În rubrica "Se Poate!", dedicată unor idei creative pentru autorităţi, venim astăzi cu sugestia implementării unui bilet unic de acces la o serie de obiective de interes turistic din Prahova, pe un concept care funcţionează deja cu succes în Occident şi în mai multe localităţi din România.
Aşa cum îi spune şi numele, biletul unic - sau "museum pass", cum mai este întâlnit - presupune faptul că turistul face o singură plată şi obţine acces la mai multe muzee. Avantajul pentru el este, evident, că obţine o reducere faţă de cât ar fi trebuit să achite dacă îşi lua toate acele bilete, de la fiecare obiectiv în parte. Avantajul pentru muzee este că îşi cresc numărul de vizitatori. Sistemul mai presupune şi ca, periodic, banii obţinuţi din vânzarea acestor tichete să fie împărţiţi între muzee, fie în mod egal, fie pe baza unui algoritm care să ţină cont de popularitatea fiecăruia. E posibil ca muzeele mai mari, care oricum nu duc lipsă de plătitori, să observe în prima fază o scădere a încasărilor, pentru că practic ar oferi biletele la preţ redus, în timp ce pentru obiectivele mai mici acest sistem ar aduce în mod sigur o creştere simţitoare. Trăgând linie, raportat la toate instituţiile de cultură implicate într-un proiect de acest gen, încasările totale ar trebui, în teorie, să crească, pentru că biletul unic, prin modul în care e conceput şi reducerea pe care o oferă, aduce practic o motivaţie suplimentară pentru turişti de a vizita şi obiective pe care altminteri poate nu le-ar fi vizitat. Iar un muzeu, în fond, ar trebui să aibă ca principală ţintă atragerea de vizitatori şi mai puţin obţinerea de profit. Iar când se întâmplă ca mai multe muzee să fie sub aceeaşi "pălărie", aşa cum este cazul în Prahova cu sumedenia de structuri aflate în subordinea Consiliului Judeţean, reţeta este în mod evident una câştigătoare. În plus, tocmai faptul că multe instituţii de cultură din Prahova se află în subordinea CJ, care le aprobă periodic nivelul tarifelor, ar face acest sistem şi foarte uşor de implementat. Pe parcurs, în acest parteneriat ar putea intra şi alte obiective, de la grădina zoologică de la Bucov, aflată în administrarea Consiliului Local Ploieşti, până la Castelul Peleş, Salina Slănic sau Muzeul Cinegetic de la Posada. Iar cu timpul, dacă tot motivăm lumea cu bilete la UNTOLD, poate că şi un bilet unic de acest gen ar putea deveni un premiu motivant.
Informaţiile disponibile pe internet, la o căutare rapidă, ne arată că Sibiul a propus această soluţie încă din 2007, Muzeul Judeţean Buzău are deja un sistem de achiziţie online a tichetului unic, iar Timişoara a organizat recent un concurs pentru a stabili cum trebuie să arate biletul pentru vizitarea a trei muzee din municipiu. O descriere foarte elocventă, propusă de cei din Buzău, arată că tehnologia de "museum pass" face posibilă cumpărarea unui bilet unic ce oferă acces la mai multe secții aparținând unui singur muzeu, la muzee diferite, dar și conectarea între furnizorii de activități turistice şi muzeele ori celelalte instituții culturale din România. Tot la capitolul informaţiilor găsite online, Muzeul Civilizaţiei Dacice şi Romane are, de asemenea, un bilet unic de vizitare, care oferă acces la Ulpia Traiana Sarmizegetusa, incluzând Complexul de monumente "in situ" şi Muzeul de Arheologie, la Palatul Magna Curia Deva, la Expoziţia de istorie locală şi etnografie Brad, Casa-Muzeu Avram Iancu de la Baia de Criş, Complexul Memorial Aurel Vlaicu şi Muzeul de Etnografie şi Artă Populară Orăştie.
Campania „Se poate!” continuă zilele viitoare cu noi exemple, idei şi soluţii creative. Urmăreşte în continuare Telegrama.ro! Ne poţi ajuta şi lăsându-ne comentarii aici sau pe pagina de Facebook a redacţiei şi distribuind acest articol dacă ţi-a plăcut.