în care puteţi returna produsul se prelungeşte la un an. Perioada de retragere se calculează din momentul în care consumatorul primeşte produsele.
Există produse în cazul cărora nu este aplicabil dreptul de retragere din contract? Da, cum ar fi produsele care sunt susceptibile a se deteriora sau a expira rapid sau produsele sigilate care nu pot fi returnate din motive de protecţie a sănătăţii sau din motive de igienă şi care au fost desigilate de consumator, produsele care au fost executate după specificaţiile consumatorului, ziarele sau periodicele care nu au fost livrate în baza unui abonament. De asemenea, furnizarea de conţinut digital care nu este livrat pe un suport material, dacă livrarea a început cu acordul expres al consumatorului. Despre toate aceste produse exceptate de la dreptul de retragere, comerciantul trebuie să vă informeze chiar din pagina de prezentare a produselor.
În cât timp primiţi banii înapoi pentru produsul returnat? 14 zile din momentul retragerii. Asiguraţi-vă că în preţul de rambursare a fost inclus şi costul livrării.
Atenţie! Consumatorul este responsabil doar în ceea ce priveşte dininuarea valorii produselor rezultată din manipularea acestora. Această diminuare a valorii nu trebuie să fie descurajantă, consumatorul poate să-şi exercite dreptul de retragere. Totodată, consumatorul nu este responsabil pentru diminuarea valorii produselor în cazul în care comerciantul a omis să-l informeze despre dreptul de retragere.
Afişează site-ul informaţii despre existenţa garanţiei legale? În conformitate cu legislaţia Uniunii Europene, înainte de a achiziţiona un produs, comerciantul trebuie să vă informeze în mod clar şi uşor de înţeles despre existenţa garanţiei legale de minim doi ani.
Ţineţi cont că aveţi dreptul că bunurile defecte să fie reparate sau înlocuite în termen de doi ani de la cumpărare în întreaga Uniune Europeană. Dacă repararea sau înlocuirea nu este posibilă, aveţi dreptul la o rambursare sau o reducere de preţ. Această garanţie legală este obligatorie şi comerciantul nu poate pretinde altfel sau reduce durata acesteia!
Vă este oferită garanţia comercială? Verificaţi înainte ce servicii sunt oferite în garanţie şi ce defecte şi situaţii sunt acoperite (de exemplu, acoperă daunele accidentale). Verificaţi cine oferă garanţia comercială (numele şi datele de contact ale garantului) şi care e durata şi momentul de intrare în vigoare a acesteia. La achiziţii transfrontaliere, există restricţii geografice a acoperirii garanţiei comerciale.
Sunt clauzele contractuale clare şi inteligibile? Ar trebui să poţi consulta “Termenii şi Condiţiile” aplicabile, informaţiile fiind puse la dispoziţie chiar în pagina de prezentare a produsului. ANPC recomanda citirea informaţiilor conţinute în “Termeni şi Condiţii” în totalitate şi întotdeauna înainte de a achiziţiona produsul său serviciul.
Aveţi o problemă? Anunţaţi în scris comerciantul care a vândut marfa şi solicitaţi rezolvarea problemei. Comeciantul trebuie să vă informeze despre politica de soluţionare a reclamaţiilor. În cazul în care este vorba de un comerciant dintr-un alt stat membru, vă puteţi adresa reprezentantului local al Centrului European al Consumatorilor.
Este important să tipăriţi la imprimantă comanda dumneavoastră şi clauzele şi condiţiile ce apar pe site la momentul cumpărării, pentru situaţia în care ulterior aveţi de rezolvat o dispută cu comerciantul.
Cunoaşterea limbii în care sunt oferite informaţiile pe site va permite să faceţi o alegere conforma cu intenţiile dumneavoastră.
Sursa: Autoritatea Națională pentru protecția Consumatorilor