Consiliul Judeţean Prahova a aprobat programul de transport de călători şi a transmis documentele către ANAP, pentru lansarea licitaţiei. Viitorii operatori vor fi obligaţi să vină cu microbuze şi autobuze mai noi de zece ani, dintre care aproape o cincime nepoluante, şi vor fi monitorizaţi atent cu privire la vânzarea biletelor şi respectarea orarelor.
Noul program de transport între localităţile din Prahova a fost aprobat recent de Consiliul Judeţean. Pe baza lui, instituţia va lansa, zilele viitoare, licitaţia pentru desemnarea operatorilor care vor efectua curse de călători în următorii şapte ani.
Licitaţie pentru serviciul de transport public în Prahova
Localităţile au fost împărţite în mai multe grupe, stabilite astfel încât fiecare lot să fie profitabil, chiar dacă în interiorul lui ar exista şi unele trasee cu randament scăzut, a anunţat vicepreşedintele Consiliului Judeţean, Cristian Apostol. În cazul apariţiei unor situaţii neprevăzute care să ducă la scăderea numărului de călători, cum s-a întâmplat de exemplu în cazul pandemiei, operatorii de transport vor putea solicita acoperirea de la bugetul CJ a diferenţei dintre cheltuieli şi venituri, pe modelul care s-a aplicat ani la rând şi în relaţia dintre TCE şi administraţia ploieşteană. Totodată, operatorii vor avea şi posibilitatea să solicite ajustarea tarifelor, la şase luni. Vor exista, evident, şi obligaţii. Cel mai importante vizează vechimea parcului auto, unde s-a impus ca toate vehiculele aduse să fie mai noi de zece ani.
În plus, operatorii vor fi obligaţi să aibă, în termen de doi ani de la semnarea cotractelor, minim 18,7% din parcul auto compus din vehicule nepoluante, cu obligaţia suplimentară ca în primele şase luni să facă dovada că au semnat contracte pentru achiziţia vehiculelor respective, cu termene clare de livrare, sub sancţiunea pierderii licenţei. Totodată, autorităţile prahovene anunţă şi o monitorizare atentă a modului de respectare a graficelor.
"Documentaţia a fost transmisă, spre analiză, către Agenţia Naţională pentru Achiziţii Publice şi apoi urmează să fie publicată în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice. Am impus, în conformitate cu prevederile europene, ca minim 18,7% din parcul auto să fie compus din autovehicule nepoluante. Operatorii vor fi obligaţi ca în termen de doi ani să deţină flota respectivă. Am permis acest termen de doi ani, ţinând cont că există unele blocaje şi întârzieri ale livrărilor pe piaţa auto. Totuşi, în primele şase luni, ei vor fi nevoiţi să demonstreze că au contractat numărul prevăzut de vehicule nepoluante. Vom implementa şi un sistem de monitorizare în timp real, atât în privinţa efectuării curselor, cât şi a vânzării biletelor. Vom face şi controale pe trasee, ca să ne asigurăm că şoferii nu vor fi tentaţi să ia călători fără bilet. Sancţiunile merg de la avertisment, amendă de 10.000 de lei şi până la retragerea licenţei de transport pe întreaga grupă şi interdicţia de a participa la următoarele două proceduri de delegare a serviciului, aşa că sper că niciun operator nu va fi tentat să trişeze sau să nu efectueze toate cursele şi să lase oamenii să aştepte în staţii", a declarat, pentru "Telegrama", vicepreşedintele Consiliului Judeţean Prahova, Cristian Apostol.
Noile contracte de transport în comun între localităţile din Prahova vor fi încheiate pe o perioadă de şapte ani, cu o estimare a cheltuielilor totale la nivelul de 815 milioane de lei.
Zonă specială pentru Ploieşti, în aşteptarea ADI Mobilitate
Procedura vizează şi Ploieştiul şi localităţile din vecinătatea municipiului. Acestea urmează să intre, totuşi, într-o viitoare asociaţie de dezvoltare intercomunitară, cu scopul de a atrage de fonduri europene pentru achiziţia de mijloace de transport în comun nepoluante şi de a-şi gestiona singură serviciul. În momentul în care ADI-ul va intra în pâine şi va avea capacitatea să gestioneze cursele între localităţile componente, contractul cu operatorul care va fi desemnat câştigător la licitaţia actuală ar urma să fie reziliat, cu posibilitatea de acordare a unor compensaţii de la buget, în funcţie de investiţiile făcute între timp.
"Programul de transport este pentru tot judeţul Prahova, inclusiv zona de lângă Ploieşti, pe care am inclus-o în grupa 12. Cu privire la ADI Mobilitate, în următoarea şedinţă vom aproba regulamentul, cu modificările propuse de autorităţile din Ploieşti şi aprobate deja de celelalte consilii locale. Când avem statutul aprobat de instanţă, ADI Mobilitate se va putea ocupa de atragerea de fonduri europene pentru achiziţia de vehicule nepoluante, luăm în calcul cel puţin două variante de finanţare. În programul actual am introdus un paragraf care spune că autoritatea contractantă poate elimina unele trasee sau grupe, dacă interesul local, judeţean sau naţional impune crearea unei asociaţii de dezvoltare care să gestioneze serviciul de transport în comun", ne-a mai declarat vicepreşedintele Cristian Apostol.
Urmăreşte pagina de Facebook „Telegrama” pentru ştiri şi analize de ultimă oră!