Un grup de pasionați de transport public trage un semnal de alarmă cu privire la decizia luată la nivelul TCE Ploiești, de a casa mai multe vehicule vechi care ar fi ideale ca exponate într-un viitor muzeu dedicat transportului în comun.
Apelul vine din partea fondatorilor TransPloiești, site înființat în 2011 și dedicat transportului public din Ploiești. Aceștia au inițiat o petiție pentru salvarea vehiculelor istorice de transport public din Ploiești. În apelul lansat public, ei enumeră vehiculele la care fac referire, cu detalii despre fiecare în parte și explicații despre rolul pe care vechile troleibuze, tramvaie și autobuze l-ar avea în înființarea unui muzeu al transportului de călători. În plus, se oferă să se implice în amenajarea spațiului pentru păstrarea vehiculelor și la strângerea de fonduri pentru restaurarea celor care au nevoie de astfel de intervenții.
„Forumul TransPloiești solicită autorităților competente atât din cadrul Primăriei Municipiului Ploiești, cât și din cadrul SC Transport Călători Express SA Ploiești următoarele:
- să oprească imediat procesul de casare al troleibuzului Neoplan N6121 cu numărul de parc #5911 (fost număr de înmatriculare Ploiești PH 916) aflat în continuare în depoul de troleibuze ”Pod Înalt” al SC Transport Călători Express SA Ploiești și să îl conserve/restaureze cu scopul înființării unui muzeu în viitorul apropiat;
- să oprească imediat procesul de casare al troleibuzului ROCAR 312E cu numărul de parc #5205 (număr de înmatriculare Ploiesti 1-005) aflat în continuare în depoul de troleibuze ”Pod Înalt” al SC Transport Călători Express SA Ploiești și să îl conserve/restaureze cu scopul înființării unui muzeu în viitorul apropiat;
- să continue conservarea tramvaielor istori e Lohner #5000 împreună cu remorca sa, a V3A-93M-FAUR #051, a Timiș #5008, precum și a plugului #5060 în interiorul halelor depoului de tramvaie al SC Transport Călători Express SA Ploiești cu scopul înființării unui muzeu în viitorul apropiat;
- să precizeze care sunt piesele necesare recondiționării tramvaiului V3A-93M-FAUR #051, astfel încât să putem realiza o strângere de fonduri în acest sens;
- să continue conservarea autobuzelor Ikarus 280 #2160 și #2185 în interiorul halelor autobazei SC Transport Călători Express SA Ploiești cu scopul înființării unui muzeu în viitorul apropiat;
- identificarea unui spațiu dedicat vehiculelor menționate mai sus în cadrul SC Transport Călători Express SA Ploiești în vederea expoziției acestora”, detaliază comunicatul TransPloiești.
Potrivit sursei citate, pe lista inițială au existat și alte vehicule TCE Ploiești - autobuze, tramvaie și troleibuze - conservate inițial pentru muzeu, însă decizia din urmă a fost casarea lor.
Vehiculele au dispărut în intervalul 2000 - 2021. Printre acestea se numără și troleibuze Rocar 312E și Berliet ER100 (care au marcat înființarea transportului public cu troleibuze din Municipiul Ploiești), 15 troleibuze din modelul FBW 91-GTS (care a marcat momentul deschiderii liniei 244), drespectiv 30 de tramvaie V3A Clasic și 32 de vagoane Timiș (dintre care 16 remorcă), reprezentative pentru momentul înființării transportului public electric.
26 de microbuze electrice, pentru transportul școlarilor, ajung în 26 de localități din judeţul Prahova - GALERIE FOTO
„TransPloiești a identificat 8 vehicule ce pot intra în muzeul vehiculelor de transport public din Ploiești. După ani de serviciu pentru comunitate, aceste vehicule riscă să fie casate definitiv, nefiind un plan în sine pentru viitorul acestora. În loc să fie restaurate și valorificate pentru educație și turism, ele ar putea deveni doar o amintire.
În anul 2019 am reușit oprirea procesului de casare a 4 tramvaie istorice, iar începând cu acest an ne dorim dublarea numărului de vehicule pentru muzeu, cât și identificarea unui spațiu pentru construirea muzeului de transport public din Ploiești”, au transmis reprezentanții forumului.
Aceștia consideră că astfel de vehciule „nu sunt doar fier vechi, ci „parte din povestea evoluției orașului Ploiești și reprezintă o moștenire importantă pentru comunitatea noastră”. „În multe orașe, vehiculele de transport restaurate sunt atracții turistice, surse de educație și mândrie locală. Ploieștiul are șansa să facă același lucru! Gândiți-vă câte generații au folosit aceste vehicule. Ele au fost martore la transformările orașului și ale locuitorilor săi. Păstrarea lor este o dovadă de respect pentru trecutul nostru”, mai argumentează aceștia.
Petiția poate fi semnată aici.