În Monitorul Oficial a fost publicat, în aceste zile, un ordin al ministrului Sănătății pentru aprobarea normelor de igienă din unitățile pentru ocrotirea, educarea, instruirea, odihna și recreerea copiilor și tinerilor.
Pe parcursul a peste 40 de articol, documente stabilește spațiile care trebuie asigurate fiecărui copil,în funcție de ciclul de învățământ, dotările și amenajările obligatorii pentru fiecare tip de unitate de învățământ sau îngrijire, de la creșă până la licee și chiar pentru spațiile de cazare de tipul internatelor.
Printre altele, ordinul stabilește că "numărul maxim de copii admiși la o grupă în unitățile de antepreșcolari, preșcolari sau într-o clasă pentru elevi se stabilește în funcție de normele specifice de cubaj și de particularitățile tipului de unitate, în conformitate cu legislația în vigoare, cu recomandarea de maximum 10 antepreșcolari/grupă în creșe și în alte servicii de educație timpurie antepreșcolară, 20 de preșcolari/grupă în grădinițe, 25 de elevi/clasă în ciclul primar și 30 de elevi/clasă în ciclul gimnazial, învățământ liceal și profesional", iar "unitățile pentru ocrotirea, educarea, instruirea, odihna și recreerea copiilor și tinerilor au obligația să respecte toate reglementările legislației în vigoare, privind persoanele cu dizabilități care frecventează învățământul de masă".
Ordinul MS publicat în Monitorul Oficial stabilește și că mobilierul din școli și licee trebuie să fie ergonomic, oferind specificațiile tehnice pentru realizarea acestuia. Este obligatoriu ca acesta să realizeze un raport corespunzător între dimensiunile lui, nivelul de dezvoltare fizică și particularitățile morfofuncționale ale elevului, să permită o poziție ergonomică a elevului în timpul activității școlare, să faciliteze schimbările de poziție ale elevului, să nu expună utilizatorii la traumatisme și să fie ușor de întreținut.
Documentul mai prevede că principalele caracteristici ale băncii școlare ergonomice sunt:
- dimensiunile băncii să fie în concordanță cu caracteristicile morfologice ale elevului, cu nivelul de dezvoltare fizică a acestuia;
- banca școlară să se adapteze caracteristicilor morfologice ale utilizatorului și să respecte curburile fiziologice ale coloanei vertebrale; adaptarea să se facă cu ușurință la fiecare schimbare de utilizator;
- pupitrul, planul de lucru să fie înclinabil cu ușurință între 0-15 grade pentru a-l aduce la 30-40 cm de ochi, perpendicular pe direcția privirii;
- scaunul să fie modulabil și cu o porțiune înclinată în față la 5-7 grade, permițând așezarea în mai multe moduri, dar și existența mai multor puncte de sprijin, asigurând poziții variabile ale acestuia;
- adâncimea totală a băncii trebuie să fie egală cu distanța de la umărul elevului până la vârful degetelor plus 7 cm;
- înălțimea scaunului să corespundă cu aproximativ 20% din înălțimea elevului sau cu lungimea gambei plus 2-3 cm asigurând un sprijin pe toată talpa piciorului;
- distanța dintre marginea posterioară a pupitrului și marginea anterioară a scaunului pe verticală să corespundă cu aproximativ 16% din înălțimea elevului.
Interesant este că, de acum, există și un act normativ care stabilește inclusiv cât de greu poate fi, de exemplu, ghiozdanul elevilor. "Volumul și greutatea manualelor, ale rechizitelor și ale altor materiale necesare în procesul de învățământ, transportate zilnic de elevi la școală și de la școală, trebuie adaptate capacității de efort fizic corespunzătoare vârstei copiilor și tinerilor. Elevii din ciclul primar si gimnazial folosesc ghiozdane de spate cu fața posterioară întărită. Greutatea conținutului ghiozdanului la toate ciclurile de învățământ nu trebuie să depășească 10% din greutatea copilului", prevede, de exemplu, articolul 30 al ordinului amintit.
Printre altele, documentul oferă indicații și cu privire la întocmirea orarului, pentru fiecare grupă de vârstă. Astfel:
- Activitatea de scriere nu se desfășoară la clasa pregătitoare și clasele I-II la prima oră.
- Orele de educație fizică nu se efectuează în prima oră a turei de după-amiază.
- Orele de desen, mai ales de desen tehnic, se vor efectua în perioadele de timp în care elevii beneficiază de iluminatul natural.
De asemenea, recomandarea este ca, la întocmirea orarului, să fie evitate "situarea a două ore consecutive ale aceluiași obiect de studiu" și "planificarea unui număr mai mare de două teze pe săptămână (pentru clasele la care sunt prevăzute numai două teze se planifică o teză pe săptămână)". De asemenea, tezele și lucrările de control planificate nu pot fi stabilite în prima și în ultima zi din săptămâna școlară și nici în două zile școlare consecutive.
"Autoritățile publice locale care au în administrare unitățile publice pentru ocrotirea, educarea, instruirea, odihna și recreerea copiilor și tinerilor, conducerea unităților publice pentru ocrotirea, educarea, instruirea, odihna și recreerea copiilor și tinerilor, furnizorul de servicii și conducerea unităților private pentru ocrotirea, educarea, instruirea, odihna și recreerea copiilor și tinerilor au obligația să ducă la îndeplinire prevederile prezentelor norme", mai prevede ordinul care poate fi citit integral AICI.