Învățământul românesc a fost nevoit să se modernizeze peste noapte, forțat de pandemie. Astfel, stat și părinți deopotrivă au investit în calculatoare, laptopuri și tablete, pentru orele on-line. Brusc, odată cu încetarea stării de alertă, acest cursuri nu mai sunt decât rareori o opțiune, deși infrastructură există, experiență se presupune că avem deja, iar participarea la ore on-line ar fi un compromis acceptabil pentru elevii care absentează temporar.
Ordinul nr. 3.352/10.03.2022 pentru modificarea Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar (ROFUIP) aprobat în 2020 reglementează modalitatea și condițiile în care pot fi suspendate cursurile cu prezență fizică din învățământul preuniversitar, în contextul ridicării stării de alertă.
Documentul face referire la doar câteva situații în care se mai pot organiza cursuri on-line, în învățământul preuniversitar:
“Art. I. — Regulamentul-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educației și cercetării nr. 5.447/2020, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 827 din 9 septembrie 2020, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:
- La articolul 9, alineatul (4) se modifică și va avea următorul cuprins:
«(4) Suspendarea cursurilor cu prezență fizică se poate face, după caz:
a) la nivel individual, până la terminarea semestrului II al anului școlar 2021—2022, la cererea părintelui, cu avizul și recomandările specifice ale medicului curant, în cazul în care elevul suferă de boli care afectează capacitatea de oxigenare, boli respiratorii cronice severe, boli cardiovasculare, obezitate severă, diabet zaharat tip I, boli inflamatorii, boli imune/ autoimune, boli rare, boli ereditare de metabolism, tratament imunosupresiv, alte afecțiuni cronice, afecțiuni asociate cu imunodepresie moderată sau severă cum ar fi: transplant, afecțiuni oncologice în tratament imunosupresor, imunodeficiențe primare sau dobândite, alte tipuri de tratamente imunosupresoare. În această situație activitatea didactică se va desfășura în sistem hibrid;
b) la nivelul unor formațiuni de studiu — grupe/clase din cadrul unității de învățământ, precum și la nivelul unității de învățământ — la cererea directorului, în baza hotărârii consiliului de administrație al unității, cu informarea inspectorului școlar general/al municipiului București, respectiv cu aprobarea inspectorului școlar general și informarea Ministerului Educației;
c) la nivelul grupurilor de unități de învățământ din același județ/municipiul București — la cererea inspectorului școlar general, cu aprobarea ministerului;
d) la nivel regional sau național, prin ordin al ministrului educației, ca urmare a hotărârii comitetului județean/al municipiului București pentru situații de urgență, respectiv Comitetului Național pentru Situații de Urgență (CJSU/CNSU), după caz.»
2. La articolul 9, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (41), cu următorul cuprins:
«(41) Suspendarea cursurilor cu prezență fizică la nivel individual, conform alin. (4) lit. a), se realizează la propunerea directorului cu aprobarea consiliului de administrație.»”
Asupra acestei situații a atras atenția și mama Marinei, una dintre cele două fetițe lovite cu mașina de un polițist, în ianuarie. “Sper și îmi doresc din tot sufletul ca domnul ministru să modifice ordinul, așa încât și copiii care au un accident și au o intervenție chirugicală la picior și nu se pot deplasa, să poată face ore online, dacă tot s-a mers pe varianta online 2 ani de zile în pandemie. Școala e dotată cu tablete și tot ce trebuie. Am depus o cerere ca și părinte către doamna director ca să o accepte la orele online, am atașez dosarul medical. Deocamdată nu am primit nici un răspuns, dar am înțeles că nu există cadrul legal. Eu aș face efortul să o duc la școală, dar încă merge în cârje, ar însemna să îi găsesc pe cineva care să o însoțească mereu și să o ajute. Nu poate să se descurce singură. Nu cred că e cazul, din moment ce învățământul e gratuit. Dacă există posibilitatea pentru copiii bolnavi cronic să nu vină la școală și să învețe online, de ce nu se poate și pentru fata mea în această situație dificilă? În urma traumei accidentului, de 2 luni încercăm să o aducem la normal, și-a pierdut prietena, a trecut printr-un șoc în accident, la spital, recuperarea a fost grea, acum are constant nevoie de ajutor, mai primește și o palmă de la sistemul de învățământ, nedându-i posibilitatea să învețe cu profesorii ei acasă”, a declarat femeia, pentru edupedu.ro.
Cazul Marinei nu este singular, dar, în afara situațiilor descrise devreme, cursurile on-line nu sunt o opțiune. De altfel, lucrurile nu au stat cu mult mai bine nici în plină pandemie. Mai exact, dacă elevul lipsea pentru că se afla în izolare sau carantină, reglementările îi permiteau să asiste on-line la orele de la clasă. În schimb, dacă, să zicem, avea o altă problemă de sănătate, reglementările în vigoare nu acopereau aceste situații, iar participarea la cursuri on-line era permisă sau nu în funcție de bunăvoința cadrelor didactice.
Situația este de neînțeles dacă ținem cont că, în ultimii doi ani, statul, dar și părinții au făcut eforturi financiare considerabile pentru dotarea unităților de învățământ și a copiilor cu echipamentele necesare. Platformele sunt funcționale în continuare. Drept dovadă, ele încă sunt folosite de cei care au deschis ochii și la puținele părți bune ale ultimilor doi ani, înțelegând că lucrul la domiciliu poate fi la fel de eficient ca și la birou, iar ședințele nu trebuie neapărat să adune o grămadă de oameni în aceeași sală pentru a avea rezultate. Învățământul, culmea, pare a fi cel care a învățat cel mai puțin.