Strategiile de marketing înregistrează în ultima perioadă o ascensiune fulminantă. Potrivit ultimelor studii, în prezent, publicul cel mai râvnit al specialiştilor în publicitate sunt… copiii. Deşi pare incredibil, explicaţia este că micuţii secolului 21 au o influenţă mai mare asupra adulţilor în comparaţie cu generaţiile anterioare.
Copiii îi determină cel mai uşor pe adulți să cumpere un produs sau altul. Iar cea mai simplă metodă pentru a ajunge la copiii din ziua de azi sunt jocurile online, în care publicitatea manipulativă e infiltrată discret.
De exemplu, aplicaţia de jocuri pentru copii „Doctor Kids” este o achiziţie foarte populară în magazinele Google şi Amazon. Este un joc de roluri în care micuţii sunt medici într-un spital de pediatrie, unde oferă tratamentele potrivite pentru fiecare afecţiune. Jocul este distractiv şi chiar educativ până în punctul în care este întrerupt brusc de un mesaj pop-up care sugerează o nouă idee de mini-joc, iar atunci când copilul dă click, el este invitat să cumpere acel joc pentru 1,99 dolari sau să deblocheze toate jocurile noi pentru 3,99 dolari. Există un buton roșu X pentru a anula pop-up-ul, dar dacă dai click pe el, personajul de pe ecran scutură capul, devine trist și chiar începe să plângă. Potrivit specialiştilor, jocul este manipulativ deoarece induce ideea că opţiunea de a nu cumpăra este greşită.
Potrivit specialiştilor de la Common Sense Media, imposibilitatea de a procura jocurile propuse dezvoltă în copii complexul de inferioritate. Se întâmplă în contextul în care, potrivit statisticilor, micuţii cu vârsta de până la 8 ani petrec aproximativ 2 ore şi 19 minute cu ochii aţintiţi de ecranul smartphone-ului, tabletei sau laptopului.
Iar cerințele tehnice pentru rularea aplicațiilor sunt din ce în ce mai mari, așa că multe dispozitive electronice ajung la atelierele de service laptop pentru upgrade-uri. Academia Americană de Pediatrie avertizează că utilizarea excesivă a gadgeturilor duce la apariția unor probleme de sănătate, cum ar fi obezitatea sau perturbări ale somnului. Pe de altă parte, reducerea timpului petrecut în faţa ecranului îmbunătăţește performanţele intelectuale.
Cercetătorii americani au analizat 135 de aplicații pentru copii dintre cele mai populare în magazinul Google Play şi au constatat că majoritatea abundă în publicitate manipulativă.
Peste 95% din jocuri au cel puțin un anunț care îndeamnă tânărul jucător să cumpere un upgrade al jocului. Aplicațiile noi împing utilizatorii să cumpere diverse funcții noi care pot îmbunătăți performanțele sau aspectul personajului din joc. Sunt şi aplicații care abundă în anunțuri pop-up care întrerup jocul și fac aproape imposibilă găsirea butonului de anulare. Experţii americani susțin că folosirea acestor tehnici de marketing în cazul copiilor este incorectă, deoarece micuții găsesc mai greu butonul de anulare a anunţului, fapt ce devine frustrant pentru ei.
Multe dintre jocuri sunt comercializate în mod fals drept „gratuite”. Cele mai multe nu permit avansarea fără a face achiziții în aplicație. Aceste jocuri sunt înșelătoare pentru părinți și sunt incorecte față de copii. Ele creează nevoia emoţională de a face achiziţii, deoarece asociază în mintea copiilor posesia unui lucru cu recunoaşterea şi popularitatea, ceea ce e greşit în viaţa reală.
Psihologii trag un semnal de alarmă şi spun că publicitatea excesivă îi determină pe micuţi să râvnească lucruri de care nu au nevoie, dar care atunci când le lipsesc le dezvoltă un complex acut de inferioritate. Un alt pericol îl constituie faptul că, de multe ori, în spoturile publicitare, personajele îndeplinesc acţiuni periculoase, pe care copiii au tendinţa de a le imită în viaţa de zi cu zi.
Mulţi profesori şi psihologi cred că unul din motivele epidemiei valorilor materialiste în rândul copiilor este publicitatea manipulativă. Impactul acesteia asupra formării sistemului de valori și dezvoltării intelectuale și psihice a copiilor este semnificativ.