Introducerea cartonașelor galbene și roșii în fotbalul internațional a eficientizat transmiterea avertizărilor de către arbitri. Deși am fi tentați să credem că aceste cartonașe au o lungă istorie în fotbal, adevărul este că au apărut în urmă cu aproximativ jumătate de secol.
Mai exact, primul cartonaș galben s-a consemnat la Campionatul Mondial de Fotbal din anul 1970, la un meci între URSS și Mexic. Abia la următoarea ediție a acestei competiții a fost acordat și primul cartonaș roșu, în timpul unui meci disputat de Germania de Vest și Chile.
Ideea cartonașelor galbene și roșii s-a conturat în anii `60. Avertizările și eliminările dictate prin arbitraj erau valabile în fotbal, dar nu exista acest gest formal asociat unei culori arătate jucătorului pedepsit. Pentru mai multă claritate, arbitrul englez Ken Aston, șeful comitetului de arbitri de la Campionatul Mondial de Fotbal din anul 1966, a propus introducerea cartonașelor.
S-a inspirat chiar de la un semafor, preluând culorile de avertizare: galbenul te atenționează, iar roșul este deja o interdicție / pedeapsă. Interesant este că, deși la CM 1970 exista astfel regula cartonașelor, cel roșu nu a fost acordat - de altfel singurul turneu final al competiției în care nu s-a dictat nici măcar o eliminare.
Cartonașele de avertizare, în alte domenii din viața publică
Dacă fotbalul a preluat ideea culorilor din traficul rutier, iată că persoane din alte domenii s-au gândit să se inspire din regulile cu privire la cartonașe în "sportul rege". În spațiul public, s-a discutat în mai multe rânduri despre posibilitatea de a se acorda cartonașe de avertizare pasagerilor din traficul aerian. La un moment dat, compania de zboruri British Airways a anunțat că pasagerii care se manifestă într-un mod nepotrivit vor putea primi un cartonaș galben, în semn de avertisment.
Se știe, de altfel, că orice atitudine necorespunzătoare într-un avion sau într-un aeroport este sancționată drastic, din motive de siguranță pentru personalul de zbor și pentru ceilalți pasageri. Avertizarea ar fi asimilată unui cartonaș galben, iar cartonașul roșu ar putea fi considerat în acest caz introducerea unui pasager pe lista neagră a companiei, refuzându-i-se ulterior accesul la transport aerian. Ideea a mai fost analizată de alte companii de zbor, dar nu a devenit o practică obișnuită în această industrie. Desigur, fiecare companie are propriile sale metode de avertizare și penalizare a pasagerilor care se manifestă într-un mod ce încalcă regulamentul oficial.
Tot în urmă cu mai mulți ani, în Statele Unite ale Americii s-a luat în calcul introducerea de "cartonașe" roșii, galbene și chiar verzi (din nou, culorile semaforului) pentru toți pasagerii curselor aeriene. Scopul viza siguranța generală a zborurilor, în condițiile temerilor cu privire la diverse incidente.
Oficialii din SUA anunțaseră că vor verifica persoanele care intră sau ies din țară, iar o bază de date va face legătura dintre fiecare persoană și una dintre cele trei culori. Administrația de la Washington a implementat în anumite perioade diverse metode de securitate, inclusiv amprentarea și fotografierea milioanelor de turiști străini care au ajuns în SUA. La momentul actual, protocolul de siguranță nu este comunicat integral publicului, dar sunt adoptate numeroase elemente pentru asigurarea securității.
Numărul de cartonașe într-un meci de fotbal - o opțiune populară la pariuri
Numărul cartonașelor galbene și/sau roșii este adesea în centrul atenției pasionaților de pariuri sportive. Se poate paria pe numărul de cartonașe galbene și/sau roșii într-un meci, dar și pe alte evenimente referitoare strict la acordarea de asemenea penalizări.
Agențiile de pariuri online și offline propun de obicei cote echilibrate atunci când se pariază pe un nivel inferior sau superior de cartonașe galbene în raport cu o anumită valoare, căci este greu de anticipat cum va decurge un eveniment sportiv din acest punct de vedere.
În cele mai multe meciuri sunt acordate cel puțin câte un cartonaș galben pentru fiecare echipă, dar numărul total variază în funcție de fiecare partidă. Arbitrul poate fi mai mult sau mai puțin drastic, sancționând ferm sau nu diverse acțiuni nesportive.
Nivelul de fair-play al unui meci de fotbal poate să fie astfel judecat și după numărul de cartonașe acordate - galbene și eventual roșii. Sancțiunile apar ca urmare a încălcării regulamentului de joc pe plan tehnic (de exemplu fault sau atingerea balonului cu mâna) sau pe plan comportamental (proteste, comportament nesportiv).
Sursa foto canva.com