Horia Toma, inspectorul general al ISJ Prahova:
Analiza efectuată de Ministerul Educaţiei Naţionale, privind rezultatele elevilor la sfârșitul clasei a VIII-a, prin compararea mediilor de absolvire a ciclului gimnazial cu cele de la Evaluarea Națională, a determinat aplicarea unei schimbări esenţiale în metodologia admiterii la liceu de anul viitor. Asta pentru că, la nivel naţional, diferenţa dintre cele două valori a ajuns, în 2013, la peste 7 puncte.
Diferența a fost calculată pentru fiecare elev, apoi centralizată pe școală, pe județ și pe țară, precizează Ministerul Educaţiei. „Analiza a relevat că există școli la care, în medie, rezultatele la Evaluarea Națională sunt mai bune decât cele obținute pe parcursul anului școlar, ceea ce indică exigență pe parcursul anului școlar și corelarea notelor cu nivelul real al elevilor. Există însă și școli la care rezultatele la Evaluarea Națională au fost mult mai slabe decât cele obținute, în medie, la clasă. Aceasta poate indica lipsă de exigență, ușurință în acordarea notelor mari, ceea ce nu poate decât să dăuneze elevilor care, în acest fel, nu își cunosc nivelul real”, argumentează reprezentanţii instituţiei decizia ca, de anul viitor, „în media finală pentru admiterea în învăţământul liceal, proporţia mediei celor patru ani de gimnaziu să fie de doar 25%, redusă aşadar, comparativ cu cea existentă până acum, de 50%”.
În ciuda tendinţei constatate la nivel naţional, în judeţul Prahova, în niciuna dintre cele 230 de şcoli cu clasele V-VIII, media de la examen nu a depăşit-o pe cea de absolvire a elevilor. Iar dacă în câteva cazuri diferenţa a fost nesemnificativă, pornind, de exemplu, de la 0,20 în cazul Colegiului Naţional „Alexandru Ioan Cuza” Ploieşti, o altă unitate de învăţământ din municipiu a înregistrat o performanţă ruşinoasă. Astfel, la Şcoala nr. 19 Ploieşti, media mediilor de absolvire a claselor de gimnaziu a fost 7,58, cu mai bine de un punct peste cea mai mică din Prahova, 6,41, înregistrată tot în muncicipiu, la Şcoala nr. 13. În schimb, în dreptul aceleiaşi Şcoli nr. 19, raportul Ministerului trece o medie a mediilor de la Evaluarea Naţională de 1,55! Diferenţa depăşeşte, în acest caz, şase puncte. Mai sunt trei şcoli unde diferenţa este cuprinsă între patru şi cinci puncte, 15 cu o diferenţă între trei şi patru puncte şi 62 de unităţi de învăţământ din judeţ unde aceeaşi diferenţă este cuprinsă între două şi trei puncte.
Cartonaş galben
„Eu chiar aşteptam această statistică, pentru că aveam semnale că se înregistrează un asemena fenomen, iar directorii au fost avertizaţi în acest sens. Acolo unde constatăm diferenţe foarte mari între mediile de la clasă şi cele de la Evaluarea Naţională, conducerea şcolii va trebui să dea notă explicatvă, considerând că a primit deja cartonaş galben. La rândul lor, profesorilor li se va cere, de asemenea notă explicativă. Iar dacă problema persistă, ne vom despărţi de directorii şcolilor unde se întâmplă acest lucru”, ne-a declarat Horia Toma, inspector şcolar general în cadrul Inspectoratului Şcolar Judeţean Prahova.
Doar vârful aisbergului
În acest context, măsura anunaţată, vineri, de ministrul Educaţiei, Remus Pricopie, în ceea ce priveşte modificarea formulei de calcul a mediei de admitere la liceu, se traduce printr-o filtrare mai riguroasă la final de gimnaziu. Însă soluţia este departe de a fi una eficientă, în condiţiile în care, în baza legislaţiei actuale, în clasa a IX-a ajung de la elevi cu 10 pe linie până la corigenţi repartizaţi fără a fi dat vreun examen. „La gimanziu este marea problemă, iar nenorocirea este că demiterea unor director nu-i va deştepta pe copii. Am primit cereri de înscriere la Bacalaureat scrise de analfabeţi. Ultima medie cu care un elev a intrat la liceu, în Prahova, anul acesta a fost de doi şi ceva. Joi (5 septembrie – n.r.) am repartizat în clasa a IX-a aproape 600 de corigenţi, care au promovat cu chiu cu vai şi nu au dat Evaluarea Naţională. Ei sunt victime sigure pe care noi i-am trimis la liceu. De aceea mă bucur că, de anul acesta, vom avea evaluări la clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a. Este limpede că nu mai putem avea încredere în notele pe care le dau colegii noştri”, a încheiat şeful ISJ Prahova.