Vineri a expirat termenul până la care școlile declarate eligibile puteau depune proiectele pentru runda a II-a PNRAS, Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar aprobat de Comisia Europeană pentru finanțare prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) cu o valoare de 543 milioane de euro. 43 de unități de învățământ din Prahova pot participa la această etapă după ce, anul trecut, alte 42 au primit finanțări între 243.000 și 983.000 de lei.
Cele 43 de școli din județ eligibile în runda a II-a sunt:
"În cadrul PNRAS sunt eligibile toate unitățile de învățământ cu risc ridicat și mediu de abandon școlar. Indicatorii surprind aspecte educaționale esențiale și valorifică o bază de date de 4.627 de școli din învățământul secundar inferior care au statutul de persoană juridică în rețeaua școlară actuală. În urma finalizării primei etape de selecție, situația arată astfel:
- Cereri de finanțare depuse: 1.474
- Cereri de finanțare eligibile: 1.431
- Cereri aprobate spre finanțare: 1.391, dintre care care:
- 1114 din mediul rural (80%) și 277 din mediul urban (20%).
- 419 din zone cu marginalizare peste medie și severă și 260 din zone cu marginalizare medie și dezavantajate
Valoarea totală a granturilor finanțate este de peste 191 milioane euro + TVA; valoarea medie/grant este de 138.000 euro + TVA", a anunțat Ministerul Educației, la finalul primei etape.
FONDURI EUROPENE PRAHOVA | A fost aprobat cel mai mare proiect de dotare a școlilor din Prahova, în valoare de peste 20 de milioane de euro
Printre școlile care au beneficiat deja de buget, în prima etapă, se numără 42 de unități de învățământ din Prahova:
Ce este PNRAS
Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar reprezintă răspunsul Ministerului Educației la problematica părăsirii timpurii a școlii și a abandonului școlar, se adresează elevilor aflaţi în risc de abandon, în special elevi aparţinând grupurilor vulnerabile, elevi aparţinând minorităţii rome, elevi din mediul rural și urban mic, elevi cu dizabilităţi sau cerințe educaționale speciale (CES), elevi din comunităţi dezavantajate economic, copii în risc de excluziune socială pe fondul sărăciei, lipsa locuinței, familie monoparentală, familii dezorganizate, elevi expuși altor riscuri sociale. Programul este unul de susținere a reformei sistemului educațional, iar obiectivele sale sunt pliate pe realitatea și nevoile educaționale ale fiecărui elev în parte și ale tuturor elevilor dintr-o școală, iar în implementarea lui se vor regăsi și componente sociale.
Conform practicilor internaționale, programul utilizează trei pârghii pentru a fi sustenabil:
- autonomia școlii în utilizarea resurselor - granturile vor fi implementate direct de către unitățile de învățământ, în colaborare cu comunitatea locală;
- răspundere pentru rezultate – sunt stabilite țintele ce trebuie atinse la nivel de școală: o rată mai mare de înscriere, o rată mai mică de absenteism, o rată mai mare de participare la examenele naționale, un procent mai mare de elevi care reușesc sa promoveze examenul de final de ciclu cu cel puțin nota 6;
- evaluare - monitorizarea elevilor detectați în risc de abandon pentru a fi sprijiniți prin planuri individuale de învățare.
Astfel, se dorește a fi despre este cel mai mare program de sprijinire a participării la educație din istoria recentă a României și primul program coerent la nivel național care urmărește scalarea unor măsuri dovedite eficiente la nivel local, individual, în scopul atingerii obiectivului de țară legat de creșterea gradului de echitate a sistemului de învățământ.