Inițial, Black Friday a fost denumirea dată zilei ce precede Ziua Recunoștinței la americani, deoarece foarte mulți oameni au decis să meargă la cumpărături, simultan, provocând numeroase accidente.
Departamentul de Poliție din Philadelphia a inventat expresia pentru a descrie haosul din jurul congestiei traficului pietonal și auto din zona centrală a orașului. Denumirea de Black Friday a fost înregistrată pentru prima dată în 1966 de către Earl Apfelbaum, un dealer în timbre, scrie historia.ro.
De-a lungul timpului, în SUA au fost mai multe “zile negre”: Lunea Neagră – când a scăzut indicele Dow Jones, Joia Neagră – începutul Marii Depresiuni, Marţea Neagră – căderea pieţei bursiere. Astfel că “negru” a primit o conotaţie negativă în mentalul colectiv american.
Aşa se face că denumirea de “Vinerea Neagră” s-a dorit a fi una cu impact pozitiv. Pentru comercianți, ziua care o precede pe cea a Recunoștinței este o zi profitabilă, astfel că au folosit numele pentru a reflecta succesul lor. Contabilii folosesc negru pentru a semnala profitul şi roșu pentru a indica pierderile. Prin urmare, Vinerea Neagră este o zi profitabilă pentru comercianți și pentru economie.
ANCOM recomandă cumpărătorilor atenţie sporită la ofertele online ale comercianţilor în perioada de Black Friday
Au existat şi incidente neplăcute în Vinerea Neagră, vânătoarea de chilipiruri dând dureri de cap polițiștilor. Cel mai violent pare să fi fost înregistrat în 2012, la Walmart, când doi oameni au fost împușcați în fața magazinului în timp ce se luptau pentru un loc de parcare.
În România, conceptul de Black Friday a fost introdus în anul 2011, iar retailerii au înregistrat creșteri substanțiale ale vânzărilor de la an la an. În această zi, la noi nu s-au sesizat incidente majore, poate și pentru că majoritatea cumpărătorilor aleg să comande online, evitând astfel îmbulzeala din magazine.