Cu numeroase proiecte, mai ales europene, blocate după ce au crescut preţurile materialelor de construcţii, iar firmele refuză să mai vină la licitaţii sau să mai continue lucrările la preţurile vechi, reprezentanţii primăriilor şi ai consiliilor judeţene din toată ţara primesc o veste mult aşteptată. Guvernul a publicat, spre dezbatere, proiectul ordonanţei menite să deblocheze această situaţie, permiţând majorarea cu până la 47% a cheltuielilor aferente unor tipuri de lucrări.
Această modificare legislativă, care se presupune că va intra în vigoare în câteva zile, fusese solicitată în contextul în care preţurile materialelor de construcţii au crescut mult în ultimele luni, la unele categorii ajungând şi la valori duble. Pentru autorităţile publice locale, asta a dus la blocarea unor proiecte. Cea mai mare problemă a fost la cele derulate din fonduri europene şi guvernamentale. Pentru că la un proiect din propriul buget poţi să refaci studiul de fezabilitate şi apoi să organizezi o licitaţie, la noul preţ. Pierzi câteva luni, dar măcar duci proiectul mai departe. În schimb, la proiectele europene sau cele derulate prin programe naţionale depinzi de un contract de finanţare. Nu poţi să majorezi suma din acel contract, pentru că ar fi ilegal. Dar nu poţi nici să scoţi la licitaţie lucrarea la valoarea respectivă, pentru că nu vine nimeni să lucreze. Şi aşa apare impasul! Unul pe care ordonanţa de Guvern promisă acum ar trebui să-l depăşească.
Potrivit documentului, autorităţile publice vor putea să ajusteze contractele de lucrări, prin actualizarea preţurilor materialelor de construcţii. Măsura se va putea aplica la toate lucrările rămase de executat, dar şi la contractele care au încetat din 1 ianuarie 2021 şi până în prezent.
Ce prevede ordonanţa
"Pentru determinarea valorii aferentă cheltuielilor cu materiale din solicitarea de plată, se utilizează ponderile materialelor de construcții, exprimate procentual, stabilite în funcție de categoriile principale de lucrări de construcții și de tipurile de obiecte de construcții prevăzute în Buletinul Statistic de Prețuri, prin raportare la obiectul contractului de achiziție publică de lucrări, astfel:
a) clădiri rezidențiale noi - 47,31%;
b) clădiri nerezențiale noi - 45,82%;
c) construcții inginerești noi - 47,21%;
d) clădiri rezidențiale reparații capitale - 37,76%;
e) clădiri nerezențiale reparații capitale - 42,42%;
f) construcții inginerești reparații capitale - 33,89%;
g) clădiri rezidențiale reparații - 42,82%;
h) clădiri nerezențiale reparații - 46,95%;
i) construcții inginerești reparații - 46,82%", se arată la articolul 2 din proiectul de ordonanţă. Tot aici se mai precizează că aceste ponderi se actualizează de Institutul Național de Statistică, iar "pentru determinarea valorii aferente cheltuielilor cu materiale din solicitarea de plată, se aplică noile ponderi începând cu luna următoare diseminării acestora de către Institutul Național de Statistică în publicațiile statistice".
"În vederea aplicării prevederilor art. 1 alin. (1), părțile contractelor de achiziție publică de lucrări încheie acte adiționale la contracte, în termen de cel mult 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe, în care se vor prevedea, în mod obligatoriu, restul de executat la data încheierii actului adițional, stabilit pe baza centralizatorului situațiilor de lucrări realizate până la momentul încheierii actului adițional, însușit de executant, diriginte de șantier și aprobat de autoritatea contractantă, ponderea aferentă cheltuielilor cu materiale, determinată în funcție de tipul construcțiilor și al lucrărilor generale de construcții care constituie obiectul contractului conform prevederilor art. 2 alin. (2), formula prevăzută la alin. (6) care va fi utilizată pentru ajustarea prețului aferent restului de executat, coeficientul prevăzut la alin. (7) care se utilizează în cadrul formulei", se mai specifică în document.
Bani în plus de la stat
În cadrul proiectelor derulate prin programe naţionale, ordonanţa mai prevede că beneficiarii direcţi nu vor fi nevoiţi să suporte cheltuielile suplimentare. Acestea vor fi suportate de stat, câtă vreme primăriile sau consiliile judeţene depun la timp solicitările.
"Pentru obiectivele/proiectele de investiții cuprinse în programele naționale, a căror finanțare se asigură pe baza de contracte de finanțare, conform prevederilor art. 34 alin. (2) din Legea nr. 273/2006, cu modificările și completările ulterioare, se aprobă majorarea creditelor de angajament și a creditelor bugetare aprobate în bugetele ordonatorilor principali de credite care gestionează programele naționale în vederea acoperirii influențelor asupra prețului contractelor de achiziție publică de lucrări ca urmare a aplicării prevederilor prezentei ordonanțe. În vederea alocării sumelor ca urmare a aplicării prevederilor art. 1 alin. (1), beneficiarii programelor naționale depun, în termen de 15 zile de la expirarea termenului prevăzut la art. 2 alin. (8), o solicitare cuprinzând necesarul de sume estimate pentru ajustarea prețului contractelor de achiziție publică de lucrări conform prevederilor prezentei ordonanțe, eșalonat pe ani, până la finalizarea obiectivului/proiectului de investiții, care trebuie să fie în concordanță cu graficul de finanțare, pe surse și ani, corelat cu graficul de execuție aferent acestuia", prevede proiectul.
"În vederea transferului sumelor alocate conform prezentei ordonanțe, în termen de 45 de zile de la expirarea termenului prevăzut la alin. (2) se încheie acte adiționale la contractele de finanțare între ordonatorii principali de credite care gestionează programele naționale și beneficiari. În situația în care beneficiarii nu depun solicitarea de transfer, însoțită de documentele prevăzute la alin. (2), în termenul prevăzut, sumele necesare pentru ajustarea prețului contractelor de achiziție publică de lucrări se suportă de către beneficiari", se mai arată în acelaşi document.