Eliminarea lucrării de licenţă la facultăţile de drept din România, o decizie la nivelul fiecărei instituţii

facultăţi
Sursa foto: Universitatea Bucureşti
Image
Ne vedem și pe Facebook!
Image
Rămâi conectat, cu Google News!

Există o tendință tot mai pronunțată în rândul facultăților de drept din România de a renunța la lucrările de licență, în favoarea unor forme alternative de evaluare.

Facultatea de Drept din cadrul Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca va elimina lucrările de licență din examenul de absolvire, înlocuindu-le cu o probă scrisă de tip grilă, începând cu anul universitar 2025.

Facultatea de Drept a Universităţii din Bucureşti a adoptat această schimbare încă din 2017, iar alte două facultăți, din Craiova și Sibiu, se pregătesc să implementeze măsuri similar, scrie stiripesurse.ro.

În schimb, Facultățile de Drept din Timișoara și Iași au decis să păstreze actuala formulă, care include susținerea lucrării de licență alături de un examen scris.

„Programul de pregătire al studenților era prea încărcat în anii trei și patru, iar lucrarea de licență era echivalentă cu lucrarea de dizertație de la master”, spune decanul Facultății de Drept din Cluj-Napoca, Șerban Diaconescu.

Tendința de eliminare a lucrărilor de licență nu este un fenomen izolat. La nivel european, practica variază semnificativ. De exemplu, la Queen Mary University din Londra, studenții nu susțin o lucrare de licență, ci sunt evaluați prin examene de modul și simulări de scenarii reale. În Olanda, la Universitatea din Maastricht, absolvenții trebuie să redacteze un eseu argumentativ ca parte a examenului de absolvire.

Criticii acestei schimbări argumentează că lucrările de licență sunt esențiale pentru dezvoltarea abilităților de cercetare și scriere ale studenților. Decanul Facultății de Drept din Iași, Nicolae Horia-Țiț, afirmă că redactarea unei lucrări ajută studenții să-și dezvolte competențe importante pentru profesia juridică.

De cealaltă parte, secretarul de stat în Ministerul Educației, Gigel Paraschiv, subliniază că decizia de a renunța la lucrarea de licență aparține facultăților și trebuie să asigure că absolvenții dispun de aceleași competențe ca cei din alte instituții care mențin această probă. Ministerul nu a impus renunțarea la lucrările de licență, dar permite flexibilitate în structura examenelor de absolvire.

 

Image