Avocatul Poporului a luat atitudine, luni, față de prevederile unui ordin al Ministerului Educației, privind criteriile în funcție de care vor fi acordate bursele elevilor, criticând decizia de a exclude posibilitatea liceenilor din mediul rural să beneficieze de sprijin dacă merg la liceu în altă localitate. Nici copiii care au ajuns a V-a nu mai pot primi burse.
“Prin Ordinul ministrului educației nr. 5379/2022 pentru aprobarea Criteriilor generale de acordare a burselor elevilor din învățământul preuniversitar, au fost eliminate bursele de ajutor social acordate elevilor din mediul rural, care merg la liceu în altă localitate. Decizia de a elimina această categorie de burse sociale este pe cât de surprinzătoare pe atât de nedreaptă, având în vedere că ea afectează elevii din mediul rural care sunt nevoiți să meargă în altă localitate la liceu, pentru că nu au în cea de domiciliu o astfel de instituție de învățământ. Mai mult, ea a nu fost anunțată public de Ministerul Educației, astfel cum acesta avea obligația legală potrivit dispozițiilor Legii nr. 52/2003 privind transparența decizională în administrația publică, republicată”, a transmis, luni, Avocatul Poporului.
În opinia acestuia, “prin eliminarea acestor burse se mențin și se vor adânci inechitățile între elevii din mediul rural și cei din mediul urban, ceea ce contravine chiar Proiectului România Educată care, la Capitolul III punctul 1 Valorile promovate prin sistemul de educați, evidențiază în mod expres principiile care fac referire la echitate, după cum urmează:
Sistemul de educație asigură și respectă dreptul fiecărui elev de a avea șanse egale de acces și de progres în educație, dar și de finalizare a studiilor. Un obiectiv fundamental privind echitatea este reducerea decalajelor dintre oportunitățile de învățare oferite grupurilor dezavantajate și cele oferite majorității. Este asigurată participarea echitabilă a tuturor potențialilor beneficiari la o educație de calitate, acordând atenție sporită nevoilor individuale de învățare. O prioritate o reprezintă reducerea decalajului dintre învățământul rural și cel urban. Sistemul este centrat pe cel care învață și se adaptează la nevoile lui, astfel încât fiecare elev să își atingă potențialul maxim.
Avocatul Poporului subliniază că, indiferent de locul în care s-au născut, de situația economică a familiei sau de etnie, toți copiii au dreptul la educație de calitate, iar acestora trebuie să le fie asigurate șanse egale la educație și ulterior la acces pe piața muncii”.
Nici elevii din clasa a V-a nu mai pot primi bursele
Consiliul Național al Elevilor a atras atenția, încă de acum câteva zile, asupra acestui aspect, dar și asupra faptului că elevii de clasa a V-a nu mai pot beneficia de burse, ca urmare a eliminării semestrelor și, deci, a dispariției mediei pe semestrul I, în baza cărora era acordat sprijinul, în a doua parte a anului școlar.
„În prima săptămână de școală, elevii primesc o veste cel puțin demotivantă din partea Ministerului Educației. Cei care tocmai au început ciclul gimnazial află că nu mai pot beneficia de bursă de merit, care ar trebui să vină drept o recompensă pentru rezultatele foarte bune la învățătură și, totodată, ca un stimulent care să mențină standardele de performanță școlară la nivel înalt. Eliminarea elevilor din clasele a V-a din lista beneficiarilor se întâmplă pentru că Ministerul Educației nu a putut identifica, până la acest moment, un criteriu echitabil, ca urmare a schimbării structurii anului școlar.
Totodată, elevii care și-au ales să studieze într-o altă localitate pe perioada liceului află acum că vor fi nevoiți să suporte cheltuielile de transport din bugetul propriu al familiei, din cauza faptului că impactul bugetar al acordării acestui tip de bursă ar fi prea greu de suportat pentru Guvernul României, care nu înțelege că rata crescută a abandonului școlar este o consecință directă a superficialității cu care decidenții au tratat problematica transportului elevilor în ultimii ani. Nu mai putem accepta ca subfinanțarea educației să facă victime printre elevi. Criteriile generale de acordare a burselor trebuie modificate de urgență, astfel că organizarea unei întâlniri cu reprezentanții partenerilor de dialog social în perioada următoare este imperioasă!”, a declarat Robert Avram, președintele Consiliului Național al Elevilor.
Cum vede ministrul Educației problema burselor pentru elevi
Într-o postare publicată în weekend, pe rețelele de socializare, ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, se axează pe creșterea bugetului alocat burselor și pe noile categorii de beneficiari, subliniind că "Ministerul Educației NU poate fi de acord” cu reprezentanții politicianismului care solicită să primească burse sociale și toți elevii proveniți din familii cu venituri mari sau foarte mari, doar pentru că locuind în proximitatea marilor orașe învață în licee din București, Cluj, Iasi, Timișoara sau Sibiu.
„1.Asigurarea gratuității transportului elevilor și bursele sociale sunt de maxima importanta pentru Guvernul României și sunt asigurate, fiecare in parte, de la bugetul de stat! Bursa socială este pentru elevi aflați in dificultate din punct de vedere socio-economic sau medical.
2.Bugetul pentru bursele elevilor este in anul 2022 de 5 ori mai mare decât in anul 2020 (1,332 miliarde lei fata de 270 milioane lei in 2020) și este asigurat de la bugetul de stat.
3.Toți elevii care învață într-o altă localitate decât cea de domiciliu au asigurat de la bugetul de stat decontul transportului între localitatea de domiciliu și școala, separat de bursele acordate pentru sprijin socio-economic și/sau medical sau de bursele acordate pentru performanta școlară.
4.Toți elevii care au nevoie de sprijin din perspectiva socio-economică sau medicală primesc anul acesta burse sociale in valoare de 200 lei/luna, 12 luni/an!
5.Bursa sociala se poate cumula cu bursa de performanță, cu bursa de merit sau cu bursa de studiu.
6.Conștient de faptul că anumite categorii de elevi se află în situații de dezavantaj independent de statutul socio-economic, Ministerul Educației a decis să acorde burse sociale în același cuantum minim, garantat, de 200 de lei nu doar elevilor proveniţi din familii cu venituri reduse, ci și altor categorii de copii și tineri de vârstă şcolară aflaţi în situaţie de risc, indiferent de venitul familiei: tineri cu dizabilităţi sau boli cronice, copii care provin din centrele de plasament, orfanii de unul sau de ambii părinţi. Și acest tip de sprijin este acordat pe toată durata anului calendaristic.
7.În același spirit al susținerii măsurilor sociale, în anul școlar 2022-2023 Guvernul a dublat numărul beneficiarilor Programului “Masa calda” crescând in același timp cu 50% cuantumul alocat fiecărei mese.
8.Prin proiectul Legii România Educata, bugetul anual pentru bursele elevilor se va dubla in raport cu anul 2022 și va fi de 10 ori mai mare in raport cu anul 2020 (2,7 miliarde lei anual fata de 270 milioane lei in anul 2020)!
9.Reprezentanții politicianismului care solicita sa primească burse sociale și toți elevii proveniți din familii cu venituri mari sau foarte mari, doar pentru ca locuind in proximitatea marilor orașe învață in licee din București, Cluj, Iași, Timișoara sau Sibiu, solicita ca elevii aflați cu adevărat in dificultate sa aibă un sprijin material puternic diminuat! Iar cu acest lucru Ministerul Educației NU poate fi de acord!
10.Bursele sociale, alături de alte măsuri sociale precum acordarea de tichete sociale in valoare de 500 lei acordate tuturor elevilor care au nevoie de sprijin, încurajează egalitatea de șanse. Resursele trebuie astfel dirijate încât să ajungă la cei care au cea mai mare nevoie și astfel să fie eficiente în reducerea abandonului școlar și în asigurarea de condiții mai bune de participare la educație pentru elevii proveniți din medii socio-economice defavorizate sau din familii defavorizate” este mesajul complet transmis de ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu.
Urmăreşte pagina de Facebook „Telegrama” pentru ştiri şi analize de ultimă oră!