Navetiștii așteaptă cu sufletul la gură răspunsul Ministerul Transporturilor la solicitarea lor de modificare a unui ordin privind aplicarea prevederilor în domeniu. Și asta pentru că operatorii din sector amenință să oprească lucrul joi, la ora 12.00.
"Joi, la ora 12:00, cheia este scoasă din contact şi cei care au curse nu le vor mai efectua. Cred că la acest demers se vor ralia toţi patronii de firme, nu doar cei care fac şi (transport - n. r.) interjudeţan şi judeţean, ci şi cei care fac judeţean", a anunţat, marţi, Augustin Hagiu, preşedintele Federaţiei Operatorilor Români de Transport (FORT), după dezbaterea publică organizată de Ministerul Transporturilor pe marginea proiectului de Ordin al ministrului Transporturilor pentru modificarea şi completarea Normelor metodologice privind aplicarea prevederilor referitoare la organizarea şi efectuarea transporturilor rutiere.
Estimările arătând că o astfel de decizie ar afecta cel puțin 800.000 - 900.000 de persoane, elevi și salariați, care fac naveta.
"Vorbim despre 800.000-900.000 de pasageri zilnic pe cursele interjudeţene. Dar cifrele nu mai corespund deloc cu 2013, când actualul program de transport a intrat în funcţiune", a precizat el.
"Acest ordin trebuie retras, pentru că altfel el va reprezenta o bombă atomică pentru piaţa de transport din România din simplul motiv că se produce haos. Adică ceea ce în momentul de faţă este ordonat urmează să producă haos. Nu se va mai înţelege nimeni cu nimeni, pasagerul nu va şti în ce microbuz sau autobuz să se urce. Liberalizarea este un proces care trebuie să aibă la bază o perioadă tampon de pregătire a pieţei de transport. Nu putem veni în 2018 să anunţăm în 2019 liberalizare pentru că în înseamnă fie că avem un interes material direct, ca instituţii ale statului sau reprezentanţi ai lor, fie că efectiv suntem inconştienţi", a afirmat reprezentantul FORT, citat de Agerpres.
Augustin Hagiu consideră că acest proiect de ordin "nu este despre liberalizare, ci este un amestec gândit în Ministerul Transporturilor" şi va avea două efecte: "pe de-o parte, cumpărarea vehiculelor absolut degeaba, pentru că ele nu vor fi niciodată amortizate, nu vor atinge obiectivele pentru care au fost cumpărate şi, doi, intrarea pe piaţă a unora care ar fi putut în 5 ani sau 6 în perioada de valabilitate a programului actual de transport să acceseze curse care nu sunt interesante pentru unii'', notează Agerpres.
"Piaţa se va canibaliza şi probabil exact cum au fost începuturile, în '90 şi ceva, operatorii vor sta cu topoarele şi cu pistoalele să-şi păzească traseele pentru a lua bruma de pasageri care a mai rămas în România. Probabil ministrul nu ştie că anul acesta, faţă de anul trecut, încă 40.000 de oameni în plus, deci ajungem la vreo 160.000 de cetăţeni români, forţă de muncă activă, ies din fluxurile noastre de pasageri pentru că migrează în afara ţării. Pentru pasageri, în momentul de azi ai cât de cât o regulă, un program al transporturilor care este afişat pe site-ul ARR. Vezi la cât ai autobuzul, te duci în autogară, ştii care este transportatorul. În momentul în care vor ajunge 30 de operatori pe aceeaşi cursă, la aceeaşi oră, din acelaşi oraş către aceeaşi destinaţie, aia se numeşte canibalizare", a subliniat acesta.
Liderul FORT a mai spus că acest ordin nu înseamnă concurenţă.
La rândul său, preşedintele COTAR, Vasile Ştefănescu, a susţinut necesitatea opririi transportului de persoane până la retragerea proiectului.
"Noi dorim retragerea acestui ordin. Dacă domnul ministru şi-a pus în cap să facă o liberalizare, nu avem nimic împotrivă, dar nu poţi să o faci peste noapte. Până şi pachetul de mobilitate la UE despre care se discută şi care probabil va fi aprobat peste un an, doi, trei, patru îţi dă un anumit timp - 5 ani, 10 ani, ca să te pui la punct. Deci, nu putem face peste noapte. Domnul Şova vrea să legalizeze cabotajul în România pe transportul de persoane. El a zis: «băgăm experienţă similară ca să-i punem şi pe transportatorii internaţionali». Eu propun, dacă nu retrage, să oprim transportul de persoane interjudeţean şi judeţean în România total. Nu putem lăsa ca pirateria să conducă afacerile legalizate ale transportatorilor autorizaţi din România", a susţinut și Ştefănescu, citat de Agerpres.