Evaluarea psihosomatică a copiilor, în vederea înscrierii la clasa pregătitoare, respectiv clasa întâi, în cazurile prevăzute de lege, a început ieri şi se va încheia pe 19 aprilie. În Prahova ar trebui ca aproximativ 1.000 de copii să treacă, în următoarele două săptămâni, pe la cabinetele psihopedagogilor, pentru a fi declaraţi apţi să meargă la şcoală.
Sunt mai multe categorii de copii pentru care legea impune evaluare psihosomatică înainte de înscrierea în clasa pregătitoare sau în clasa întâi. Este vorba despre cei care împlinesc şase ani în perioada 1 septembrie – 31 decembrie 2013 sau după această dată, dar pe care părinţii vor să-i înscrie în clasa pregătitoare încă din anul şcolar 2013-2014. În cazul lor, psihopedagogii recomandă fie urmarea acestei etape de învăţământ, fie, dacă psihopedagogul constată că nu pot face faţă deocamdată cerinţelor de la clasa „zero”, înscrierea la grupa mare. Din experienţa anilor trecuţi, însă, evaluatorii se aşteaptă ca mare parte dintre cei aduşi de părinţi la testare să primească recomandare pentru înscrierea în clasa pregătitoare.
Regula testării se aplică şi pentru cei care împlinesc 7 ani în perioada 1 septembrie – 31 decembrie 2013, dar pe care părinţii vor să-i dea, anul acesta, la clasa întâi. Şi aceşti copii vor trece, mai întâi, prin evaluarea psihosomatică, iar înscrierea la şcoală se va face în funcţie de recomandarea formulată de personalul de specialitate.
Cine decide?
De evaluarea psihosomatică a copiilor în vederea înscrierii în clasa pregătitoare sau clasa întâi se ocupă consilierii din cadrul Centrului Judeţean de Asistenţă Psihopedagogică Prahova, din subordinea Centrului Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională, în cele 11 locaţii stabilite în judeţ:
Centrul Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională - Ploieşti, str. Bobâlna nr. 26 (0344.104.544)
Şcoala Gimnazială „Mihai Viteazul” Boldeşti-Scăeni – Boldeşti, str. Unirii, nr. 58 (0743.002.238)
Colegiul Naţional „Nicolae Iorga” Vălenii de Munte – Vălenii de Munte, str. Berceni, nr. 42 (0766.826.814)
Liceul Tehnologic „Şerban Vodă” Slănic – Slănic, str. Slănicului, nr. 13 (0748.121.140)
Liceul Teoretic „Brâncoveanu Vodă” Urlaţi – Urlaţi, str. 1 Mai, nr. 30 (0721.61.41.03; 0768.401.494)
Şcoala Gimnazială „B. P. Hasdeu” Câmpina – Câmpina, str. M. Kogălniceanu, nr. 31 (0727.774.688; 0720.890.845)
Liceul Teoretic de Maşini Câmpina – Câmpina, str. Ecaterina Teodoroiu, nr. 34 (0721.488.750)
Liceul Tehnologic „Simion Stolnicu” Comarnic – Comarnic, str. Republicii, nr. 30 (0724.713.126)
Şcoala Gimnazială „George Enescu” Sinaia – Sinaia, Bd. Carol I, nr. 36 (0727.525.987; 0762.735.311)
Şcoala Gimnazială „Carol I” Plopeni – Plopeni, str. Republicii, nr. 25 (0720.472.486)
Liceul Teoretic „Grigore Tocilescu” Mizil – Mizil, str. Nicolae Bălcescu, nr. 131 (0765.278.358; 0766.512.057)
Ce înseamnă evaluarea psihosomatică?
Evaluarea se face, conform metodologiei, în prezenţa părinţilor şi se bazează pe fişe de lucru asemănătoare cu cele pe care copiii le întâlnesc zilnic în activitatea desfăşurată la grădiniţă. La asta se adaugă câteva sarcini privind coordonarea mişcărilor, întrebări în legătură cu programul zilnic al micuţului şi relaţiile pe care acesta le are cu persoanele apropiate, totul pentru ca psihologul să determine „nivelul dezvoltării cognitive, comportamentale, afective şi socio-emoţionale. Se identifică astfel dacă acel copil este pregătit să facă faţă sarcinilor clasei pregătitoare sau clase întâi”, după cum a explicat Marina Badea, coordonatorul CJAP Prahova.
Ioana Rădulescu