Midia Marine Terminal (MMT) a depășit numărul de 700 de nave operate la terminalul marin offshore, aflat la 8,6 km în largul Mării Negre. Compania este membră a Grupului KMG International (Rompetrol) și deține singurul terminal offshore din România. Recent s-au împlinit 15 ani de la primul vapor cu țiței descărcat pentru rafinăria Petromidia, cel mai important activ al KMG International în regiune.
Terminalul de tip Single Point Mooring (sistem singular de legare) a fost construit cu un efort investițional de 102 milioane de dolari și are o capacitate de 16 milioane de tone/an, cu rată maximă de descărcare de 7.000 mc/h. Echipamentele instalate pe terminal sunt alimentate cu ajutorul unui sistem solar și eolian. Obiectivul dispune de mai mai mulți senzori care măsoară condițiile meteo, inclusiv condițiile mării (valuri și curenți), și furnizează informații în timp real, în baza cărora sunt luate deciziile referitoare la legarea sau dezlegarea navelor la/de la terminal.
„Rafinăria Petromidia a avut un flux stabil de materii prime, cu suportul tuturor profesioniștilor din companie, care s-au asigurat că terminalul offshore operează în cele mai bune condiții de siguranță și eficiență. Pe baza solidă construită, am reușit să susținem activitățile logistice și operaționale, în linie cu strategia generală de Grup”, a declarat Ioan Taus, Directorul General al Midia Marine Terminal.
Prin cele peste 700 de nave a fost descărcat, prin terminalul din largul Mării Negre, un volum total de circa 60,2 milioane de tone de țiței, întreaga cantitate fiind destinată exclusiv alimentării celei mai mari rafinării din România, Petromidia. Numai anul trecut, 4,37 milioane de tone de țiței au fost descărcate din 53 de nave operate la terminal.
Midia Marine Terminal a finalizat cu succes lucrările la terminalul offshore
Potrivit reprezentanților companiei, țițeiul adus în perioada 2009 – 2024 a fost preponderent de origine kazahă, ca urmare a eforturilor constante depuse de divizia de trading a KMG International (Rompetrol). Nava cu numărul 700 a descărcat 80.000 de tone de țiței kazah KEBCO (Kazakh Export Blend Crude Oil), un sortiment cu cerere în creștere la nivelul Uniunii Europene.
Tehnologie în largul mării
Anul trecut, terminalul a fost inclus într-un program de revizie care a presupus schimbarea tuturor furtunurilor plutitoare și submerse. Investiția de anul trecut s-a ridicat la aprocimativ 4,3 milioane de dolari, terminalul a fost.
Potrivit reprezentanților companiei, mare parte din echipamente pot fi folosite timp de 8 ani, dar cele care sunt supuse unui nivel crescut de stres mecanic sunt înlocuite la un interval de doi ani. Piesele înlocuite în 2023au fost fabricate în Japonia, de una dintre cele mai prestigioase companii din domeniu. Prin lucrările de atunci, compania s-a asigurat că își asigură funcționarea fără întreruperi operaționale, în cele mai bune condiții de protecție a mediului.
Logistică și resurse
Midia Marine Terminal are în portofoliu toate facilitățile care țin de lanțul logistic aferent platformei Petromidia. Printr-un sistem de conducte de peste 10.000 de metri (8.600 metri sub apă și 1.500 de metri pe uscat), țițeiul este transferat direct în parcul de rezervoare cu capacitate de 390.000 mc, operat tot de Midia Marine Terminal.
Compania gestionează și rampele de încărcare a produselor petroliere, atât din rafinăria Petromidia Năvodari (9 terminale feroviare și rutiere), cât și din rafinăria Vega Ploiești (6 terminale feroviare și rutiere).
Midia Marine Terminal are aproape 250 de angajați, din care 48 specializați pentru operarea terminalului offshore. Pentru operațiunile onshore, realizate în Portul Midia, unde MMT descarcă și încarcă nave de mai mici dimensiuni, sunt alocați peste 30 de oameni. Cea mai mare pondere a angajaților MMT este tot în rafinăria Petromidia, unde peste 100 de oameni sunt implicați în gestionarea rampelor de încărcare/descărcare.