12 absolvenți de gimnaziu din Prahova au reușit să obțină, de la prima corectare a lucrărilor, 10 pe linie la Evaluarea Națională. Succesul lor rămâne, în mare parte, o chestiune statistică, pentru că performanța sub forma celei mai mari medii stă scrisă în dreptul unor coduri, înșiruiri de litere și cifre care nu dezvăluie niciun pic efortul, sacrificiile și emoțiile ce au stat în spatele acestor rezultate.
Dar ele merită să fie aflate de colegii lor de generație, precum și de cei care vin din urmă și care vor fi în locul lor, în băncile de examen, în anii care urmează.
Cu atât mai mult cu cât examenul din acest an a fost dat în condiții aparte, cu atât mai mult cu cât din "recuzita" fiecărui candidat au făcut parte, obligatoriu, masca de protecție, dezinfectantul și un bagaj întreg de reguli de distanțare socială, am vrut să aflăm de la cei care au reușit a ceastă performanță cum s-a văzut, prin ochii candidaților, primul examen important al vieții lor.
Diana Vulpe este unul dintre adolescenții din Prahova care au obținut media 10, anul acesta, la Evaluarea Națională. A fost unul dintre cei 61 de candidați proveniți de la Liceul teoretic Filipeștii de Pădure, din care 50 au obținut medii peste 5.00, iar 11 au avut medii peste 9.00.
Cu o medie de absolvire 9,94 și 10 la Evaluarea Națională, Diana va intra în admitere cu media 9,98 și nu are niciun motiv să se îndoiască de faptul că prima ei opțiune va fi cea la care va fi repartizată pentru a urma liceul. Cu ce gânduri se desparte de anii de gimnaziu și cu ce așteptări pornește la drum ne-a spus chiar ea, în interviul de mai jos:
Reporter: PH9114702. A fost unul dintre codurile care au deschis lista rezultatelor la Evaluarea Națională. Cine se ascunde dincolo de acest cod?
Diana: Numele meu este Vulpe Diana, am 15 ani și am absolvit ciclul gimnazial la Liceul Teoretic din comuna Filipeştii de Pădure.
Rep.: Ești și unul dintre cei 12 candidați din Prahova care au reușit performanța de a rezolva impecabil subiectele atât la Limba și literatura română, cât și la Matematică? Cum ai aflat rezultatul și ce ai simțit în acel moment?
D. V.: Când am aflat rezultatul nu eram acasă, eram în maşină, pregătindu-mă să plec. Încă de la ora 10:00 am dat cred că zeci de reîncărcări site-ului, dar rezultatele nu apăruseră. În final, în jurul orei 13:00 mi-am deschis telefonul şi am observat multe mesaje de felicitare cu toate că eu nu aflasem notele. Apoi, am primit un apel de la mama mea şi am rugat-o să îmi spună ea rezultatele deoarece nu mai aveam răbdare. În acel moment, nu ştiam ce să spun. Am tăcut şi am privit-o pe sora mea direct în ochi. Am început să tremur şi i-am spus că am obţinut nota 10 la ambele probe. Apoi am plâns.
Rep.: Te așteptai la o asemenea performanță?
D. V.: O parte din mine îşi dorea enorm de mult asemenea rezultate, însă nu am vrut să merg pe această premisă deoarece aş fi fost foarte dezamăgită dacă nu luam 10.
Rep.: Cum ai reușit să faci rezolvări de nota 10 la ambele probe, la discipline atât de diferite?
D. V.: Am muncit mult şi cred că a contat şi faptul că îmi plac foarte mult ambele materii.
Rep.: Cât de mult și cum te-ai pregătit pentru a obține nota 10 la ambele probe scrise? Ai făcut și meditații? A fost nevoie să sacrifici din timpul liber sau din pasiunile tale?
D. V.: Am făcut meditaţii la ambele materii pe tot parcursul anului şcolar, iar în timpul stării de urgenţă am reuşit să mă pregătesc on-line. Bineînţeles că atunci când doreşti performanță este nevoie să îţi iei din timpul liber, însă nu am renunţat la pasiunea mea, dansul, deoarece am considerat-o o portiţă de scăpare din tot acest stres.
Rep.: De care probă ți-a fost mai teamă? Ce subiect ți s-a părut cel mai dificil?
D. V.: La Limba romană nu mi-am făcut probleme şi am fost destul de sigură pe mine. La Matematică mi-a fost destul de teamă şi mi-am dorit să avem un subiect pe care să îl pot rezolva, fie el greu sau uşor. La a doua probă, când am văzut prima dată foaia, mi s-au părut uşoare toate exerciţiile. Când am ajuns să le citesc mi s-au părut grele şi speram să iau măcar un 9, dar când mi-am dat seama de rezolvare am fost în culmea fericirii.
Rep.: Cum a fost, în general, experiența Evaluării Naționale, ținând cont de faptul că a fost primul examen major din viața ta și că l-ai susținut în condiții aparte, în contextul actual?
D. V.: Nu m-aş fi aşteptat că voi fi atât de relaxată. Sunt o persoană emotivă şi chiar îmi făceam probleme că nu voi reuşi să scriu deoarece îmi vor tremura mâinile. Mi-am imaginat multe alte lucruri care, de fapt, nu s-au întâmplat. Eu de-abia am aşteptat “să scap” de Evaluarea Naţională pentru a mă putea bucura de vacanţă.
Rep.: Ce sau cine te-a ajutat cel mai mult să obții asemenea rezultat?
D. V.: Atât domnii profesori de la clasă, cât şi cei cu care am făcut meditaţii m-au ajutat foarte mult. Un rol important l-au avut şi familia şi prietenii de la care m-am încărcat cu energie pozitivă.
Rep.: Ești unul dintre puținii candidați din Prahova care va intra în admitere fără emoții. Ce liceu și ce specializare ai ales să urmezi? De ce?
D. V.: Am ales să merg pe profil mate-info, la Colegiul Naţional "Nicolae Grigorescu" din Câmpina, deoarece atât sora mea, cât şi verişoara mea au fost acolo şi mi-au povestit că sunt foarte mulţi profesori buni. Un rol important îl are şi programul deoarece prefer să învăţ de dimineaţă.
Rep.: Ți-ai făcut planuri pe termen mai lung, pentru după terminarea liceului? Cum ai vrea să fie următorii patru ani și ce ai vrea să faci după aceea?
D. V.: Încă nu sunt sigură ce voi face, dar sper că voi afla în următorii patru ani. La liceu vreau să mă concentrez pe materii ca Matematica, Fizica, Limba română, Chimia, Informatica.
Rep.: Ți-ai ales deja o carieră pentru care începi să te pregătești sau măcar un domeniu care te atrage?
D. V.: Nu m-am gândit la carieră, însă două domenii care mă atrag sunt muzica şi dansul. Aş dori să le practic în paralel cu școala şi apoi cu meseria pe care o voi face.
Rep.: Cum privești acum anii de gimnaziu și ce așteptări ai de la perioada liceu, de la viitorii colegi și viitorii profesori?
D. V.: Nu îmi vine să cred că patru ani din viaţa mea au putut trece atât de repede, că eu şi colegii mei nu vom mai fi în formula completă. La liceu îmi doresc să formez legături strânse cu viitorii colegi şi profesori şi să ajung să cunosc oameni noi cu care să comunic şi care să îmi fie dragi, cum au fost şi cei din ciclul gimnazial.
Rep.: Care este cea mai mare frică a ta, la acest început de drum?
D. V.: Îmi este teamă că nu o să mă integrez în noul grup care se va forma.
Rep.: Dar cea mai mare dorință?
D. V.: Îmi doresc foarte mult să scap de timiditate deoarece îmi doresc să cânt în faţa oamenilor, dar timiditatea mă trage înapoi.
Rep.: Cât contează pentru tine rezultatul obținut la examen și în ce măsură crezi că te ajută acesta în planurile de viitor pe care le ai?
D. V.: În toţi cei patru de ani de gimnaziu am fost la un pas să am media 10 şi să iau premiu de excelentă, însă am descoperit că Dumnezeu îţi dă atunci când ai nevoie, nu când ceri.
Rep.: Unde și cum te vezi peste 10 ani?
D. V.: Peste zece ani mă văd făcând ceea ce îmi place şi fiind mândră de toată munca depusă deoarece nu a fost în zadar. Sper ca aşteptările să devină realitate.
Rep.: Ai un mesaj pentru colegii mai mici, care vor trece peste un an sau doi prin aceeași experiență?
D. V.: Sper din suflet ca în curând să ne revenim şi următoarea generaţie să aibă parte de un sfârşit de gimnaziu normal.
Foto: arhiva personală Diana Vulpe