Comisarii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) au aplicat amenzi de peste 5.000.000 de lei în urma controalelor în peste 230 de magazine Mega Image, mai multe unităţi au fost închise temporar din cauza neregulilor și pentru altele instituția propune o măsură similară.
Reprezentanţii ANPC au anunţat, joi, bilanțul controalelor derulate în a doua jumătate a lunii ianuarie în întreaga țară, în magazinele rețelei Mega Image. Potrivit informațiilor furnizate de instituție, după verificarea a 233 de unități au fost aplicate 485 de amenzi contravenţionale, în valoare de 5,1 milioane de lei, şi au fost oprite de la comercializare produse în valoare de 65.000 de lei. Au fost închise temporar, până la remedierea deficienţelor, 17 magazine, iar comisarii au propus închiderea până la șase luni pentru nouă unități și închiderea pentru 6 până la 12 luni pentru alte opt.
“Nu ştiu cum se pronunţă într-o belgiană pură, dar mesajul în română ar fi: Respectaţi-ne! Mi-ar plăcea ca produsele care sunt prezente pe rafturile magazinelor Mega Image din România să ajungă, pentru o perioadă mai lungă, şi în ţara de origine a operatorului economic, pentru a vedea care este reacţia consumatorilor de acolo. Cred că habar nu au că există portocale cu bube şi mandarine-boabe la hectar. Trebuie să înveţe că nu de fiecare dată când cumpără un produs acesta are cantitatea înscrisă pe ambalaj, care poate fi mai mica, pentru a le asigura o cură de slăbire. Aş fi curios care este reacţia autorităţilor din ţara de origine a operatorului economic Mega Image şi cu privire la repetabilitatea unor abateri sancţionate şi constatate în trecut. Probabil există o justificare şi o scuză pe care doresc să le-o transmită celor din Belgia, nu nouă. Vom îndesi acţiunile de control de amploare, până o să ne facem înţeleşi. «Tot ziens!» («la revedere» în neerlandeză - una dintre limbile oficiale ale Belgiei)”, a declarat Horia Constantinescu, preşedintele ANPC.
FOTO 📸 Președintele ANPC declară război rețelei Mega Image: „Este deja prea mult! Unor magazine le vom stige lumina!”
Principalele abateri constatate de comisarii ANPC au fost:
- comercializarea unor fructe și legume depreciate, cu mucegai și pete, care nu respectau criteriile de calitate (diferite calibre de mărime comercializate la aceeași categorie), fără a avea menționată corect țara de proveniență
- comercializarea unor produse alimentare cu data durabilității minimale depășită
- comercializarea unor produse preambalate care, prin cântărire, s-a dovedit a avea o greutate netă mai mică decât cea înscrisă pe etichetă
- folosirea unor cuptoare neigenizate
- nerespectarea regimului de temperatură pentru depozitarea produselor
- comercializarea unor produse din carne cu acumulare de lichid în ambalaj
- nereguli privind modul de prezentare şi publicitate a sucurilor din fructe şi a băuturilor răcoritoare (existenţa la raft a unor produse, având afişate pe etichetele de preţ ale comerciantului informaţii false cu privire la denumirea produsului)
- existența unor zone neigienizate ale pavimentului și pereților
- folosirea unor spații de depozitare insalubre
- comercializarea unor produse alimentare cu acumulări de gheață în ambalaj
- folosirea unor agregate frigorifice deteriorate, cu zone cu vopsea exfoliată, urme de rugină, chedere rupte
- lipsa afișării informațiilor referitoare la valabilitatea produselor gătite în zona gastro
- depozitarea unor produse de panificație congelate fără etichete cu elemente de identificare
- folosirea unor echipamente insalubre (vitrine frigoririce și de panificație, rafturi pentru produse și de panificație, recipiente de condimente etc.)
- comercializarea unor produse de panificație fără a avea informațiile specifice afișate la raft
- comercializarea unor produse fără a avea afișate etichetele de preț la raft
- comercializarea unor produse alimentare vrac fără a avea menționată data deschiderii ambalajului
- depuneri masive de gheață pe suprafața plafonului și în partea superioară a pereților camerei de frig
- neconcordanțe între prețurile produselor la raft față de cele de la casa de marcat
- comercializarea unor jucării din pluș recomandate de la vârsta 0+, fără a avea indicații sau cerințe de siguranță menționate pe etichetă (fibrele se desprind ușor)
- nerespectarea regimului promoțiilor (lipsa, la vânzare, a produsului singular, în cazul promoțiilor de tip multipack)
- comercializarea unor produse nealimentare fără a avea informațiile traduse în limba română, pe etichetă
- nerespectarea vecinatăților la păstrarea produselor alimentare de origini diferite
- comercializarea unor ouă sparte și crăpate, cu scurgeri de conținut
- expunerea la comercializare, în vitrina destinată produselor românești, a unor fructe de import
- lipsa afișării atestatului de produs traditional, pentru produsele comercializate ca fiind produse tradiționale
- lipsa precizării pe eticheta citricelor dacă au coaja tratată sau nu.