Războiul le-o fi răpit dreptul la linişte, dar nu şi pe cel la educaţie. Un grup de refugiaţi din Ucraina ajunşi în Ploieşti încearcă să creeze, cu sprijinul Primăriei şi al Fundaţiei Comunitare Prahova, o şcoală cu predare în limba maternă pentru copiii refugiaţi, în special pentru cei din clasele primare, care abia acum învaţă să scrie şi să citească şi cărora le e mai greu să participe la cursurile online.
De la începerea agresiunii militare ruseşti, peste 6,6 milioane de oameni, majoritatea femei şi copii, au părăsit Ucraina, pentru a-şi salva viaţa, potrivit datelor publicate în luna august de Organizaţia Naţiunilor Unite. Cei mai mulţi au trecut graniţa prin Polonia, însă peste două milioane de refugiaţi au trecut şi prin România, conform declaraţiilor date de autorităţile guvernamentale. De aici, aceştia fie şi-au continuat drumul spre ţări din vestul Europei, fie au ales să rămână în ţara noastră, cu gândul că vor fi cât de cât aproape de casă şi se vor putea întoarce acolo când va fi pace. În special pentru copii a fost un şoc, pentru că, pe lângă trauma războiului şi a necunoscutului, s-au trezit în situaţia în care sunt departe de rude, de prieteni şi de colegii de şcoală. Cei mici pot particpa la cursuri în unităţile de învăţământ din România, însă rămâne o barieră de limbaj evidentă.
În încercarea de a le uşura viaţa şi de a le oferi o educaţie cât mai bună, refugiaţii din mai multe zone din ţară au încercat să creeze, cu sprijinul autorităţilor şi al unor fundaţii, cursuri cu predare în limba maternă. Un astfel de proiect este pe punctul să fie lansat şi în Ploieşti.
Un grup de părinţi şi de oameni implicaţi încearcă să deschidă o şcoală pentru copiii refugiaţi ajunşi în Prahova. Proiectul este sprijinit de Primăria Ploieşti, prin Casa de Cultură „I.L. Caragiale”, care a pus la dispoziţie un spaţiu, în incinta Halelor Centrale, precum şi de Fundaţia Comunitară Prahova, care încearcă să strângă fonduri pentru plata cadrelor didactice implicate.
34 de copii refugiaţi ar putea participa la aceste cursuri în Prahova
Din estimările iniţiatorilor, primii beneficiari ai acestor cursuri ar putea fi 34 de copii ucraineni găzduiţi în Ploieşti şi localităţile din împrejurimi. Acest număr a fost stabilit pe baza formularelor completate în platforma ukrscola.ro, la fel şi cel al profesorilor care ar putea lua parte la proiect. Astfel, se încearcă alinierea cursurilor la programele aprobate de Ministerul Educaţiei din Ucraina, antrenând copiii în activităţi plăcute, captivante, care să le câştige interesul.
„Scopul nostru este de a desfăşura un mediu sigur pentru copii, bazat pe modelul școlilor ucrainene și cu implicarea profesorilor ucraineni cu normă întreagă de învățământ. Să oferim copiilor posibilitatea de a se bucura de explorarea lumii, de noi descoperiri, de comunicarea cu colegii, de a-i face fericiți și de a nu-i priva de bucuriile copilăriei”, arată iniţiatorii demersului.
Cursurile ar urma să se deruleze de luni până vineri, în untervalul 9.00 - 16.00. În prima fază, în echipa pedagogică implicată în proiect au fost cooptate cinci persoane, dintre care trei profesoare, care pot oferi cursuri de limba şi literatura ucraineană, literatură străină, istorie, geografie, biologie, ecologie şi educaţie sanitară, precum şi doi psihologi. Conducerea Casei de Cultură „I.L Caragiale” a municipiului Ploieşti le-a prezentat pe 5 septembrie spaţiile care pot fi puse la dispoziţie. Noua şcoală e dedicată în primul rând copiilor de şcoală primară, cărora le e mai dificil să înţeleagă cursurile online şi care au nevoie de atenţie suplimentară şi mai ales de interacţiunea directă cu alţi copii şi cu profesorii.
Tetyana Pasichnyk, coordonatorul centrului din Ploieşti, a fost, până la începerea războiului, profesor de limba ucraineană, literatură, literatură străină, arte şi istorie în Kiev, dar şi într-un oraş de lângă Odesa. Polina Tsimbal a ajuns în Ploieşti alături de cele două fete ale sale şi povesteşte, ca mamă în primul rând şi cadru didactic în al doilea rând, că fetele simt nevoia să înveşte într-o şcoală cu prezenţă fizică, alături de alţi copii. Ea lucrase anterior ca director adjunct într-o şcoală medicală cu peste 300 de copii, din centrul capitalei Ucrainei. „Copiii pot participa la cursuri online, însă cei mai mici, din clasele primare, mai ales cei care abia acum învaţă să scrie şi să citească, au nevoie de atenţie suplimentară din partea unui învăţător, au nevoie să aibă pe cineva aproape, care să-i înveţe, şi au nevoie de contact uman, să interacţioneze, să socializeze”, a povestit ea. Kateryna Romanenko, acum pensionară, a lucrat timp de 15 ani la Universitatea de Economie din Odesa, unde a predat limbaj economic.
{cwgallery}
Până la deschiderea unei şcoli în limba maternă, copiii refugiaţi pot participa la cursuri în şcolile româneşti. Deja la nivelul Inspectoratului Şcolar Judeţean Prahova au fost înregistrate cereri de înscriere în anul şcolar 2022-2023 pentru 13 copii de grădiniţă şi 21 de copii de şcoală primară, gimnazială sau liceu. În paralel, 62 de copii din Ucraina au fost înscrişi la activităţi extraşcolare, aici fiind vorba despre cei care se află în centrele sociale din judeţ.
Urmăreşte pagina de Facebook „Telegrama” pentru ştiri şi analize de ultimă oră!