Profesorii prahoveni de Geografe au propriile propuneri pentru Ministerul Educației, privind modificarea planurilor-cadru din învățământul preuniversitar.
Reducerea numărului de ore la această materie, disciplină de Bacalaureat, a fost criticată și de alți dascăli din țară. La Vrancea, un memoriu pe aceeași temă arată că pentru filiera teoretică, de exemplu, planul-cadru prevede, la clasa a II-a, o singură oră de Geografie pe săptămână, în timp ce o materie la care elevii nu susțin examen de bacalaureat, Latina, are prevăzute 3 ore/săptămână. Pentru filiera tehnologică, profilul servicii, indiferent de calificare, prima variantă a planului-cadru de învățământ alocă Geografiei o resursă de timp de 1 oră pe săptămână, pentru fiecare an de studiu din ciclul liceal.
Pentru filiera vocațională, profilul artistic, sunt diferențe notabile între specializări. În unele cazuri, Geografia lipsește din orar, la a X-a și a XI-a, dar reapare în a XII-a, cu două ore.
Memoriul înaintat de filiala Vrancea a Societății de Geografie din România subliniază că “Geografia trebuie să se regăsească în planurile-cadru în toți anii de studiu, iar la clasa a XII-a, fiind disciplină de bacalaureat, pentru care optează majoritatea elevilor, să fie alocate 2 ore/ săptămână.”
Colegii din Prahova au redactat propriul document, în care le reamintesc responsabililor din Ministerul Educației că ”Geografia, știință de actualitate în cadrul obiectivelor O.N.U., trebuie prioritizată în Planurile-cadru din învăţământul preuniversitar. De ce? În lumea secolului XXI, în care descoperirile și inovațiile științifice se dublează într-un timp scurt, apar numeroase întrebări despre eficientizarea sistemului educațional, despre formarea omului modern, care trebuie să se adapteze ușor la cerințele pieței muncii. Profilul absolventului de liceu, indiferent de filieră, nu este creionat de multitudinea de cunoștințe din diferite domenii, ci viitorul adult trebuie «să distingă», «să aprecieze», «să exprime», «să manifeste interes», «să participe», «să identifice creativ», «să evalueze critic». Acestea sunt direcții de dezvoltare, la nivel național și european, așa cum rezultă din profilul de formare al absolventului de liceu, definit în noile Planuri-cadru, aflate în dezbatere publică până la 31.01.2021. Geografia, ca disciplină școlară, contribuie la dezvoltarea valorilor educaționale și formarea profilului absolventului de liceu. România, ca stat membru al Uniunii Europene, implementează în politicile educaționale acele concepte-cheie dezvoltate în întregul sistem educațional european: «o Europă mai pregătită educațional», «mai ecologică», «mai conectată», «mai tolerantă» și mai «apropiată de cetățeni», pentru a crea o continuitate a spațiului european al educației. Toate aceste deziderate, la îndeplinirea cărora disciplina Geografie are o contribuție fundamentală, nu se pot împlini prin punerea în aplicare a noilor planuri-cadru. Ne întrebăm ce a stat la baza reducerii numărului de ore la disciplina Geografie, până la excludere, în unele situații, când «apă curată și sanitație», «energie curată», «orașe și comunități durabile», «acțiune în domeniul schimbărilor climatice» sunt obiective asumate prin aderarea la Agenda ONU 2030 pentru dezvoltare durabilă?”
Dascălii prahoveni mai consideră că această disciplină a fost “incorect atașată grupului de Științe Sociale. De aici parcursul său a avut de suferit. Geografia este o ȘTIINȚĂ. Locul ei este alături de Matematică, Fizică, Biologie, Chimie. Acest lucru este argumentat de studiile geografice consacrate și chiar de conținutul actualelor programe școlare aprobate de Ministerul Educației”.
“Pe baza argumentelor expuse mai sus, colectivul profesorilor de Geografie din învățământul preuniversitar prahovean, membri ai Societății de Geografie, Filiala Prahova își exprimă acordul parțial cu varianta 1 propusă în Planurile-cadru pentru ciclurile liceale, începând cu anul școlar 2021-2022 și face următoarele propuneri de îmbunătățire:
- la filiera teoretică, profilul umanist, specializarea filologie, clasa a XII-a, 2 ore;
- la filiera tehnologică, profilul servicii, clasa a XII-a, 2 ore și la profilul resurse naturale, clasa a XII-a, 2 ore;
- la filiera vocațională, profilul artistic, clasa a X-a, 1 oră și clasa a XI-a, 1 oră;
- la filiera vocațională, profilul sportiv, clasa a XII-a, 2 ore”.
Foto cu caracter ilustrativ (sursa: emaramures.ro)