Sinteza Raportului de inspecţie APRILIE 2021 pe Directiva SEVESO la PETROTEL-LUKOIL S.A.

Sinteza Raportului de inspecţie APRILIE 2021 pe Directiva SEVESO la PETROTEL-LUKOIL S.A.
Image
Ne vedem și pe Facebook!
Image
Rămâi conectat, cu Google News!

În perioada 19 - 22 aprilie 2021, o echipă formată din reprezentanţi ai Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă Prahova şi ai Gărzii Naţionale de Mediu - Comisariatul Judeţean Prahova a efectuat o inspecţie planificată la Petrotel - Lukoil S.A.

Tematica de control a vizat:

- Verificarea stadiului implementării prevederilor Legii 59/2016, privind controlul asupra pericolelor de accident major în care sunt implicate substanţe periculoase;

- Informarea publicului;

- Stadiul realizării măsurilor trasate cu ocazia controlului anterior;

- Verificarea în teren a Instalaţiei DAV 3;

- Obligaţiile operatorului conform cerinţelor ce decurg din prevederile Legii nr. 59/2016 şi a legislaţiei conexe.

Constatările rezultate în urma controlului au fost următoarele:

- Referitor la informarea publicului, privind activitatea operatorului SEVESO, este realizată prin Ediţia 7/27.11.2020 a broşurii “INFORMAȚII CARE TREBUIESC COMUNICATE PUBLICULUI PRIVIND MĂSURILE DE SECURITATE ÎN EXPLOATARE ȘI COMPORTAMENTUL ÎN CAZ DE ACCIDENT MAJOR”; aceasta a fost întocmită cu respectarea prevederilor art.14 şi Anexei 6 din Legea nr. 59/2016 şi a fost distribuită Instituţiei Prefectului judeţului Prahova, Primăriei Ploieşti şi primăriilor localităţilor riverane, unităţilor care deservesc publicul, operatorilor economici (din incinta amplasamentului, care efectuează lucrări în amplasament şi riverane amplasamentului), cu menţiunea că se vă distribui şi asociaţiilor de locatari şi unităţilor de învăţământ din zonele de planificare la urgenţă; această ediţie este postată şi pe site-ul societăţii: www.petrotel.ro, secţiunea DOCUMENTE considerându-se asigurarea unei forme continue de informare a publicului interesat; forma actuală a informării publice a fost adoptată ca fiind ediţia 7/27.11.2020 şi prezintă sursele unde pot şi obţinute informaţii suplimentare, persoane de contact respectiv adresa de e-mail şi număr de telefon la dispoziţia publicului;

- Până la data realizării controlului nu au fost înregistrate observaţii/sesizări/solicitări din partea publicului, nici în format electronic şi nici în format scris.

- Referitor la verificarea în teren a Instalaţiei DAV 3:

- Au fost specificate modernizările aduse în perioada 2003-2017 Instalaţiei DAV 3, s-a prezentat procesul tehnologic, constatându-se că s-a efectuat Analiza de risc şi s-a reactualizat Raportul de Securitate aferent instalaţiei DAV 3, Anexa 1, ediţie august 2018 şi Raportul de Securitate - volumul principal, ediţie august 2018, utilizându-se metoda HAZOP/PAAG, iar operatorul are întocmite proceduri care reglementează modul de analiză al riscului pentru schimbările propuse, cu menţiunea că scenariile pentru instalaţia DAV 3 au fost încadrate la nivel de risc acceptabil cu reducerea pe cât posibil a riscurilor, consecinţele producerii unui eveniment fiind foarte mari (I 5), dar cu probabilitatea de aparitie - improbabil (F2);

- În tabloul local de comandă al instalaţiei (de monitorizare parametri fără posibitate de operare) la vizualizarea utilajelor şi parametrilor de funcţionare s-a constatat funcţionarea în regim normal a instalaţiei;

- Mijloacele de siguranţă şi protecţie au fost funcţionale pe timpul controlului.

- În Rapoartele de serviciu întocmite în perioada 05.03-19.04.2021 nu se constată înregistrări privind avarii/incidente, sunt menţionate defecţiuni care se regăsesc în documentele întocmite pentru repararea acestora;

- În Registrul de autocontrol, în care se înscriu defecţiuni care se pot remedia la nivelul instalaţiei, cu personalul din tura de serviciu, nu sunt înregistrări de defecţiuni neremediate;

- Din Registrul de Blande reiese că nu sunt echipamente tehnologice blindate, cu excepţia secţiei tubulara IV a aeratorului 01-A2 care este bindata pe intrare şi ieşire în vederea efectuării de lucrări de reparaţii;

- Se ţine evidenţa permiselor de lucru şi a permiselor de lucru cu foc în conformitate cu legislaţia în vigoare;

- Există proceduri operaţionale în caz de situaţii de urgenţă specifice operării instalaţiei DAV 3;

- Se efectuează exerciţii pentru a observa capacitatea de răspuns a tuturor componentelor organizaţiei, realizându-se un audit scris în urma acestora, întocmit de fiecare dată după desfășurarea acestuia, în care se fac referiri la obiectivele şi scopul exerciţiului, punerea în aplicare a sarcinilor ce revin personalului operator, aprecieri privind funcţionare mijloacelor P.S.I., propuneri de măsuri pentru îmbunățirea activităţilor dacă este cazul, precum şi termene de execuţie şi responsabili privind realizarea acestor masuri - în cazul exerciţiilor de la instalaţia DAV 3 nu au fost formulate propuneri privind îmbunătăţirea activităţii;

- În instalaţia DAV 3:

- Nu s-au identificat cămine de canalizare, fără să fie asigurate împotriva apariţiei scânteilor mecanice;

- Pe timpul vizitei în instalaţie s-au identificat neconformităţi care au fost remediate pe timpul controlului;

- Conform „Documentaţiei privind protecţia la explozie-editia 2018, sunt identificate şi evaluate riscurile la explozie, documentaţie elaborată conform HG 1058/2006 (transpune Directiva 99/92/CE) şi SR-EN 1127-1/2008 + SR EN 60079-10, 14, 17, 19-2007;

- Sistemele de comunicaţii între instalaţiile sectorului 1, precum şi între instalaţia DAV 3 şi alte instalaţii din cadrul rafinăriei, SPSU, contractori, serviciul de pază se asigura prin: staţii radio emisie-recepţie, post telefonic fix, poştă electronică internă a rafinăriei, butoane de avertizare incendiu amplasate în zonă, conectate la centrală PSI a SPSU.

Operatorul efectuează auditul intern al sistemelor de management, documentat în procedura de sistem P – ŞI – 05: Audit intern şi audit extern, stabilit şi desfăşurat conform cerinţelor organismelor de certificare a sistemelor de management, (audituri de certificare şi audituri de supraveghere): AEROQ, BUREAU VERITAS. Nu au fost reţinute neconformităţi la ultimul audit intern din perioada 19-30.10.2020;

Au fost identificare elementele pentru securitate la instalaţia DAV 3 acestea fiind prezente pe teren şi funcţionale iar pentru cele care sunt considerate elemente critice pentru funcţionarea în siguranţă li se acordă atenţie sporită din punctul de vedere al întreţinerii şi operararii acestea efectuându-se în baza unor proceduri, regulamente, instrucţiuni şi cărţi de operare documentate.

Accesul în obiectivul tehnologic al lucrătorilor se face numai după ce s-a efectuat instruirea în domeniile SSM – ŞU şi aceştia s-au echipat cu echipamentul individual de protecţie complet, conform regulamentelor, instrucţiunilor şi legislaţiei în vigoare.

S-au analizat măsurile stabilite în rapoartele de inspecţie anteriore, controlul finalizându-se prin întocmirea şi semnarea Raportului de inspecţie în care au fost consemnate constatările rezultate în urma verificării amplasamentului şi analizării documentelor şi informaţiilor puse la dispoziţia autorităţilor de control şi au fost formulate măsuri în vederea reducerii riscului şi de menţinere a acestuia la nivel acceptabil.

 

Sursă foto Facebook.com/rafinariaPLK/photos.

 

 

Image