Aproape 114.000 de copii şi angajaţi ai sistemului educaţional încep anul şcolar în Prahova, după o lungă perioadă dominată de bruiaje, experimente, incertitudine şi cursuri online. Dacă generaţiile de elevi par, în unele privinţe, tot mai superficiale, în schimb situaţia unităţilor de învăţământ se prezintă din ce în ce mai bine, după investiţiile din ultimele luni. Chiar şi aşa, în judeţ rămân numeroase unităţi fără autorizaţii sanitare sau de securitate la incendii ori cu toaletele în fundul curţii.
Gata cu orele online! Cel puţin pentru moment. Primul lucru care ar trebui menţionat despre anul şcolar 2021 - 2022 este că toate unităţile de învăţământ preuniversitar din Prahova îl vor începe în aşa-zisul scenariu verde, care presupune prezenţa fizică a copiilor. Informaţia a fost confirmată, vineri, de conducerea Inspectoratului Şcolar Judeţean Prahova, într-o conferinţă de presă organizată cu privire la condiţiile din unităţile de învăţământ din judeţ. Trebuie menţionat că încadrarea se va actualiza periodic, în funcţie de situaţia epidemiologică, pragul de la care se trece la cursuri online fiind cel de 6 cazuri COVID la mia de locuitori. Chiar şi în acest al doilea scenariu, până la instituirea carantinei se permite în continuare prezenţa tuturor antepreșcolarilor, preșcolarilor și elevilor din învățământul special, cu respectarea normelor de prevenire.
Aceleaşi puncte negre
Dar, pe lângă scenariile pandemice, trebuie să vorbim şi despre situaţia actuală a unităţilor de învăţământ. În teorie, după investiţiile sau cel puţin reparaţiile comandate de primării pe parcursul verii, venite după alte şi alte vacanţe de vară cu lucrări, se presupune că situaţia acestor clădiri ar trebui să fie cea mai modernă, cel puţin din istoria recentă. Dar, din păcate, teoria nu se transpune peste tot şi în practică. Dacă am fi ales o abordare pesimistă, puteam să deschidem acest text cu informaţia că, în continuare, dincolo de toate investiţiile făcute, nouă unităţi de învăţământ din Prahova nu au grupuri sanitare în interior... Sau că opt unităţi nu deţin autorizaţiile sanitare de funcţionare, cele mai multe din cauza condiţiilor insalubre sau a lipsei spaţiilor adecvate pentru învăţare sau pentru activitate fizică şi recreere... Sau că 45 de clădiri ale unităţilor de învăţământ, inclusiv multe din localităţi înstărite, nu au primit autorizaţia de securitate la incendiu din partea ISU. Surprinzător sau nu, sunt aceleaşi „puncte negre” despre care vorbim în fiecare an.
„În ceea ce priveşte autorizaţiile sanitare, sunt opt unităţi de învăţământ care nu deţin aceste documente în acest moment, sunt toate din mediul rural. Cauzele ţin fie de faptul că aceste clădiri sunt în renovare, fie sunt în reconstrucţie, cum este şcoala de la Sălciile, fie sunt clădiri, curţi, săli de clase subdimensionate şi atunci nu pot obţine autorizaţia sanitară”, a explicat Ilona Rizea, inspectorul general şcolar din cadrul ISJ Prahova, în cadrul conferinţei organizate înainte de începerea anului şcolar.
Aceasta a detaliat situaţia: „La Sălciile şcoala este demolată şi se reconstruieşte; Grădiniţa cu program normal de la Zalhana, unde sunt săli de clasă subdimensionate; Şcoala primară de la Zalhana, cu o curte de joacă subdimensionată; Grădiniţa cu program normal de la Bălţeşti, care nu are o curte de joacă amenajată; Şcoala Gimnazială Mehedinţa, unde clădirea este parţial degradată şi instalaţia de apă este neconformă; Grădiniţa cu program normal din Mehedinţa, lipseşte cabinetul medical; Şcoala Primară Lopatniţa, unde e o clădire în curs de renovare; Grădiniţa cu program normal Lopatniţa, unde, la fel, e o clădire în renovare”.
„Pe partea legată de ISU vorbim despre 45 de clădiri, unele sunt şcoli, altele sunt internate, săli de sport. Şi din mediul urban, câteva de la Ploieşti, Câmpina, Vălenii de Munte, Comarnic, dar şi din mediul rural, Boldeşti-Grădiştea, Brazi, Bălţeşti şi altele”, a mai declarat Ilona Rizea.
Vaccinare pentru două treimi din personal
ISJ Prahova a mai anunţat că aproximativ 65% dintre cadrele didactice şi persoanele angajate ca personal didactic auxiliar şi personal nedidactic sunt vaccinate anti-COVID cel puţin cu o doză. Reprezentanţii instituţiei au mai precizat că, în conformitate cu ordinul comun al ministrului Educaţiei şi ministrului Sănătăţii, nu vor exista restricţii cu privire la persoanele nevaccinate. Din aproximativ 8.150 de cadre didactice încadrate în unităţile de învăţământ preuniversitar din Prahova, doar 2.900 nu s-au vaccinat, celelalte persoane figurând în prezent fie cu schema de vaccinare completă, fie cu minim o doză efectuată. Asta se traduce printr-un procent de vaccinare de aproximativ 65%, considerat bun de către autorităţi. Cam aceeaşi situaţie este şi în cazul personalului didactic auxiliar şi personalului nedidactic, unde, dintr-un total de aproximativ 3.700 de persoane, 1.200 nu sunt vaccinate, iar 2.500 au cel puţin o doză.
Anul şcolar, în câteva cifre
- Reţeaua şcolară numără 632 de unităţi, incluzând învăţământul particular şi învăţământul special, reunite sub 209 unităţi cu personalitate juridică;
- Aproximativ 102.000 de elevi şi preşcolari sunt înscrişi în acest an şcolar în Prahova;
- Au fost formate circa 4.700 de clase, dintre care 195 învaţă în sistem simultan, cu elevi din mai multe generaţii;
- Aproximativ 8.150 de cadre didactice sunt angajate, la care se adaugă circa 3.700 de persoane încadrate pe posturi didactice auxiliare sau nedidactice;
- Aproximativ 7.100 de norme de predare au fost aprobate;
- 8 unităţi de învăţământ încep anul şcolar fără autorizaţie sanitară, 45 de clădiri nu au autorizaţia din partea ISU pentru securitatea la incendiu;
- 9 unităţi încă mai au grup sanitar la exterior.
Cine n-are bătrâni... să-şi angajeze
Pandemia şi predarea online i-au speriat pe profesorii mai înaintaţi în vârstă. Este concluzia trasă de reprezentanţii Inspectoratului Şcolar Judeţean Prahova, care se confruntă cu un neaşteptat val de cereri de pensionare. Totuşi, aceştia se bazează în continuare pe pensionari pentru acoperirea unor posturi vacante.
Dacă în alţi ani erau depuse circa 180-190 de cereri de pensionare, ultimul an a adus aproape 300, a anunţat Tudor Iancu, inspector pentru managementul resurselor umane în ISJ Prahova. „Am parcurs cele 25 de etape de mobilitate. Ultima etapă s-a încheiat în această dimineaţă, pe la ora 4.00. În acest an a trebuit să facem faţă unor situaţii pe care în anii precedenţi nu le-am avut. Este vorba despre cereri de pensionare depuse în afara calendarului, de către persoanele care au împlinit vârsta de pensionare. Dacă au depus cererile de pensionare în perioada prevăzută de calendar, ne-am descurcat, dar pe parcurs au apărut situaţii noi, în special din motivul pandemiei, şi pentru că unii dintre profesorii mai în vârstă s-au adaptat mai greu la predarea online. Aşa încât a trebuit să facem faţă unei noi presiuni”, a declarat inspectorul şcolar Tudor Iancu. „Pensionarea anticipată era o raritate, unul-două cazuri pe an, nu mai zic de cea anticipată parţială, care presupune o diminuare a pensiei. Acum deja avem un flux de 20 de persoane pentru pensionare anticipată şi tot aproximativ 20 pentru pensionare anticipată parţială. Deci pandemia are efecte şi în acest an. A mai fost un motiv, pentru că s-a vorbit despre apariţia unor condiţii mai bune de pensionare”, a adăugat reprezentantul ISJ Prahova, amintind că, în conformitate cu legislaţia din domeniu, pensionarea se face aproape întotdeauna la finalul anului şcolar, cu excepţia unor motive temeinice, şi precizând că din sistem au ieşit „persoane foarte bine pregătite din punct de vedere profesional, toţi având definitivatele pe post, iar majoritatea cu gradul II şi gradul I”.
Catedrele deficitare
Asta deschide discuţia despre disciplinele mai puţin acoperite. Vestea bună e că, după mai multe etape de repartizare, anul şcolar 2021-2022 începe în Prahova fără mari probleme privind acoperirea posturilor la catedre. În sistemul de învăţământ preuniversitar de stat din judeţ lucrează aproximativ 8.150 de cadre didactice, în timp ce 102 locuri la catedre, majoritatea însemnând fracţiuni de normă, încă mai sunt descoperite în acest moment. În mult cazuri, tot pensionarii sunt soluţia.
„Sunt în general unităţi şcolare care au câteva ore neocupate, la materii precum educaţie financiară sau gândire critică. Educaţia financiară se predă la clasa a VIII-a, nu poate oricine să o predea. Alte discipline care nu sunt acoperite complet sunt cele care de obicei erau deficitare, cum ar fi electronica, unde avem un post la Liceul Energetic din Câmpina pe care n-am putut să îl acoperim, avem o catedră de silvicultură şi una de instruire practică la Forestier şi câteva ore de matematică la unele unităţi de învăţământ din mediul rural, apărute în contextul schimbării directorilor de unităţi, pentru că un director nu poate să acopere toate catedra. În acest moment avem 102 posturi, dar care, însumate, nu reprezintă mai mult de 25 de norme”, a mai declarat Tudor Iancu.
„Dar posturile acelea foarte sensibile, la învăţământul preşcolar şi cel primar, sunt acoperite”, a completat acesta, explicând că la nivelul grădiniţelor a rămas un singur post neocupat, după ce o educatoare repartizată în Sinaia a refuzat postul, în timp ce la nivelul de învăţământ primar există o problemă la o unitate din comuna Jugureni, unde sunt înscrişi doar 11 copii, care învaţă în sistem simultan.
Când a început concursul naţional de ocupare, în Prahova erau disponibile 1.835 de posturi, cu normă completă sau incompletă. O nouă etapă de mobilitate urmează să aibă loc în perioada 14-21 septembrie, ocazie cu care reprezentanţii ISJ mărturisesc că speră să-i convingă pe doritori să se îndrepte şi spre materiile mai puţin acoperite. „Noi mai facem, în aceste etape de mobilitate, o orientare profesională şi le arătăm candidaţilor spre ce zone se pot îndrepta pentru conversie profesională. Este un lucru bun pentru sistemul nostru şi foarte mulţi dintre ei înţeleg acest lucru”, a completat inspectorul Tudor Iancu.
Conferință la Inspectoratul Școlar despre începerea anului școlar și situația unităților de învățământ din Prahova
Publicată de Telegrama pe Vineri, 10 septembrie 2021
Necesarul de microbuze, doar pe jumătate
Noul an şcolar găseşte în dotarea unităţilor de învăţământ din Prahova 113 microbuze pentru transportul elevilor. Pentru acoperirea tuturor nevoilor, ar mai trebui încă pe atâtea, susţin reprezentanţii Inspectoratului Şcolar, care îşi pun speranţele în Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă. „În acest moment există 113 microbuze funcţionale. Am mai avea nevoie cam de încă pe atâtea pentru a rezolva toate problemele de transport. Semnalele sunt îmbucurătpare, pentru că Ministerul Educaţiei intenţionează să achiziţioneze prin PNRR un număr mare de microbuze, câteva mii, şi sperăm că într-un timp cât mai scurt vor ajunge şi la şcolile din Prahova”, a declarat Ilona Rizea, şeful Inspectoratului Şcolar Judeţean.
Reprezentanţii instituţiei amintesc că suplimentarea numărului de microbuze ar trebui să ducă, în mod logic, şi la reducerea numărului de copii care învaţă în sistem simultan. În prezent, din aproape 4.700 de clase formate în unităţile preuniversitare din Prahova, 195 sunt la simultan.