Vega, simbol al sectorului de rafinare din România

vega rompetrol
Image
Ne vedem și pe Facebook!
Image
Rămâi conectat, cu Google News!

Pentru România și pentru Prahova, în mod deosebit, industria de rafinare este un subiect special. Tradiția, istoria și impactul pentru populație au fost discutate mereu, dezbătute în tot felul de abordări, iar realitatea din teren ne arată că un mare contributor la economia din județ este chiar industria de rafinare. De la jumătatea sec. al XIX-lea a început dezvoltarea rafinării, în Prahova, un sector în istoria căruia un capitol important îi revine rafinăriei Vega Ploiești.

Pentru România, rafinarea a devenit cunoscută acum 165 de ani. În 1857, în Râfov, apărea prima rafinărie din lume, cea a fraților Mehedințeanu. O rafinărie care avea să furnizeze gaz lampant pentru capitala București, devenit, astfel, primul oraș din lume iluminat integral cu țiței distilat. Din acel punct, a început o expansiune a rafinării din Prahova, un punct important în această istorie extrem de interesantă fiind rafinăria Vega Ploiești.

Construită la 1905, Vega a rezistat celor două Războaie Mondiale (inclusiv bombardamentelor americane din 1944), a rezistat regimului comunist, a rezistat tumultului anilor 90, care au adus multe lacăte pe porțile producătorilor industriale din România. Cea mai longevivă rafinărie din România, cu o istorie de 117 ani, Vega este, astăzi, un adevărat simbol al rafinării din țara noastră.

La vremuri noi, planuri noi

Odată cu privatizarea Rompetrolului, Vega a ajuns în portofoliul Grupului, alături de rafinăria Petromidia, din Năvodari. Totul se întâmpla în 1999, an în care a reînceput povestea de succes a Vegăi. O poveste care a avut, în 2007, un moment decisiv, prin preluarea Rompetrol de către KazMunayGas. Din acel moment, investițiile au început să curgă și spre rafinăria din Ploiești, care, prin retehonologizările realizate din momentul privatizării de la finalul anilor 90, și-a schimbat direcția total.

Rafinăria nu a mai procesat țiței, ci doar materii finite și semifabrricate venite de la Petromidia. Din acei compuși, unitatea din Nordul Ploieștiului a început să obțină bitum, folosit în lucrări de asfaltare, hexan, folosit și în industria alimentară și alte produse speciale, de nișă, care au reușit să plaseze Vega într-o poziție unică în industria din România. Astăzi, Vega este singurul producător din țară pentru produsele mai devreme amintite, ceea ce ii conferă o poziție foarte puternică în industrie, în ciuda faptului că are o capacitate mult mai mică, în comparație cu celelalte rafinării din țară.

Impactul produselor din Vega este unul major pentru economia din România, în special dacă discutăm despre bitum. Acest produs rămâne 100% în România, pentru că există o cerere mare pentru bitum, iar Vega reușește să acopere doar 20% din total. Restul, este adus din regiune. Iar bitumul este componenta decisivă atunci când se face distincția între un drum cu asfalt prost și unul de calitate. Cel mai elocvent exemplu este Bulevardul Aviatorilor din București, asfaltat pe o porțiune de circa 10 kilometri, folosindu-se bitum polimerizat (un produs special obținut de Vega, care conferă o elasticitate și durabilitate mai mare asfaltului), un drum realizat acum 12 ani și care nu a avut nevoie de reparații.

În acest an, rafinăria Vega și-a propus să treacă de borna celor 100.000 de tone de bitum produs, ceea ce ar duce totalul ultimilor 15 ani la peste 1,1 milioane de tone produse. Dacă ne uităm la rețeta asfaltului, în care bitumul ocupă circa 2% din totalul masei, rezultă că, cu ajutorul bitumului obținut în Vega, doar în ultimii 15 ani, peste 55 de milioane de tone de masă asfaltică a produsă și folosită, pe drumurile din România.

Iar din ultimul comunicat al Rompetrol Rafinare, compania care operează rafinăria Vega, aflăm că „ procesarea totală, în primele 9 luni ale anului, a fost de 267,7 mii de tone, în creștere cu aproximativ 20% față de primele 9 luni din 2021. De asemenea, gradul de utilizare a capacității de rafinare a crescut cu peste 16%, ceea ce a permis consemnarea unei pierderi tehnologice de doar 0,63% și un consum energetic de 2,32 GJ/t.” Așadar, perspectivele unui întreg an cu rezultate bune sunt prezente.

Vega este o unitate unică în România, care va continua să proceseze ceea ce Petromidia îi trimite, pentru că relația dintre cele două rafinării este, de asemenea, unică în România. Prin sinergia celor două, se obține o eficiență mai mare a randamentelor, iar produsele obținute sunt destinate, în cea mai mare parte, pieței din România, acolo unde Vega rămâne, în ciuda capacității mai mici, un jucător important.

Urmăreşte pagina de Facebook „Telegrama” pentru ştiri şi analize de ultimă oră!

 

 

Image