După un an atât de greu, cum a fost 2020, în care criza sanitară cauzată de pandemie a avut un efect devastator în plan economic, pe români nu pare să-i aștepte vremuri prea bune. Ba din contră! Proiecțiile pe care s-au baza guvernanții la întocmirea bugetului asigurărilor sociale de stat pe 2021 arată că, la nivel central, estimările sunt că și mai multe persoane își vor pierde locul de muncă în următoarea perioadă.
“La elaborarea bugetului asigurărilor sociale de stat şi al asigurărilor pentru şomaj pe anul 2021 s-au avut în vedere următoarele: (…)creșterea numărului de şomeri înregistraţi, ajungându-se astfel la finele anului 2021 la 310 mii persoane, de la 305 mii persoane la finele anului 2020; creșterea ratei şomajului înregistrat, ajungându-se astfel la finele anului 2021 la 3,6% faţă de 3,5% la finele anului 2020”, menționează nota de fundamentare atașată proiectului.
Raportat la cel mai recent bilanț publicat de ANOFM, creșterea ar fi și mai mare. La finalul lunii decembrie, în evidențele Agenției erau înregistrate 296.051 de persoane, la nivel național fiind calculată o rată de 3,38%. Prin urmare, în mai puțin de 12 luni, ANOFM ar avea în evidențe cu aproape 15.000 de persoane în plus.
Oricum, în mod paradoxal, deși mai mulți vor rămâne fără loc de muncă, potrivit estimărilor Guvernului, mai puțini vor beneficia de ajutorul de la stat. Inițiatorii proiectului menționează că nivelul cheltuielilor ce se finanţează în anul 2021 din bugetul asigurărilor pentru şomaj a fost stabilit avându-se în vedere existența a 60,3 mii beneficiari de indemnizaţie de şomaj și 12 mii beneficiari de indemnizaţie de şomaj pentru absolvenţi, în condițiile în care, în decembrie 2020, au încasat indemnizație de șomaj nu mai puțin de 100.740 persoane.
La întocmirea bugetului pe 2021 au fost luate o indemnizație medie lunară de 648 de lei, respectiv indemnizaţie de şomaj lunară pentru absolvenţi de 250 lei”.
„Bugetul asigurărilor pentru şomaj, aferent sistemului asigurărilor pentru şomaj, se stabileşte la venituri în sumă de 3.375.525 mii lei, iar la cheltuieli în sumă de 3.375.525 mii lei atât la credite de angajament cât și la credite bugetare”, prevede proiectul de buget.
Nota de fundamentare atașată detaliază aceste informații arătând că, „pentru anul 2021 veniturile totale ale bugetului asigurărilor pentru şomaj au fost estimate la 4.678.721 mii lei, din care 25,3% vor proveni din cota parte din contribuţia asiguratorie pentru muncă destinată finanțării sistemului de asigurări pentru şomaj, 27,6% din cotă parte din contribuția asiguratorie pentru muncă destinată finanțării fondului de garantare pentru plata creanţelor salariale, 16,3% din sume primite de la Uniunea Europeană, venituri nefiscale 0,4% și 30,4% din subvenții de echilibrare de la bugetul de stat.
Din totalul veniturilor bugetare, 3.375.525 mii lei sunt aferente sistemului asigurărilor pentru şomaj (72,1%) şi 1.303.196 mii lei aferente fondului de garantare pentru plata creanţelor salariale (27,9%).
Veniturile pe anul 2021 sunt stabilite avându-se în vedere cotele distribuite din contribuția asiguratorie pentru muncă datorată de angajatori, stabilite conform alin.(6) al art.220^6 din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, astfel:
▪ 12% fondului de garantare pentru plata creanţelor salariale;
▪ 17% bugetului asigurărilor pentru șomaj.
Fondul de garantare pentru plata creanţelor salariale este programat pentru anul 2021 cu un excedent în sumă de 1.192.856 mii lei”.
În ceea ce privește cheltuielile, „prin bugetul asigurărilor pentru şomaj s-a prevăzut finanţarea unor cheltuieli în sumă totală de 3.485.865 mii lei, din care 3.375.525 mii lei sunt aferente sistemului asigurărilor pentru şomaj (96,8%) şi 110.340 mii lei fondului de garantare pentru plata creanţelor salariale (3,2%).
Sumele reprezentând cheltuieli aferente sistemului asigurărilor pentru şomaj au următoarele destinaţii:
▪ asistenţa socială (indemnizaţiile de şomaj; indemnizaţiile de şomaj pentru absolvenţi; indemnizații pentru supravegherea copiilor pe perioada închiderii temporare a unităților de învățământ, indemnizații pe perioada suspendării temporare a contractului individual de muncă, sume acordate angajatorilor pentru decontarea unei părți din salariul angajaților, stimularea angajatorilor care încadrează absolvenţi; stimularea angajatorilor care încadrează şomeri aparţinând unor categorii defavorizate; stimularea mobilităţii forţei de muncă, etc.), 63,1% din total;
▪ plata contribuţiilor de asigurări sociale aferente prestaţiilor suportate din bugetul asigurărilor pentru şomaj, 3,9% din total;
▪ cheltuieli pentru administrarea fondului (cheltuieli de personal, bunuri şi servicii, dobânzi datorate trezoreriei statului şi active nefinanciare) precum şi alte cheltuieli (subvenţii, alte transferuri), 5,8% din total;
▪ proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile, 26,5% din total;
▪ acordarea de subvenţii necesare funcţionării centrelor regionale de formare profesională a adulţilor, 0,7% din total.
Din totalul cheltuielilor aferente fondului de garantare pentru plata creanţelor salariale, 8,2% reprezintă sumele aferente plăţii creanţelor salariale, 90,6% sunt aferente indemnizațiilor acordate părinților pentru supravegherea copiilor pe perioada închiderii temporare a unităților de învățământ şi 1,2% reprezintă cheltuieli de administrare a acestui Fond”, conform notei de fundamentare.
Proiectul de lege a fost publicat AICI.