După reacția conducerii SJU Ploiești și mediatizarea cazului său, Adriana Neagoe, pacienta din Prahova infectată cu Covid care a fost transferată, luni, de la Movila la Institutul "Matei Balș" a ținut să facă o serie de precizări, subliniind inclusiv că nu a cerut transferul la București, ci doar condiții omenești în spitalul în care ajunsese sau, cel mult, transferul la Spitalul CFR, pentru ea și fiica ei.
Femeia ne-a contactat la redacție și ne-a spus că, între timp, și soțul a fost testat pozitiv. "El este internat la Spitalul CFR, este tratat omenște și are condiții decente. Eu nu am cerut să fim duse la «Matei Balș», decizia a fost luată după ce am trimis înregistrările făcute la Movila unei prietene din București, iar imaginile au ajuns la Minister", ne-a spus aceasta.
În ceea ce privește nemulțumirile sale, pacienta ne-a povestit că, în timp ce la spitalul din Ploiești, doar după ore de rugăminți a primit analgezice care i-au atenuat simptomele și a beneficiat de curățenie în grupul sanitar al salonului, la "Balș", pentru aceleași simptome, a beneficiat din prima clipă de tratament eficient.
Toate nemulțumirile sale au fost detaliate într-o discuție și cu șefa Secției Adulți de la Boli Infecțioase Ploiești (fostul Spital Movila, în prezent secție a Spitalului Județean de Urgență). Dialogul a fost înregistrat, iar mai jos prezentăm transcriptul din care reiese că și repreentanta spitalului este uluită de unele dintre aspectele reclamate. Printre altele, pacienta i-a povestit medicului că a fost amenințată de o asistentă că i se va face puncție pentru meningită, dacă va cere în continuare medicamente pentru durerea de cap, dar și că o infirmieră i-a mărturisit că duminica nu e "zi de curățenie, de lenjerii".
Însuși șeful secției recunoaște că a existat o problemă cu firma care asigură lenjerii curate pentru spital, în ziua respectivă, și că acestea nu au fost aduse, dar s-a arătat mirat că angajatul DSP care i-a cerut pacientei să vină la spital nu i-a spus că poate să-și aducă de acasă lenjerii și tot ce-i trebuie.
Bolnava a reclamat că a fost pusă să-și culce copilul cu febră pe un pat acoperit cu o mușama, deoarece în primă fază nu a primit nici măcar lenjerii de unică folosință, că în grupul sanitar era o mizerie de nedescris, iar condițiile din salon lăsau și ele mult de dorit. Femeia ne-a trimis și imagini din salonul în care a fost internată.
Cel mai grav, însă, aceasta reclamă felul în care a fost tratată de personal și tratamentul primit, efectiv, mai ales că acum are termen de comparație cu ceea ce se întâmplă la "Matei Balș". De asemenea, femeia descrie și cazul unei colege de salon pe care cinci ore nu a văzut-o nimeni, deși se simțea foarte rău, drept dovadă că până la urmă, seara, a fost pusă la oxigen.
"Fiecare spital încasează o grămadă de bani pentru un pacient cu Covid. Nu este posibil să fim ținuți în asemenea condiții. Nu mă așteptam să fiu ținută ca la hotel, dar am cerut condiții decente și tratament, este dreptul meu", ne-a spus Adriana Neagoe.
Transcriptul discuției avute de pacientă cu șefa Secției Adulți, în cursul zilei de luni, înainte de transferul la București:
Pacientă: Am venit în noaptea de sâmbătă spre duminică, la ora 2.00, cu stări de rău, cu stare de greață și cu dureri mari de cap care acum s-au mai atenuat pentru că, azi-noapte, o asistentă s-a milostivit de mine și mi-a făcut ceva să-mi treacă durerea de cap.
Șef de secție: Adică dumnavoastră, până azi-noapte, nu ați primit niciun fel de tratament?
Pacientă: Mi s-au dat trei pastiluțe. Am rugat pe cineva să-mi dea o gură de apă să le iau. Mi-au dat o sticlă folosită, ce au băut ele, am zis bogdaproste. Eram pe hol, nu mă aduseseră în salon, nu aveam de unde să iau apă. M-au adus în salon, era întuneric, doamna dormea acolo. Paturile nu aveau lenjerie. Era mușamaua pe pat.
Șef de secție: Deci nici măcar cele albastre, de unică folosință, nu erau pe pat?
Pacientă: Nu erau. Era un singur pat, avea o d-asta... Am luat și am pus aici, să dorm pe ea. Și mi-au spus așa... A apelat la îngăduința mea, în condițiile în care copilul meu avea temperatură și îi era rău, să dormim pe această mușama pe care nu pui nici câinele.
Șef de secție: Dumneavoastră ați spus asistentei care a intrat la dumneavoastră să luați medicația că nu aveți lenjerie?
Pacientă: Da!
Șef de secție: Ce v-a spus?
Pacientă: A apelat la îngăduința mea, că la ora 2.00 nu mai aexistă nicio lenjerie și că mă roagă să dorm pe ce este. Am intrat aici, m-am învârtit cu copilul, nu știam unde să stăm, și am sunat la DSV (n. r. - DSP, Direcția de Sănătate Publică) să-l întreb pe domnul care m-a pus să sun la 112 și să chem de urgență salvarea, că avem Covid, suntem singurii din Bușteni care am făcut...
Șef de secție: Au mai fost, nu sunteți primii...
Pacientă: Mă rog... Mi-a spus: Doamnă, de urgență, nu mai stați un minut. Și l-am sunat: Domnule, mi-ați recomandat să merg la spital.
Șef de secție: Dar nu v-a spus că puteți să vă luați lenjerie de acasă, tot ce aveți nevoie?
Pacientă: Cum să-mi iau lenjerie de acasă? Am sunat și l-am întrebat de ce m-a trimis la spital și nu m-a lăsat să stau acasă. M-a rugat să insist și să nu accept să dorm pe mușama, cu copilul. I-am zis că fata nu are simptome grave, dar fata nu poate dormi pe mușama. Am stat pe două cearșafuri care mi-au fost date ulterior și mi-am făcut pernă din haine și prosoape. A venit de dimineață...
Șef de secție: Ieri de dimineață?
Pacientă: Da... A venit o asistentă, i-am spus că mă doare capul foarte tare. I-am spus: Dați-mi ceva! Mi-a zis că o să vină medicul la vizită, dar medicul nu a mai apărut până la ora 7 seara. Nu am nicio vină că sunt bolnavă. Mă durea capul. A doua oară a venit iar asistenta pe aici. Doamna urla într-un pat, a urlat trei ore. Am ieșit să chem pe cineva, a venit asistenta și a zis că vine medicul. A mai lăsat-o două ore.
Șef de secție: Să înțeleg că în trei ore cât a urlat nu a venit nimeni?
Pacientă: Asistenta a venit! Medicul n-a venit. Nimeni nu ne-a făcut nimic. Asistenta m-a întrebat dacă mi-am luat Paracetamolul. I-am zis că nu-s vreo directoare, dar nici nu sunt de la grupa mică. Am geanta plină de Paracetamol și pastile, dar nu pot să iau de capul meu. Am zis să vină medicul..
Șef de secție: Corect!
Pacientă: A treia oară a venit asistenta, am început să plâng. Am rugat-o... Femeia asta țipa... Am rugat-o să-mi dea ceva de cap. Îmi era rău, am făcut tensiune. Atunci am strigat pe hol. La ora 7.00 a pus-o direct la oxigen. Nu am rea voință, dar vrea să fiu și eu trataă uman. Baia era plină de apă. Mi-au spus că duminica nu este personal de curățenie, pentru lenjerii.
Șef de secție: Spuneți-mi așa: duminică, cine a fost tura de dimineață, v-a spus că duminica nu se face curat în baie? De la ora 7.00 seara se schimbă turele și eu trebuie să știu exact cine a făcut chestia asta. La 5 a venit infirmiera și v-a spus că nu se face curat în baie?
Pacientă: A făcut până la urmă, dar mi-a spus că duminica nu este zi de lenjerii... Că de dezinfectant nu este... Vasul de WC era murdar.
Șef de secție: După s-a întâmplat mascarada asta, că altfel nu pot să-i spun, a venit cineva și a făcut curat la toaletă?
Pacientă: După ce am urlat că moare femeia asta... A venit doctorul și eu am filmat în timp ce dânsele o întrebau ce ai. Au mutat-o.
Șef de secție: Deci ați filmat și medicii?
Pacientă: Doamna doctor m-a întrebat de ce filmez. I-am spus că filmez ca să se vadă ce fac, cum iau atitudine, că trebuie să ne târm pe jos ca să vină. Eu nu sunt obligată să trec prin stresul ăsta. Poate nu sunt așa bolnavă, vreau acasă, să-mi iau acasă Paracetamolul.
Șef de secție: Eu știu, dar nu sunteți singura în situația asta. Avem și alți pacienți asimptomatici, dar nu ne lasă legea. Până nu aveți două probe negative, la interval de 24 de ore.. În situația asta trebuie să aveți rpbdare, pentru că în general asimptomaticii se neagtivează foarte greu, vă spun de la început, ca să știți că ăsta a fost sistemul și din experiența pe care am căpătat-o și noi cu coronavirsului ăsta. Apropo de lenjerie, firma care ne asigură lenjeria curată nu a adus lenjerii. Asta e problema mea, o rezolv. Vă rog să-mi spuneți dacă la momentul de față mai aveți vreo nemulțumire.
Pacientă: Nu, a venit doamna doctor, pe mine nu m-a băgat în seamă, a plecat în alt salon, s-a supărat. Azi a venit la vizită din nou doamna dr. Vasile, mi-a spus că din fericire nu sunt pacienta dânsei. Bine, și dacă mă vedea că mi-e rău era bucuroasă că sunt bolnavă? Eu nu am venit să filmez. Vreau doar să fim tratați omenește. De la igienă, care este precară... Dar măcar un pic de clor în baie. Eu am comandat să-mi aducă de acasă Sanytol.
Șef de secție: Asta dacă vreți dumneavoastră, excețional, că dezinfectanți avem...
Pacientă: După ce m-am purtat așa au venit și ne-au spălat WC-ul și pe jos. După ce m-am purtat așa. dar de ce trebuie să mă epuizez eu pentru asta? Să-mi cer un drept. Le-am cerut ceva de cap. A venit doamna doctor, a cerut să mi se facă un Alogalmic injectabil. Nu mi-a trecut, am zis. Și mi-a mai făcut un Paracetamol. Nu mi-a trecut. Doamna de azi-noapte, de la ultimul zchimb, mi-a făcut un ketonal și m-a lăsat durerea de cap.
Șef de secție: Deci azi-noapte vi s-a făcut Ketonalul și nu vă mai doare
Pacientă: Mă doare suportabil. Doamna asistentă dianinte mi-a spus că dacă nu-mi trece de la Paracetamol și insist să mai îmi facă ceva o să spună că am meningită. Că o să-mi facă o puncțieca să-mi demonstreze că-mi trece cu Paracetamol. Asistenta de ieri, de zi, mi-a zis de două ori că dacă nu-mi trece durerea de cap îmi face puncție pentru meningită. I-am zis că nu am meningită.
Șef de secție: Noi trebuie să ne supunem, nu aveam nimic de comentat.
Pacientă: Nu am reclamat ceva ce nu era adevărat.
Șef de secție: Am vrut să stau de vorbă cu dumneavoastră ca să-mi spuneți punctual nemulțumirile, ca să șiu ce am de făcut.
Pacientă: Abia astăzi ni s-a pus lenjerie pe pat.
Șef de secție: Știu, abia astăzi a venit lenjeria.
Pacientă: După ce că ți-e rău, după ce că ți-e scârbă să vii în spital... Soțul mei e în spital, mi-a zis că el are și cămașă de noapte.
Șef de secție: Știți de ce au? Că sunt pe alt Minister, al Transporturilor, au alte fonduri, nu se compară cu Ministerul Sănătății. D-asta e diferența de spitale.