În ultimele 48 de ore, în mediul on-line s-au propagat mai multe sesizări privind cazuri în care educatoare au fost obligate să stea câte patru ore conectate, on-line, pe platforme educaționale, pentru a bifa că au derulat activitățile cu preșcolarii.
Concret, ar fi vorba despre acele activități care ar trebui derulate sincron, adică activități care presupun conectarea simultană a preșcolarilor și educatoarei. Ele reprezintă, cel puțin indicațiilor transmise chiar de Ministerul Educației, doar o parte a activităților care se derulează, în această perioadă, în învățământul preșcolar.
Într-o adresă trimisă de Ministerul Educației către ISJ Ilfov, de exemplu, citată de portalinvatamant.ro, se regăsesc precizări cu privire la desfăşurarea activităţilor la distanţă, facilitate de utilizarea tehnologiei şi a internetului, în învăţământul preşcolar.
Documentul respectiv arată că "este de dorit ca interacţiunea cu părinţii şi copiii să nu genereze presiuni nejustificate sau o supraaglomerare nefirească şi cu efecte nocive asupra copiilor. În egală măsură. din partea personalului didactic din învăţământul preşcolar se aşteaptă comportamente de solidaritate, responsabile şi, evident. care dovedesc rezilienta.
Aşadar, în conformitate cu prevederile Metodologiei - cadru privind desfăşurarea activităţilor didactice prin intermediul tehnologiei şi al internetului. precum şi pentru prelucrarea datelor cu caracter personal, formele de comunicare utilizate sunt:
- sincronă - desfăşurată într-un mediu virtual de învăţare. cu participarea simultană a preşcolarilor/elevilor, a cadrelor didactice, eventual şi a părinţilor/reprezentanţilor legali:
- asincronă - desfăşurată într-un mediu virtual de învăţare, în cadrul căreia preşcolarii/elevii şi cadrele didactice nu sunt conectaţi simultan:
- mixtă - desfăşurată atât sincron. Cât şi asincron.
Pentru stabilirea modalităţilor de interacţiune cu preşcolarii. adaptate vârstei şi interesului lor. precum şi programului şi principiilor proprii ale părinţilor acestora. în raport cu educaţia copilului, unităţile de învăţământ preşcolar sau unităţile de învăţământ preuniversitar cu grupe de învăţământ preşcolar se vor asigura că au investigat aceste aspecte şi au stabilit. de comun acord cu fiecare părinte, intervalul orar. modalitatea de comunicare şi frecvenţa acesteia."
De asemenea, aceeași adresă citată de portalinvatamant.ro atrage atenția și că "exagerările de orice fel şi atitudinile ostentative ale celor implicaţi, dacă există, sunt factori frenatori în comunicarea educaţionala şi împiedica derularea unui proces didactic firesc, stimulativ şi atractiv. De aceea. unităţile de învăţământ vizate vor ţine cont cu precădere de recomandările specialiştilor. care limitează durata expunerii preşcolarilor la mijloacele comunicare virtuală (computer, telefon mobil, tableta) şi, ca atare, în mare parte, vor avea în vedere învăţarea asincronă, prin care părinţii copiilor nu vor fi conectaţi simultan, ci atunci când timpul şi serviciul le permite. Totodată. vor ţine cont de faptul că preşcolarii:
- NU trebuie să fie expuşi în mediul on-line. ci numai în grupuri închise de comunicare cu părinţii;
- NU vor fi solicitaţi să efectueze "lecţii" în fata calculatoarelor/tabletelor/telefoanelor;
- NU vor fi verificaţi/ascultaţi în faţa camerelor de către cadrul didactic;
- NU vor fi suprasolicitaţi în a rezolva sarcini pe fişe de lucru.
În cazul în care anumite activităţi se desfăşoară online - sincron, se recomanda o serie de aplicaţii şi platforme de tipul: Whatsapp, Facebook, Google Classroom, Zoom, Google Meet, YouTube, ClassDojo, Kinderpedia etc.".
Contactat de Telegrama, cu privire la informațiile care circulă în mediul on-line, liderul sindicatului Școala Prahovei a declarat că nu a primit până acum nicio sesizare în acest sens și a făcut trimitere tocmai la mesajul clar al Ministerului Educației, cu privire la particularitățile activității on-line în învățământul preșcolar.
"Indicațiile date de însuși ministrul Monica Anisie este ca la învățământul preșcolar să nu se facă activități on-line. Noi nu avem, la nivel de sindicat, nicio sesizare de acest fel. Mă tem că, dacă se întâmplă astfel de lucruri, este vorba despre cerințe impuse de directori care dau dovadă de exces de zel, cum s-a întâmplat și la începutul anului școlar, când unii le cereau învățătorilor să stea la școală patru ore cu jumătate de clasă și alte patru cu a doua jumătate, de exemplu. Lucrurile s-au lămurit și s-au reglat în scurtă vreme. Au fost multe improvizații și sunt în continuare, ne confruntăm cu o situație nemaiîntâlnită și pot apărea astfel de situații, rezultate din interpretarea greșită a unor măsuri sau din exces de zel. Cadrele didactice știu că ne pot semnala cazurile în care consideră că se comit abuzuri", a declarat Ion Duță.
Purtătorul de cuvânt al ISJ Prahova, insp. Aurel Graur, a precizat, de asemenea, pentru Tlegrama, că în ședința derulată de Inspectoratul Școlar, zilele trecute, cu reprezentanții grădinițelor din județ, s-au discutat aspectele transmise, anterior, printr-o scrisoare metodică, tuturor unităților de învățământ, și a subliniat că nu a fost impus nimic nou cu privire la activitatea din învățământul preșcolar. "Singura solicitare către cadrele didactice a fost să găsească o modalitate de a rămâne în contact cu copiii. Recomandarea a fost să caute soluții pentru a intra on-line câteva minute, din când în când, astfel încât preșcolarii să nu piardă contactul cu grădinița, colegii, doamnele educatoare", a explicat reprezentantul ISJ.
Cu privire la utilizarea platformelor, acesta a explicat că ele sunt preferate dat fiind că permit un altfel de contact cu copiii decât aplicația WhatsApp, de exemplu, dar că nu a fost impusă utilizarea unei anumite platforme, fie ea gratuită sau cu plată, ci fiecare unitate de învățământ a ales ce a considerat mai potrivit.
Redăm mai jos unul dintre mesajele apărute în mediul on-line, cu privire la modul de desfășurare a activității în învățământul preșcolar:
"Primesc informaţii în ultimele zile, informaţii disperate de la colege, în care îmi spun că suntem obligate să intrăm online cu preşcolarii în regim de 8:00- 12:00, respectiv, chiar 17:00- 21:00, în programul de după-amiază.
Şi dacă într-o zi stau în acele patru ore în video, în aşteptare să intre copiii, care când doreşte, dar ei nu intră, pentru că se poate întâmpla?! Mai sunt plătită? Se considera că mi-am făcut datoria faţă de copii, chiar dacă aceştia nu au intrat deloc? Păi, atunci, înţeleg că noi suntem plătite doar ca să stăm pe platformă, având camera deschisă, că se înregistrează timpul.... Ahaaa, deci se merge pe principiul: nu contează dacă şi câţi copii intra, ci să fim noi în video. INTERESANT mod de a gândi norma noastră didactica de către autorităţi. Şi mai vorbim de eficientă....
Consider că este o adevărată bătaie de joc la adresa educatoarelor, un afront la demnitatea noastră de om.
Suntem ameninţate cu neplata salariilor dacă nu intrăm online. Întreb, în baza cărei Legi?
Cum de în perioada martie-iunie 2020 educatoarele au fost plătite şi lucrul chiar în whatsapp era LEGAL??? Cum se face că acum, brusc, nu mai este legal? Păi, domnilor, atunci cei care aţi permis plata în acea perioadă, în regim asincron, vă faceţi complici la salarizarea noastră , dacă acum acest mod de plată nu mai este bun!!
Mai aflu, de asemenea, că vom fi asistate în online! Întreb din nou: în baza cărei Legi?
În Statutul cadrului didactic, Art 272 se spune clar: orice perturbare a activităţii cadrului didactic de către director, inspector, fără acordul acestuia este I-LE-GA-LA!
Exceptând cazuri de maltratare a copiilor sau alte cazuri de acest fel. La noi nu e cazul. Ce document sta la baza ameninţării că, dacă un cadru didactic refuza de trei ori să fie asistat online, va fi sancţionat??? Cer să mi se arate un articol de lege. În programul de lucru fata în fata din grădiniţă inspecţiile se făceau doar la solicitarea cadrelor didactice (pentru gradele didactice) sau brigăzi la intervale de ani şcolari.
Am ajuns să nu mai avem viaţa de familie, viaţa personală, pentru că, na, trebuie să fim,, la dispoziţia" tuturor. Păi, unde mai este acea disciplină pe care chiar noi ne-am străduit să o implementăm copiilor, părinţilor? O dezorganizare totală şi a programului şi a normelor de lucru neunitare, la nivel naţional.
De ce credeţi că nu exista niciun document oficial referitor la preşcolari? Pentru că şi ei ştiu că nu se poate. Conştientizează, dar forţează nota. Şi noi stăm cu capul plecat şi ne supunem unor aberaţii, unor abuzuri. Au instigat părinţi contra educatoare prin această lipsă crasă de acte normative care să clarifice lucrurile. Totul lăsat a fi interpretabil. Câte minți, atâtea idei luminate!!!
Peste tot se vorbeşte de primar, gimnazial, liceal. Grădiniţa? Pe nicăieri. Nici nu existam. Dar la ameninţări, daaa.
UNA ESTE SĂ INTRĂM DE PLĂCERE, PENTRU CĂ NE E DOR DE COPII ŞI ALTA ESTE SĂ FIM AMENINŢATE!
Vreţi să lucrăm online cu preşcolarii??? Buun. Rog autorităţile competente să emită o Circulară în care să se specifice următorul lucru:,, părinţii să aducă de la medicul pediatru, medicul psiholog şi oftalmolog, avize în care aceştia (copiii) pot fi expuşi fără vreun risc la ecran". Să văd eu medicul care îşi pune parafa pe aşa ceva!
În felul acesta am avea şi noi acoperire în caz că părinţii se hotărăsc să ne dea în judecată (căci se poate întâmpla) pentru că le-am îmbolnăvit copiii prin expunerea în fata device-urilor.
Parcă până anul trecut eram îndemnate să îi sfătuim pe părinţi să nu îi lase pe cei mici la calculator, telefon, televizor. Acum, dintr-o dată, sunt eficiente!!!! Măi, să fie!!!
Dar ce facem cu cei care nu au dispozitive? Ei nu mai reprezintă o prioritate? Ei sunt un fel de paria ai societăţii? Acei copii sarmani nu mai sunt ai noştri???? Pe ei cine îi ajută? Sau de sus se merge pe pricipiul cine poate bine, cine nu, să fie sănătos? Oare aceasta este sistemul de valori? Aceasta este formă de educaţie?
Solicit organizarea unei şedinţe pe ZOOM, Classroom, (că tot e la modă) în care să fie chemat câte un reprezentant din fiecare grădiniţă (pentru a evita aglomerarea) şedinţă în care să fim informate clar, corect, concret, nu prin terţe persoane, cum stăm, care sunt legile pe care le respectăm, care nu. Să ne spunem punctul de vedere.
Căci, se pare, că Scrisoarea metodică emisă de Minister nu e bună. Păi, acolo scrie clar NU pentru expunere, nu pentru întrebări adresate copiilor în video, grupuri mici, care pot fi pe whatsapp etc. Oare de ce nu mai e bună??
Suntem categoria de personal didactic cea mai batjocorita şi, dacă vom continua să stăm cu capul plecat, nu facem decât să acceptăm abuzurile şi bătaia de joc!
Am mesaje din ţară de la peste 1500 de colege. Unele trăiesc aceste abuzuri, altele sunt relaxate şi spun că nu lucrează pe platforme, ci pe whatsapp. Păi, nu e lege pentru toţi? Deci, fiecare face ce vrea!
Primesc mesaje din judeţ de la tinere care plâng efectiv, pentru că nu au cum să lucreze video.
Vreţi să vă povestesc cum a fost la mine la prima încercare?
Unul mi-a adus căţeluşii să îi văd, altul jucăria preferată, altul era alergat de mama prin casă că îi era ruşine. Alţii îşi strigau colegii. Acesta este profilul copilului preşcolar autentic. Joacă, inocența. Putem adapta video materiale câte vrem, dar extrem de limitat. Da, am realizat şi activităţi în wordwall. Şi? Cu ce mă ajuta pe mine concret în a obţine perfomanță, dacă nu am contact cu ei? S-a încercat aducerea la noi, la nivel preşcolar, experimental, a tuturor platformelor, aplicaţiilor etc. Mai bine ne-am numi şcolari şi am schimba profilul psihologic al copiilor!!!!
Eu, personal, am experimentat din pură curiozitate ZOOM, classroom, Kinderpedia, wordwall, mentimeter, jamboard. Am conturi peste tot. Lucrez în programe fel de fel. Nu poate spune nimeni că nu sunt deschisă spre nou.
Săptămâna trecută am participat la un curs on-line despre Digitalizarea educaţiei. Am punctat şi acolo în direct haosul din online pentru învăţământul preşcolar.
Bucuria mi-a fost mare când fondatoarea Kinderpedia mi-a dat un răspuns de m-a uns pe suflet. Citez: ,,noi am creat platformele ca să fie instrumente ajutătoare în învăţământul fata în fata din grădiniţă. Nicidecum să înlocuim cu învăţământul online. Iar ca să ţii un preşcolar 4-5 ore pe zi în online este o crimă". (Evelina Necula - fondatoare Kinderpedia prezenta la acel curs) Deci?"